U hebt al gekozen voor visie van Getuigenis
Prof. H. Jonker tot Synode:
Naast de rede van prof. Van Niftrik was die van prof. H. Jonker uit Utrecht, mede-ondertekenaar van het Getuigenis, zeer de moeite waard. Hij noemde een aantal redenen waarom dit stuk er gekomen is, zoals de kwalijke ontwikkeling van het middelbaar onderwijs, waar het godsdienstonderricht geleidelijk aan geheel vervangen wordt door maatschappijleer. De parallel in de kerk en de prediking is duidelijk: alles gaat uit van de concreetheid en het ogenblik, dat gesteld wordt tegenover wat men theologisch-abstract noemt.
Dogma's worden afgedaan als statisch en liever dan van Christus te spreken heeft men het over de — concrete — man van Nazareth, wiens leven men heeft verfilmd!
MARTIN BUBER
Martin Buber is ongewild de grote man achter de schermen van dit concrete denken. Hij wijst de tekeninge de Jezus, zoals Paulus en Johannes Hem zien, als onaanvaardbaar van de hand, al kan hij de Jezus der Evangeliën zelfs zijn „broeder" noemen. Maar "de verlossingsidee is voor hem iets uit de Hellenistische mysteriegodsdiensten en hij houdt het op de daad-gerechtigheid van het Oude Testament. In zijn „Twee het oude Testament. In zijn „Twee wijzen van geloven" blijkt duidelijk de visie, die in de r.k. en protestantse theologie sterk heeft doorgewerkt, maar die de dienaar van het Evangelie moet afwijzen, want het transcendente denken is niet slechts een uiting van Grieks dualisme.
POLITIEK GEËNGAGEERD
Aan de hand van diverse voorbeelden toont prof. Jonker aan, hoever dit niet-christelijk denken al beslag gelegd heeft op veel zich christelijk noemende theologen: Spema Weiland, Fiolet enz.
Hij laakt verder de onjuiste verwijten van niet-politiek geëngageerd zijn. Die valse tegenstelling is niet in overeenstemming met het Getuigenis, maar het gaat om de tegenstelling aardse politieke gerechtigheid, waarop alle nadruk valt, óf het denken op Paulinische wijze vanuit Christus' rechtvaardiging van de zondaar. De Synode heeft hiertussen al gekozen voor de laatste opvatting, in zijn herderlijke brief „De tussenmuur weggebroken", van 1967. Het Getuigenis doet niet anders dan deze synodale denkwijze plaatsen tegenover de geestelijke en theologische verwarring van 1971.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1971
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1971
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's