NIET IEDEREEN GAAT MET VAKANTIE
Meer dan de helft van alle Nederlanders gaat nog steeds niet met vakantie, aldus heeft een marktonderzoek uitgewezen, dat Albert Heijn heeft laten uitvoeren in verband met het nieuwste artikel van het concern; de verkoop van vakantiereizen.
Volgens dit onderzoek blijft 55 procent van de Nederlandse bevolking thuis, dat zijn dus 6,9 miljoen mensen. Als vakantie werd beschouwd het minstens 3 a 4 machten achtereen elders verblijven, niet bij familie en niet voor zakelijke doeleinden. Van de 45 procent, die wel gaat blijft ruim de helft in eigen land. Van het pakket reizen naar het buitenland groeien die met het vliegtuig het snelst, per jaar met 20 procent. Van deze gevleugelde vakantiegangers is de helft tussen de 15 en 25 jaar oud.
Het marktonderzoek heeft voorts uitgewezen, dat het bestedingspatroon van de consument verschuift. Van zijn gestegen Inkomen geeft hij een kleiner percentage dan voorheen uit aan voedsel. Dat is logisch. Iemand die vroeger 10 mille verdiende en daarvan een derde aan voedsel placht uit te geven, kan dat niet ongestraft doen als hij later twee ton per jaar is gaan verdienen.
Tegenwoordig geeft de gemiddelde Nederlander nog 30 procent van zijn inkomen uit aan voedsel, in de Verenigde Staten nog maar 20 procent. Het vrijgekomen geld gaat op aan duurzame artikelen en aan de vrije-tijdsbesteding. In ons land komt gemiddeld 4 procent ten goede aan de vrije tijd. In de Verenigde Staten al 7 procent.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1971
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1971
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's