Rapport over reconstructie Schiedamse binnenstad
VERWACHTING IN 1986 ONGEVEER 90.000 INWONERS
Over de zo noodzakelijke reconstructie van de Schiedamse binnenstad zijn de laatste jaren diverse rapporten verschenen. Na het architectenbureau Van Gent heeft nu de Utrechtse maatschappij voor projectontwikkeling Empeo NV de situatie van de binnenstad bekeken. De bevindingen van de NV Empeo zijn neergelegd in een driedelig rapport, dat onlangs openbaar geworden is. Burgemeester en wethouders van Schiedam hebben gezegd, dat dit rapport van groot belang zal zijn voor de uitwerking van de reconstructieplannen.
Het rapport omvat drie studies: een analyse van de bestaande en de te verwachten positie van het Schiedamse stadscentrum, een functioneel programma en een principe-schets. Behalve een economisch onderzoek heeft Empeo ook een verkeersonderzoek gedaan.
Een belangrijk gedeelte van het rapport is dat over het inwonertal. Schiedam, qua inwonertal de tweede stad van het Rijnmondgebied, heeft momenteel 83.000 inwoners; in 1986 zal dat aantal naar verwachting ongeveer 90.000 bedragen. Het aantal inwoners van Vlaardingen, dat nu nog kleiner is dan Schiedam, zal dan veel meer dan 90.000 bedragen. De ontwikkeling van de Schiedamse binnenstad loopt nu reeds achter bij die van Vlaardingen, zodat het inlopen van deze achterstand in sterke mate de expansie van het kernwinkelapparaat bepaalt.
Het rapport stelt, dat Schiedam in de periode tot 1986 20.000 m2 bedrijfsvloer nieuw dient te realiseren. De kantoorruimte zal in 1986 43.000 m2 moeten bedragen, terwijl het aantal arbeidsplaatsen 36.500 zal bedragen.
ENQUÊTE
Uit het rapport blijkt, dat volgens een enquête 20 pet. van de bewoners wel in de binnenstad, zou willen wonen. Uiteraard worden hier de nodige slagen om de arm gehouden, want er moet natuurlijk wel worden voldaan aan eisen op het gebied van de woning zelf, de woonomgeving en de woonkosten.
De binnenstad moet volgens het Empeorapport voor alle soorten vervoer bereikbaar zijn, wat met de nodige verbeteringen wel te realiseren is. Zo wil de Empeo een „ontsluiting" aan de oost- en westzijde van het stadscentrum en een directe overgang van een parkeergebied in een verkeersvrij voetgangersgebied, essentiële zaken voor de aantrekkelijkheid van een stadscentrum.
Het openbaar vervoer zal de eindpunten midden in het centrum moeten hebben, zodat vanuit het voetgangersgebied gemakkelijk de tram, de bus of de metro te bereiken is. Ook met de automobilisten wordt in het rapport rekening gehouden: er zullen namelijk 2500 parkeerplaatsen komen.
EXPANSIE
Volgens het rapport zijn in het algemeen de expansiemogelijkheden van het stadscentrum overschat; een uitbreiding van het centrum met de wijk Het Singelkwartier verdient daarom geen aanbeveling. Deze wijk zal zijn woonbestemming moeten behouden.
Over de recreatie schrijft het rapport ten slotte, dat de voorzieningen op sociaal-cultureel en recreatief gebied grotendeels gehuisvest kunnen blijven in de huidige ruimten, eventueel na de nodige aanpassingen.
Wanneer men nu eigenlijk met de uitvoering van de reconstructie van de binnenstad, begint, is nog een grote vraag. Het zal nog wel vele jaren duren, voordat het geld daarvoor (vele miljoenen) beschikbaar is. Bovendien zijn er sinds 1968 behalve het Empeorapport, dat de gemeente ƒ 60.000,heeft gekost, nog eens drie plannen verschenen, waaruit het gemeentebestuur nog een definitieve keus moet maken.
Twee van deze plannen zijn afkomstig van het architectenbureau Fledderus en Van Gent, het derde is opgesteld door de Federatie van Jongerengroepen in de PvdA. Het plan van het architec tenbureau, dat uitgaat van een beperkt winkelarsenaal in het Schiedamse centrum, en het plan van de PvdA-jongeren, dat van hetzelfde standpunt uitgaat, zijn volgens Empeo het aantrekkelijkst.
METRO
Op de ter gelegenheid van het openbaar maken van het Empeo-rapport gehouden persvergadering bleek overigens, dat de Empeo het niet overal met het plan van het architectenbureau Fledderus en Van Gent eens is. Met name over het bouwen van metrostations liepen de meningen uiteen.
Wethouder Belmers verklaarde op de persconferentie, dat, ondanks negatieve uitlatingen van de minister, er toch waarschijnlijk een metro in Schiedam zal komen. Wanneer een en ander, definitief is. zal men gaan bekijken, hoeveel stations er nodig zijn.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1971
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1971
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's