Nieuwe rijksweg tussen Den Haag en Rotterdam
DEN HAAG — Minister W. Drees van verkeer en waterstaat heeft aan de Raad van de waterstaat een nota over de toekomstige rijksweg 14 tussen Den Haag en Rotterdam aangeboden, met een verzoek om advies. Het ligt in de bedoeling dat rijksweg 14, die bij het Terbregseplein op de ruit rond Rotterdam zal aansluiten, een autosnelweg wordt met tweemaal drie rijstroken en met een middenberm van 6 meter breed.
Tussen de Haagse- en de Rijnmondagglomeratie bestaat tot nu toe slechts één volwaardige autosnelweg, namelijk rijksweg 13. Prognoses hebben evenwel uitgewezen, dat in 1985 het verkeer tussen de belde agglomeraties zal neerkomen op 135.000 voertuigen per etmaal. Daarom zijn naast de huidige rijksweg 13, nog twee verbindingen opgenomen in het rijkswegenplan: de evenwijdig lopende wegen 14 en 19.
Volgens de prognoses zou rijksweg 13 door het gereedkomen van rijksweg 14 voor 30 procent worden ontlast, terwijl rijksweg 19 de huidige verbinding tussen De Haag en Rotterdam met 20 procent zou ontlasten. Desondanks wordt rijksweg 19 eerder in uitvoering genomen. Dit houdt verband met het feit, dat het wegvak tussen Ypenburg en Vlaardingen van rijksweg 19 minder moeilijkheden zal opleveren, dan voor rijksweg 14.
SPOED
Ofschoon de uitvoering van rijksweg 14 als verbinding Den Haag-Rotterdam dus nog wel even op zich zal Iaten wachten, is spoed bij de vaststelling van het tracé om een aantal redenen nodig. De snelle groei van Zoetermeer veroorzaakt op korte termijn de behoefte aan een nieuwe verbinding met Den Haag en voor het resterende deel van de weg is vaststelling van het tracé nodig door de uitbreiding van de tuinbouw in het gebied dat door de rijksweg wordt doorsneden.
Rijksweg 14 is geprojecteerd tussen rijksweg 4 (Leldschendam) en rijksweg 20 (Rotterdam). Een nieuwe verbinding tussen beide steden kwam reeds in 1957 als provinciale weg nr. 19 op het provinciale wegenplan voor. Een deel van het tracé van deze verbinding, namelijk tussen Wassenaar en Leldschendam, werd een jaar eerder door de minister vastgesteld. Rijksweg 14 vormt een vervolg daarvan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's