Averechtse methode
De verplichte colleges aan de VU over anticonceptie heten niet bedoeld om het buitenechtelijk geslachtsverkeer te bevorderen. Zal wel waar zijn, maar het resultaat zal er wel niet beter om wezen. Ligt dit aan de jeugd of aan degaitistische ouderen die aan de (verkeerde) touwtjes trekken? Wanneer (te vaak) voorkomt dat een studente ongewenst zwanger is, dient men de oorzaak te bestrijden en niet maar alleen de gevolgen te voorkomen.
Wanneer verliefde verloofden in een uur van onbedachtzaamheid over de schreef gaan dient men waar nodig te steunen om een eenvoudig gezin te stichten. De lichamelijke gemeenschap is naar het woord van Christus het huwelijk. Het burgerlijk huwelijk is daar de juridische omtuining van, ter bescherming van beide partijen, maar vooral van de zwakste (vrouw en kind). Wie dus seksuele gemeenschap gehad heeft, is gehuwd en mag zich niet onttrekken aan de totale verantwoordelijkheid voor elkaar, die dat meebrengt en mag nooit meer scheiden. Wil dat ook niet, als het goed is, want echte liefde is trouw. Een paar dat een kind verwacht is zeker onscheidbaar, want een kind kun je niet meer splitsen, het blijft „ons" kind.
En als de vader niet bekend is, dan is er smerig geleefd, minder dan een dier, want dat zorgt in z'n natuurstaat nog voor z'n kroost. Eigenaardig dat juist zij die ons van de apen willen laten afstammen, seksueel weer „aap" willen worden en de gemeenschap als dierlijk willen beleven. Samen mens zijn is anders en mooier.
Er is niets tegen om verloofden die trouwen willen, te helpen al moeten ze nog jaren studeren, mits ze bereid zijn om in die tijd zeer sober tè leven; er is iets moois in om voor je vrouw en je kind te zwoegen of krom te liggen, maar voorstanders van vrijblijvende sex en het voorkómen of verdonkeremanen van de gevolgen behoren op een Christelijke Universiteit niet thuis; abortus zonder genoemde uiterste noodzaak is moord, alle geteut over leven dat nog geen leven zou zijn omdat het bewustzijn nog niet ontwaakt is, ten spijt. Elke conceptie is een van God geschapen mens, die een toekomst heeft en wiens erfelijke eigenschappen volkomen bepaald zijn. Niemand, zeker zijn moeder niet, heeft het recht hem die toekomst te ontnemen om zelf de weg van de minste weerstand te kunnen gaan. Als aan de vruchten niet alleen de boom, maar ook een theologie gekend wordt, dan is het wijken voor de geest van deze versekste tijd een veeg teken.
Men houde de studenten voor: wie zich alleen maar wil uitleven, koerst op een toekomst vol egoïsme, vol ruzie, scheiding en ellende voor de kinderen. Wij doen daar in uw eigen belang niet aan mee. Ja maar, is dit niet onmenselijk zwaar? Ja wel zwaar, maar menselijk zwaar! De poes kan het zo niet. Maar voor een mens met een wil is het een training die loont, want de huwelijksgemeenschap die de sex-maniakken na een paar jaar al verveelt (v.g.l. Eva, mei 70) blijft voor hen die uit liefde zelfbeheersing leerden om de ander te dienen de jaren door een existentiële vreugde: 40 jaar getrouwd en nog verliefd op datzelfde meisje „van toen".
Gorinchem, P. Angelino
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's