Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere is goed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere is goed

„Smaakt en ziet dat de Heere goed is " Psalm 34, vers 9a.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze psalmwoorden zijn gesproken door een ellendige die verlost is geworden. Hij was vluchtende voor Sauls aangezicht en zocht uitkomst in eigen vleselijke wegen, in de inzichten van het vleselijk hart. Hij kwam zich te gedragen als een krankzinnige; maar ach in deze weg was er geen uitkomst zelfs niet bij de Filistijnen. De Heere sneed alles af en weg.

En toch kwam de Heere hem in die weg uit te helpen en te verlossen.

Daarvan nu komt hij te getuigen: hij was ellendige, balling en zwerver geworden. Hij werd tot de oorzaak teruggeleid. Hij was ellendige geworden vanwege de zonde én vanwege het feit dat hij zichzelf wilde verlossen. En daar heeft een mens heel wat voor over. Maar de HEERE had middellijk hem eerst alle toevluchtsoorden ontnomen, opdat hij innerlijk leerde kennen de ellende der zonde. En waar de HEERE de ziel van de gevolgen terug leidt naar de oorzaak, daar komt Hij door Zijn Geest biddend te maken.

Deze ellendige riep, staat er. Dat is al vrucht van wederbarend werk. Maar Gods werk gaat verder. De HEERE hoorde. En dat horen is hier een verlossen — Pen verlossen van de zonde en de schuld.

Zijt ge zo wel eens zondaar geworden voor God? Ach mochten we in de ellende der zonde eens pleitend gemaakt worden op de vrijmacht Gods in Christus; dat immers is de weg waarin de HEERE wil verlossen uit alle benauwdheden, waarin we door eigen schuld en onwil eeuwig moeten omkomen. Dat hebben we verdiend. En dan als een rechteloze t« worden vrijgesproken door het recht Gods voor Zijn vierschaar. Dat kan slechts in Christus. In Christus is God goed voor doemwaardigen in zichzelf, die als David zich hebben leren kennen als doden in zonden en misdaden.

God is goed, dat kunt ge alleen getuigen wanneer de ziel het eerste en het tweede stuk der Heidelbergse Catechismus leerde kennen. De arglistigheid des harten moet tot schuld en nood worden; en dat de HEERE die schuld nu in Christus wegneemt en dat door Zijn Geest loepast, dat doet getuigen vanuit de bevinding dat de HEERE goed is. Dan wordt dat zelfs aangeprezen: Smaakt en ziet... Ach nee dan gaat het niet om Uzelf, maar om die Christus. Dan gaat het niet om mijn zogenaamde gerechtigheden, maar om die aangebrachte, borgtochtelijke gerechtigheid van die Christus. Dan valt ge er buiten. God is goed voor mij, ondanks het feit dat ik slecht ben. Mocht ge hier in beginsel en straks voor eeuwig eens getuigen „Het zijn de goedertierenheden des HEEREN dat we niet vernield zijn geworden". 

Menigmaal wordt de goedheid Gods niet gesmaakt en gezien omdat er geen zonde gekend wordt in de persoonlijke schuldigstelling voor Gods vierschaar. David mocht in tijdelijke uitreddingen wel eens een teken zien  voor uitredding uil de ruisende kuil van modderig slijk, uitredding in Christus. Maar het teken wordt pas verstaan als de zaak in het hart verklaard is geworden door Gods Geest. O mocht ge met David eens mede verstaan, smaken en zien dat Gods goedheid dodelijk is voor al het menselijke; die goedheid Gods breekt een mens helemaal af; dan wordt ge waarlijk ellendige. Dat is ontdekkende goedheid. Dat hebt ge nodig, ook al wilt ge er niet aan. Maar het is ook voor Gods volk toepassende goedheid: Christus toepassend in zijn oneindige waardij aan de ziel. Wie door Gods Geest die goedheid Gods mocht smaken in Christus, die smaakt eigen verdiend oordeel, maar ook dat oordeel wat de Zone Gods droeg u ten voordele.

Dat zal in de ziel ervaren moeten worden uit gunst. Want er is niets van de mens bij; het is alles gunst. Waar waarlijk door de goedheid Gods een ziel ontdekt wordt aan vleselijke en godsdienstige eigengerechtigheid en hoogmoed, waar waarlijk zulk een ziel uit vrije genade in Christus gered wordt en verlost wordt van zichzelf, daar wordt in de ziel ook iets gewerkt van de vreze des HEEREN. En wie de HEERE vrezen, zegt deze psalm hebben geen gebrek aan enig' goed. Dan doet Gods Geest smaken de goedheid Gods, zien de goedheid Gods. Dat smaken en zien is met de mond en met het oog des geloofs smaken en zien. Dat is het in de zielservaring verstaan. Er is ook een zien dat geen hebben is en het wel meent te zijn; dat zien echter is slechts zelfbedrog en geestelijk blindheid der ziel.

En nu is er niemand in staat eigen zielsogen te openen, en David en Gods kerk leren dat verstaan. Het wordt hun tot zonde én schuld én nood. Ze komen in het gemis. Maar in Zijn goedheid vanuit eeuwige Raad komt de HEERE door verlichtende werking van Zijn Geest die zielsogen te openen en dan wordt het een smaken dat de HEERE goed is. Kent ge iets van dat „Hier weidt mijn ziel met een verwonderd oog"? Dat volk wat als alverderver en eerrover in zichzelf mag komen te zien, dat zal ondanks de bestrijders van binnen en van buiten af, eeuwig smaken en zien dat de HEERE goed is, want wie het voorwerp is van Gods goedheid in uitverkiezende liefde, die blijft eeuwig daarvan het voorwerp.

En in dit aards Bakadal mag reeds Gods kerk dat met David ervaren. In Christus mogen ze dat door de Heilige Geest persoonlijk smaken met het hart, zien met de ziel. God is goed door redenen te nemen uit Zichzelf. God is goed in Christus. Mocht ge worden uitgedreven, in de nood en in de schuld gebracht door de werking de.s Geestes, tot de bede:

„Geef dat mijn oog het goed aanschouw,
't welk Gij uit onbezweken trouw,
Uw uitverkoornen toe wilt voegen" 

Nieuw-Lekkerland. Ds. Tj. de Jong.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 oktober 1971

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

De Heere is goed

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 oktober 1971

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's