J. T. Offrïnga (Stevingroep) neemt afscheid
,,Hoewel mijn opleiding er niet op was gericht (vffl in de ouderlijke zaak te gaan werken, werd na het overlijden van mijn vader in 1943 in een familieraad besloten, dat ik de zaak toch moest voortzetten. In korte tijd moest ik mij het theoretische gedeelte van het vak eigen maken. De praktijk leverde geen moeilijkheden op, want daarmee was ik opgegroeid", aldus de heer J. T. Offringa, die op 30 juli a.s. afscheid neemt als direkteur van de Koninklijke Wegenbouw Stevin.
De na-oorlogse jaren waren 'n eerste instantie jaren van opbouw, om het door de oorlog geschonden bedrijf weer in verantwoorde bedrijfsvorm te brengen. Na voltooiing van hun HTS-studie kwamen de broers Tjaart en Rienk in het bedrijf. In 1949 namen de drie broers het bedrijf over en brachten het onder in de vennootschap onder firma „Aannemings- en Wegenbouwbedrijf P. H. Offringa". De vierde broer, LJO, werd na zijn voltooide HTS-studie in 1955 in het bedrijf opgenomen.
Visie
JTO had zich tot manager ontwikkeld en zo zag hij door spreiding van de broers over het gehele land kans om vanuit de regio het bedrijf te doen groeien naar landelijk niveau. Naast het hoofdkantoor in Groningen waren er vestigingen in 't Harde en Vught. Het bedrijf expandeerde snel.
Stilstand
Ais gevolg van de bestedingsbeperking in 1957 kwam ook de groei in de wegenbouwsector tot stilstand. Maar zelfs in deze benarde tijd manifesteerde JTO zijn toekomstvisie: „Zorg er voor, dat je in deze slappe tijd je deskundige medewerkers zo produktief mogelijk aan de slag houdt en zorg er tevens voor, dat je materieel in goede konditie is als er betere tijden aanbreken". Door deze visie kwam er o.a. in Bedum een centrale werkplaats tot stand.
Expansie
In 1958 vestigde Offringa zich in Den Haag. 1960 was het jaar, waarin het bedrijf zich te Logabirum in West-Duitsland en te Lokeren in België ging vestigen om van daaruit de markt goed te kunnen bedienen. Door de centrale ligging van de vestigingsplaats 't Harde werd deze plaats gekozen als hoofdkantoor. Het was mede door deze visie van konsequente marktaanpassing, dat het bedrijf in een enorme stroomversnelling terecht kwam.
Deze konsequente marktaanpassing manifesteerde zich niet alleen door het kiezen van vestigingen, maar ook door eigentijdse t)enadering van de administratieve verwerking, budgettering, kalkulatie, planning, opleiding personeel en de juiste keuze van het nieuwe materieel.
De mens
Maar ook de mens in de snel groeiende onderneming als mens te blijven zien en te waarderen. Ook de prsentatie naar buiten van het bedrijf, dat het visitekaartje van de onderneming was, speelde een belangrijke rol, wat vooral de duidelijkheid en de herkenbaarheid bevorderde.
Door visie, durf en vakbekwaamheid kwamen er spektakulaire werken tof stand, o.a. het T.T.-circuit in Drente, het spaarbekken te Phillepine te Zeeuws-Vlaanderen, de start- en landingsbaan van het vliegveld Zestienhoven, asfalteringen t.b.v. • Lauwerszee- en Oosterscheldewerken en vele werken voor Rijk, Provincies en Gemeenten.
Doel
Als goed ondernemer hield JTO voortdurend het oog op de toekomst gericht. Zo zag hij dat een familiebedrijf op den duur niet meer past in onze moderne maatschappij. Daarom werd besloten een andere koers te gaan varen om in de toekomst goed te kunnen funktioneren. De samenwerking met de Stevin Groep was een bewuste keus en deze keus werd vooral gedaan, omdat de Stevin-gedachte geweldig aansloot bij die van Offringa.
Integratie
Nadat het Offringa-bedrijf in de Stevin Groep was ingebracht, vond een integratie plaats met Koninklijke Maatschappij \^egenbouw en Te Siepe. Als naam werd gekozen Koninklijke Wegenbouw Stevin. JTO werd direkteur van deze maatschappij en vice-voorzitter van de Divisie Wegen en Asfalt.
Ook zijn inzet in het verenigingswerk ten behoeve van het bedrijfsleven was volledig.
Functies
In dit bestek is het ondoenlijk alle funkties te memoreren die JTO heeft vervuld op het gebied van de wegenbouw in Nederland. Slechts enkele willen wij hier noemen: • lid van het Presidium van de N.V.W.B. (Nederlandse Vereniging van Wegenbouwers); • voorzitter Stichting Garantiefonds N.V.W.B. (Nederiandse Vereniging van Wegenbouwers); • voorzitter Stichting Aboma-Weboma.
Bij zijn afscheid op 27 september a.s. van de Nederlandse Vereniging van Wegenbouwers zal hieraan zeker ook aandacht worden besteed.
Nu hij 60 jaar is geworden acht hij de tijd gekomen om jongeren zijn plaats te laten innemen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 juli 1976
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 juli 1976
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's