BROMFIETSBELASTING GAAT NIET DOOR
DEN HAAG — Een plan van de KVP om een bromfietsbelasting te gaan heffen, maakt webiig kans.
Het vindt geen genade in de ogen van de regeringspartijen VVD en DS'70 en de oppositiepartijen (PvdA, D'66 en PPR). Minister Drees (Verkeer en Waterstaat) heeft een bromfietsbelasting al eerder afgewezen.
De KVP-fractie in de Tweede Kamer vindt dat de auto onevenredig zwaar wordt belast. Zij wil daarom een bromfietsbelasting die op 1 januari 1972 en — als dat niet kan — uiterlijk in 1973 moet ingaan. Gedacht wordt aan een tarief v n 2,50 a 5 gulden per jaar per brommer. Opbrengst: ongeveer 20 miljoen gulden.
De confessioineile fraotiies willen niet tegen de nu aangekondigde plannen van minister Drees voor hogere autobelasting stemmen, maar willen nog verdere verhoging voorkomen met de bromfietsbelasting.
KLEINE MAN
De regerinigspartijen VVD en DS'70 voelen weinig tot niets voor bromfietsbelasting. „Met deze belasting tref je juist de kleine man. Het ligt psychologisch helemaal verkeerd. Het brengt trouwens weinig op en die kosten om de belasting te innen zullen zeer hoog zijn", alldus deze fracties in een eersite reactie.
Ook de opposdtiepartijen (D'66, PvdA en PPR) voelen niets voor een bromfietsbelasting. Hoewel de tegenbegroting van deze partijen enkele nieuwe belastingen wil introduceren, is daar geen bramfietsbelasting bij.
Minister Drees (verkeer en waterstaat) heeft al eerder in overleg met zijn partij (DS'70) een bromfietsbelasting afgewezen. Het Kamerlid Pors (DS'70) verklaarde gisteravond dat zijn fractie vandaag over het bromfietsplan van de KVP zal vergaderen.
VEEL STUDIE
Hij verwacht dat zijn fractie weinig tot niets voor het voorstel voelt. Drs. Notenboom (flniancieel specialist van de KVP): „Ik verwacht niet meer dat de bromfietsbelasting al op i jamiuari a.s. kan ingaan. Er is zeer veel studie en rekenwerk voor nodig. Het kabinet moet ons plan dan maar als een goede suggestie voor 1973 beschouwen en er nog eens over nadenken".
De RAI voelt niets voor een bromfietsbelasting. Zegsman E. H. Glaslus: „Daarvan zouden juist de minst draagkrachtigen de dupe worden. De kleine man die met de brommer naar zijn werk moet, de schooljeugd die dank zij het brommertje ver afgelegen scholen kan bezoeken en de huisvrouw in buitenwijken en dorpen die door de bromfiets duidelijk uit hun isolement zijn gehaald. Als voor de bromfietsbelasting een heel apparaat moet worden opgezet gaat dat meer kosten dan de hele bromfietsbelasting opbrengt".
GOED VOORSTEL
De ARP-fractie bestudeert behalve de nieuwe belastingplannen, ook nog een voorstel om de fisoale aftrekbaarheid van zakelijk rijden te verkleinen. Fractieleider Aantjes: „Het lijkt ons een goed voorstel, maar vorig jaar is deze aftrekpost al verkleind. Ik weet nog niet zeker of we er nu weer mee zullen komen".
Behalve de bromfietsbelasting en de fiscale aftrekbaarheid voor auto's willen de confessionele fracties ook nog een belasting op plezierjachten en tweede woningen introduceren. De belasting op plezierjachten zal volgens drs. Noteboom niet lang meer op zich laten wachten.
In Europees verband wordt al hard gewerkt aan een algemene verkeerst)elasting waar ook de vaartuigen onder vallen. Als deze belasting een feit wordt kan Nederland niet achterblijven, aldus het Kamerlid.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's