Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kwade wateren gezond gemaakt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kwade wateren gezond gemaakt

II Koningen 2 vers 19

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En de mannen der stad zeiden tot Elisa, zie toch de woning dezer stad is goed, gelijk als mijn heer ziet; maar het water is kwaad en het land onvruchtbaar."

Het wonder wordt genoemd het liefste kind van het geloof. Een wonder is iets, dat zich openbaart, wanneer de gewone wetten der natuur doorbroken worden. Een v.'onder is een schepping, iets nieuws, dat anders nooit gezien wordt. „Gij zijt die God, die wonder doet. Zie ik heb wat nieuws geschapen: de vrouw zal de man omvangen". Jer. 31. Het grootste wonder, dat ooit gezien werd en in welks wonder alle wonderen alleen verklaard kunnen worden. Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het Woord Gods is toebereid.

Ook hier hebben wij te doen met een wonder. Elia is ten hemel gevaren en Elisa, die daarvan getuige was en ook de opvolger was van Elia, verschijnt in Jericho.

Jericho-palmstad. Deze stad was eenmaal verwoest en Jozua sprak: „Vervloekt zij de man voor het aangezicht des Heeren, die zich opmaken zal, en deze stad herbouwen zal, dat hij ze grondveste op zijn eerstgeboren zoon en hare poorten stelle op zijn jongste zoon. Jericho lag dus onder de vloek. En de profetie van Jozua is vervuld, want wij lezen in I Koningen 16 vers 34, „In zijn dagen bouwde hier de Betheliet, Jericho; op Abiram, zijn eerstgeboren zoon heeft hij haar gegrondvest en op Sechob, zijn jongste zoon, heeft hij haar poorten gesteld; naar het Woord des Heeren, dat Hij door do dienst van Jozua sprak".

Hier hebben wij een beeld van de vloek, die weggenomen wordt door de groten Eerstgeborene. Immers gelijk Jericho lag onder de vloek, zo ook de zondaar. Ja, hij ligt onder de plaag van de kwade en bittere wateren der zonde. Niets, ja niets, kon verandering daarin brengen. Geen rijkdom of wijsheid, neen niets, kan de zondaar redden..Zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods.

Doch wat een Evangelie. Want gelijk Jericho gegrond werd op de eerstgeboren zoon van Hiel, zo ook, en zie hier het onnagaanbare wonder, zo ook wordt een arme en schuldige zondaar, door de genadige schenking en toepassing van het bloed en de gerechtigheid van Christus, gegrond op die grote en alles tebovengaande Eerstgeborene, Christus Jezus, in welke wij hebben, de verlossing door Zijn bloed, nl. de vergeving der zonde. Dewelke is het beeld des onzienlijke God, de Eerstgeborene aller creaturen.

Als Elisa nu de stad ingaat komen de inwoners tot hem en delen hem mede dat, wat het uitwendige aanzien der stad aangaat, alles in orde was. Het klimaat was schoon, de plaats behaaglijk. Dit nu is het beeld van de mens van nature. Omringd door algemene weldaden en voorrechten. Ja, zelfs het voorrecht, dat hij onder het Evangelie mag verkeren. Doch dit is niet II Koningen 2 vers 19 genoeg. Neen! Want wij lezen verder: „maar het water is kwaad en het land onvruchtbaar".

Dit nu is de toestand van hen, die wel verkeren onder d3 algemene weldaden en zelfs onder het Evangelie, maar die niet geheeld zijn door het Evangelie. Vijgen en druiven, of andere vruchten, kunnen niet groeien onder de doornen en distelen van 's mensen onvernieuwde natuur. Uit het hart komen voort boze bedenkingen enz. Wie kan een reine geven uit een onreine?

Doch zie nu hier! De profeet zegt, ..breng mij een nieuwe schaal en leg zout daarin". Wij kunnen hier een zinspeling maken. Een nieuwe schaal — het nieuwe Testament — een vervuld Evangelie. En de inhoud daarvan, niet alleen het oude, maar nog veel meer in het nieuwe is Christus. Hij wierp het zout in de waterwei. Hij wierp het niet in het water dat geput was, maar de put zelf moest gezond gemaakt worden. Het zout moest in contact komen met de put. Zij, die hun eigenwaarde en eigengerechtigheid vasthouden, reinigen de stroom, maar niet de put. Het is niet Christus in de Bijbel die heelt, maar Christus in het hart. Heb zout in uzelven. Dit is het enige middel. Hierdoor alleen worden de bittere wateren gezond gemaakt. Opdat Christus, door het geloof, in uwe harten wone.

Alzo werd het water gezond. De stroom was nu gezond, omdat de put gezond was. Maakt de boom goed en zijn vrucht zal goed zijn. Dit is de ware verandering en vernieuwing des harten. Dan worden de hartstochten geregeld, de wandel geheiligd, de wil gebogen. Dit is de nieuwe mens des harten, die naar God geschapen is, in ware kennis. Dit is de geboorte van boven, de nieuwe mens, die vernieuwd wordt van dag tot dag. De wateren mogen in hetzelfde kanaal blijven, maar hoe verschillend zijn de gevolgen. Daar was vruchtbaarheid!

Dood en onvruchtbaarheid zijn veranderd in leven en vruchtbaarheid. Het wonder, door de goddelijke kracht van de Heilige Geest, verheerlijkt. „Uw vrucht wordt uit Mi] gevonden". „Blijf in Mij en ik in U". „Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelven, zo ze niet in de wijnstok blijft alzo ook gij niet, zo ge in Mij niet blijft", Johannes 15 vers 4. Genade voor de zondaar is groot. Het is een rijk Evangelie voor arme zondaren.

Maar genade, in de zondaar, is de ware kracht van het Evangelie, op het allergrootst. Buiten dit „zout" is alles dood en onvruchtbaar. Daarom: 

Doodt Gij dan den ouden zin
Neem geheel den nieuwen in.
En vernieuw het eiken dage.
Dat ik Jezus beeltenis drage.

ds. C. Smits Hardinxveld-Giessendam

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 november 1971

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Kwade wateren gezond gemaakt

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 november 1971

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's