STUDIETOELAGEN LOS VAN INKOMEN OUDERS
DEN HAAG — Een ruime meerderheid van de commissie studie financiering wetenschappelijk onderwijs (commissie-Andriessen) (14 van de 17 leden) stelt voor studietoelagen in de toekomst los van het inkomen van de ouders te verstrekken. Een kleine meerderheid (9 van de 17 leden) spreekt zich uit voor verhoging van het collegegeld.
Dit blijkt uit het eindrapport dat de comimlssic-Andriessen heeft uitgebracht. Minister De Brauw (wetenschapsbeleid en wetenschappelijk onderwijs) heeft het rapport aangeboden aan de eerste en tweede kamer. In een inleiding op het rapport zegt de minister dat hij nog geen standpunt heeft ingenomen over de inhoud van h«t rapport.
Binnen de commissie-Andriessen zijn drie stromingen naar voren gekomen, die de volgende voorstellen doen:
1. verlening van studieleningen onafhankelijk van het inkomen van die ouders en koppeling van de terugbetaling van deze leningen aan het inkomen dat na de studie wordt verdiend door jaarlijkse afdracht van 15 pct. van het inkomen boven de aanslaggrens voor de inkomstenbelasting (op het ogenblik 18,000 gulden).
2. Verhoging van het collegegeld tot 6.000 gulden voor de „duurdere" en 2.000 gulden voor de „goed'kopere" faculteiten. Verlening van studietoelagen als aanvulling op het inkomen van de ouders, voor een deel als beurs en voor een deel als renteloos voorschot te verstrekken. Daarnaast zou voor meerderjarige studenten een keuzemogelijikheid worden geboden om los van het ouderlijk inkomen een rentedragende lening af te sluiten.
3. Toekenning van een baslsstudieloon van 1.000 gulden, structureel te verhogen als de nationale middelen dat toelaten. De rest van de kosten van levensonderhoud kan worden geleend. Er wordt geen collegegeld gevraagd.
CENTRALE VRAAG
De comimissie heeft in het rapport de analyse van de problematiek ten aanzien van collegegeld en studietoelagen cerrtraal gesteld. De vraag, wie de kosten van het wetenschappelijk onderwijs en de kosten van levensonderhoud tijdens de studie moet betalen — de gemeenschap, de ouders of de student zelf — leidt tot veel ruimere vragen: hoe ver moet zidh het optreden van de gemeenschap bij het aanbieden van goederen en diensten (zoals onderwijs) uitstrekken? Op welke voorzieningen heeft ieder lid van de samenleving recht en op welke voorwaarden moeten zulke voorzieningen ter beschikking worden gesteld?
Het spreekt vanzelf dat de visie die men heeft op de grondslagen van een ideale samenleving bij het beantwoorden van deze vragen van groot gewicht is", zo merkt de voorzitter van de commissie, dr. J.E. Andriessen, in zijn woord vooraf op. Gezien deze achtergrond konden, volgens de heer Andriessen, verschillen in opvatting binnen de commissie niet uitblijven.
Frans in brugklas moet blijven
De sectie Frans van de Vereniging van leraren In levende talen heeft alle leraren Frans bij het voortgezet onderwijs opgeroepen krachtig te protesteren tegen de plannen van het z.g. Lochemse beraad, waar voor het Frans voorstellen zijn gedaan. De sectie wil, dat de huidige situatie in de brugklas niet veranderd wordt voordat de resultaten bekend zijn van een wetenschappelijk behoeften- en doelstellingenonderzoek.
De sectie vindt, dat het Frans zijn positie in het Nederlandse onderwijs volledig verliest als men het Frans als keuzevak in de brugklas stelt. Zij meent voorts, dat het vreemde talenonderwijs in Nederland moet zijn gericht op onze binnenlandse situatie en op onze behoefte aan talenkennis, dat wil zeggen: met voorrang aan wereldtalen als Engels en Frans.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's