Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Afnemende ijver bij leerlingen middelbaar en lager onderwijs

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Afnemende ijver bij leerlingen middelbaar en lager onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

NIJMEGEN — Bij het lager en middelbaar onderwijs neemt het aantal leerlingen met gebrek aan zelfvertrouwen en geringe inzet toe. In het algemeen blykt, dat men minder dan vroeger bereid is zich voor het traditionele onderwijssysteem in te spannen.

Dit blijkt uit de eerste resultaten van de „prestatie-motivatietest voor kinderen", nadat deze op circa vijfduizend leerlingen is toegepast. Deze test, die ontwikkeld is door de Nijmeegse psycholoog dr. H. J. M. Hermans, verbonden aan de katholieke universiteit van Nijmegen, meet de inzet waarmee leerlingen hun schoolwerk verrichten en wordt beschouwd als een hulpmiddel in onderwijs en gezin. Thans wordt deze test door ongeveer veertig instanties op het gebied van school, en beroepskeuze UI Nederland gebruikt.

Dr Hermans onderscheidt twee motieven, die het gedrag van een leerling op .school beïnvloeden: het prestatiemotief en de faalangst. Beide spelen in het onderwijs een centrale rol. Uit onderzoekingen bij enige duizenden leerlingen in de hoogste klas van het basisonderwijs bleek, dat hoog gemotiveerde leerlingen, in het algemeen hogere rapportcijfers kregen, dan laag gemotiveerde leerlingen. Ze studeerden met meer plezier en namen meer verantwoordelijkheid, wanneer in de klas een opdracht werd gegeven. 

„Faalangstige leerlingen trachten juist mislukkingen te voorkomen. Een hoge mate van negatieve faalangst heeft een desorganiserende uitwerking op de leerlingen: onder dergelijke omstandigheden gaan ze bijvoorbeeld tijdens examens of zware repetities dingen vergeten, die ze onder normale omstandigheden wel wisten. Het tegenovergestelde, een positieve faalangst, doet de leerling beter werk leveren, omdat de spanning hem tot een goede prestatie dwingt.

Dr. Hermans vindt dat iedereen het recht heeft prestaties te leveren, die overeenkomen met zijn capaciteit. Het is zijn mening, dat presteren, of in het bijzonder het studeren, voor velen beter kan. Maar het veranderen van motieven waaruit men werkt, gaat zeer langzaam. Toch is die motiefsverandering nodig, aldus dr Hermans, om de leerlingen een gevoel van „innerlijk welbevinden" te geven.

Men mag aannemen, dat de motieven ontstaan onder invloed van ervaringen, die kinderen In het gezin opdoen. Centraal staat hierbij de manier, waarop ouders en kinderen met elkaar omgaan in situaties waarin van een kind een vorm van presteren wordt gevraagd. Dit is getest door kinderen verschillende opgave voor te leggen, die zij in het bijzijn van hun ouders moesten oplossen. Deze mochten aanwijzingen geven en hulp bieden waar ze dit nodig achtten.

Ouders van kinderen met doorzettingsvermogen beperkten zich tot aanwijzingen en suggesties, die niet rechtstreeks tot de oplossing leidden. De hulp was zodanig, dat de kinderen zelf tot de oplossing van het probleem kwamen. De ouders van „faalangstige" kinderen stimuleerden hen minder en brachten hen door negatieve opmerkingen in onzekerheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 oktober 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

Afnemende ijver bij leerlingen middelbaar en lager onderwijs

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 oktober 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's