KLEINERE RECLAMEBUREAUS MINDER PESSIMISTISCH DAN DE GROTERE BROERS
AMSTERDAM — De eerste negen maanden van dit jaar zijn voor de reclamebureaus niet gemakkelijk geweest. Enerzijds de nog steeds stijgende kosten en anderzijds de vrijwel overal aanwezige conjuncturele voorzichtigheid bij de bedrijven hebben de rentabiliteit verder aangetast.
Deze algemene gevolgtrekkingen zijn verkregen uit een beperkte enquête, die door Revue der Reclame in oktober zijn gehouden.
De vraag naar de resultaten werd door 50 procent beantwoord met „matig tot redelijk goed" en door de andere 50 pet. met ,goed tot zeer goed". De verwachtingen voor 1972 zijn, gezien de onzekere economie, in het algemeen niet hoog gespannen. De toekomst wordt niet zonder zorg gezien, al blijft men gematigd optimistisch.
Uit een eerder gepubliceerd rapport van de Vereniging van Erkende Reclame-Adviesbureaus (VEA) is gebleken, dat de grotere bureaus het moeilijkst hebben voor wat betreft de omzet. Middelgrote, kleine en jonge bureaus boekten procentueel de grootste stijgingen. Van de 35 door Revue d. Reclame ondervraagde bureaus was er een genoodzaakt personeel te ontslaan. Over het algemeen wordt een voorzichtig personeelsbeleid gevoerd, waarbij vrijwillig afvloeiend personeel niet wordt vervangen. Op de vraag of er adverteerders zijn, die hun reclamebudget hebben verlaagd, wordt geantwoord met het gezegde: „Men houdt de voet op de rem".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 november 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 november 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's