Leven in de oceaan verdwijnt snel
PROF. J. PICARD WAARSCHUWT:
GENEVE — De oceanen zullen wellicht tegen het einde van onze eeuw geen leven meer bevatten, aldus verwacht een beroemde oceanoloog. De zeeën die het meeste gevaar lopen zijn de Baltische, de Adriatische en de Middellandse zee.
Professor Jacqes Plcard, die grote bekendheid heeft gekregen door zijn onderzoekingen onder water, verklaarde in Geneve op een petsconferentie, dat de zeeën binnen 25 tot 30 jaar volledig dood zullen zijn indien de vervuiling van het water doorgaat in het huidige tempo.
Prof. Picard en de Amerikaanse deskundige Peter Thatcher zijn momenteel bezig met de voorbereidingen voor de wereldconferentie over milieuvraagstukken die volgende zomer in Stockholm wordt gehouden.
Thatcher zei, dat de statistieken aantonen, dat jaarlijks ongeveer 8 miljoen ton olie en andere petroleumprodukten in de oceanen terecht komen. Vijf miljoen hiervan stroomt direct in de zee uit de rivieren en rioleringen, 1,8 Ton afkomstig van uitlaatgassen wordt door de lucht naar zee gebracht. Dan wordt er nog eens 1,03 ton opzettelijk of per ongeluk in zee gedumpt door tankers.
De uitlaatgassen van automobielen zijn ook verantwoordelijk voor 200.000 ton lood die jaarlijks in zee terecht komt. Daar komt bij ongeveer 5.000 ton kwik afkomstig van industriële processen. Duizenden tonnen insekticiden komen jaarlijks de vervuiling van het zeewater nog eens vergroten.
EERSTE SCHAKEL
Prol Picard stelde dat de vervuiling de toplaag van de plantaardige plankton vernietigt, die de eerste schakel is In de voedselketen van het leven in zee. Als dit plankton verdwijnt, verdwijnt daarmee alle leven uit de zee.
Tatcher waarschuwde, dat de vissen steeds gevoeliger worden voor vergiftiging voortkomende uit de vervuiling. „Wellicht sterven zij niet, maar zij zijn dan niet meer geschikt voor consumptie", aldus Tatcher. Hij wees in dit verband op het Amerikaanse verbod tonijn met een zeker kwikgehalte in te voeren.
MENSELIJKE FOUTEN
Op de in Brighton begonnen internationale conferentie over het vervoer per olietanker is door een deskundige gezegd, dat volgens hem het merendeel van de rampen met tankers en de daaruit voortvloeiende vervuiling der zeeën het gevolg is van menselijke fouten.
Spreker was de heer Alex Dickson, lid van de directie van Shell International Marine, Ltd. De opleiding der bemanningen moest beter worden, zei hij en ook de controle op zeer drukke scheepvaartroutes zoals het Nauw van Calais en de Straat van Lamaldta moet straffer worden.
Van de 35 grote strandingen, aanvaringen en andere incidenten met tankers over de hele wereld, aldus het rapport dat Dickson voorlas, konden 23 worden teruggevoerd op menselijke fouten.
Een van de meest voorkomende oorzaken van een ongeval Is de haast om de lading zo snel mogelijk af te leveren. Dit leidt er bijvoorbeeld toe dat kapiteins geen snelheid terugnemen als het zicht minder gaat worden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's