Is de profeten baard van "Septuagint' niet vals?
DS, SPIJKERBOER IN WOORD EN DIENST:
De kritische priestergroep „Septuagint", waarbij zich ook een aantal jonge Hervormde predikanten heeft aangesloten, is onderwerp van discussie in het Hervormde blad „Woord en dienst". Tegenover ds. F. Mooi uit Groningen, die in „Septuagint" een echter gezicht heeft ontdekt, staat de Amsterdamse studentenpredikant ds. A.A. Spijkerboer. De laatste vraagt zich af of de profetenbaard, waarmee „Septuagint" getooid is, echt of vals is. Aanleiding tot de discussie is een gesprek dat heeft plaatsgehad tussen leden van de Hervormde commissie die zich met de verhouding tot de Rooms-Katholieke Kerk bezighoudt, het zogenaamd Hervormd Romeberaad en vertegenwoordigers van „Septuagint".
KETTER OF PROFEET
Uit dat gesprek heeft ds. F. Mooi, die secretaris is van de provinciale Hervormde kerkvergadering in Groningen, de conclusie getrokken dat het merendeel van de leden van „Septuagint" "binnen de bestaande kerken -willen blijven, en bepaald geen nieuwe kerkelijke groepering willen vormen.
Ds. Mooi zegt dat men het gezicht van „Septuagint" weleens voorstelt als een met twee linkerogen, een sterk horizontaal gerichte neus, een lastige, bemoeizieke kin en een mond vol negatieve kritiek op bijna alles wat er in de kerk reilt en zeilt.
Maar bij het gezicht hoort ook een houding, en bij „Septuagint" is dat een ' andere geloofshouding, zo vindt ds. Mooi. Bij „Septuagint" moet met geen .dogmatisme zoeken, evenmin pasklare antwoorden, geen verwachting van sterke structuren of vaste patronen, "maar de wat kwetsbare houding van de pionier, de zoeker, fel allergisch voor alles wat men als onrecht ziet en voor de .......... van de kerken die „Septuagint" teveel als gevestigde machten ervaart.
Ds. Mooi zegt: „Als het steeds meer blijkt dat velen niet meer aangesproken worden door bepaalde vormen waarin •het kerkelijk leven zich afspeelt en de .-kerk te weinig vindingrijk en bereid is om ruimte te geven aan serieuze experimenten, dan zijn er in de kerkgeschiedenis altijd mensen geweest die men als dwarskijkers, nieuwlichters, sectariërs of ketters kan aanduiden, maar die achteraf vaak blijken tevens profeten, hervormers, pioniers te zijn geweest".
Het is wel een aardig gezicht dat ds. Mooi van „Septuagint" tekent, zo begint ds. Spijkerboer in hetzelfde blad. maar ik weet alleen niet of de profetenbaard waarmee dat gezicht is getooid, echt Is of aangeplakt. De Amsterdamse studentenpredikant schrijft nog nooit gemerkt te hebben dat „Septuagint" een profetische rol vervult. „Ik ben nog nooit door „Septuagint" teruggeroepen naar de Christelijke vrijheid, integendeel „Septuagint" legt je zware lasten op de schouders, want het wekt de indruk dat er vreselijk veel gedaan moet worden wil er nog Iets van onze arme wereld terecht komen", aldus ds. Spijkerboer. Hij vergelijkt de uitspraken van „Septuagint" met die van wijlen Karl Barth en van de Zuidafrikaanse predikant Beyers Naudé. Bij hen denk ik wel aan „profeten, hervormers en pioniers", zij geven iets bevrijdends, maar ik zal nooit iemand als profeet erkennen die met de wet op mij inranselt, aldus ds. Spijkerboer.
ISRAËL-RAPPORT
Hij heeft ook bezwaar tegen de praktijk van „Septuagint". Toen de Hervormde synode in juni 1970 het rapport over het volk Israël aannam en uitsprak dat Israël een bijzondere plaats als staat en als volk Inneemt, protesteerde „Septuagint" heftig. „Het kondigde een alternatief Israël-rapport aan, maar nu, in oktober 1971, ligt dat nog steeds niet op tafel".
Ds. Spijkerboer begrijpt dat niet erg. „Voor 200 kritische predikanten, gesteund door liefst 1500 kritische priesters, moest het toch een kleinigheid zijn om zo'n stuk op te stellen, want zo'n concentratie aan kritisch vermogen komt bijna nooit voor In de kerkgeschiedenis".
CELIBAAT
Ds. Spijkerboer is het op twee pimten met „Septuagint" eens, namelijk dat het celibaat een tyrannieke instelling is en dat Nederland geen diplomatieke betrekkingen met het Vaticaan moet onderhouden". „Maar dat zijn nu juist twee van die zeldzame punten, waarover we het in de Hervormde kerk vier eeuwen lang met elkaar eens zijn geweest", zo besluit ds. Spijkerboer.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's