Wereldprimeur voor verkeersveiligheid
Hogere attentiewaarde van remlichten
Een Nederlandse verkooponderneming (de nv Aerochem in Apeldoorn) brengt een nieuw elektronisch apparaatje voor de auto in de handel, waarmee volgens de fabrikant een aanzienlijk verhoogde attentiewaarde van de remlichten tijdens het remmen wordt verkregen. Deze „remlicht-modulator" heeft in de afgelopen maanden tal van verkeerstechnische onderzoekingen ondergaan en kan, zo meent de fabrikant. Op deze manier een steentje bijdragen tot meer veiligheid van de auto in het huidige verkeer.
De werking van de remlicht-modulator (prijs 29,50) is tweeledig: bij het intrappen van het rempedaal onderbreken de remlichten enkele malen gedurende 0,6 seconde, terwijl bij krachtig remmen de remlichten constant blijven onderbreken. Als voordelen noemt de fabriek een verhoogde attentiewaarde van de remlichten en een duidelijker verschil tussen enerzijds rem- en achterlichten en anderzijds bijremmen en krachtig remmen.
POSITIEF
Technici van de Rijksdienst voor het wegverkeer, van de Stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid en van de Centrale politie verkeerscommissie hebben in de afgelopen maanden kennis kunnen maken met de nieuwe auto-accessoire. De instanties reageerden positief op de vinding, die een wereldprimeur voor Nederland betekent. De belangstelling uit kringen van de autohandel zowel in als buiten Nederland is groot en zelfs hebben enkele autofabrieken laten weten, dat ze van plan zijn in de toekomst hun automodellen met de nieuwe vinding uit te rusten.
ONGEVALLEN
De surveillancedienst van de rijkspolitie in Driebergen heeft berekend dat ruim 40 procent van alle ongevallen op autosnelwegen te wijten zijn aan te weinig remafstand en onvoldoende anticipatie en oplettendheid. Het niet tijdig waarnemen van de snelheidsvermindering van de voorganger in autofiles leidt dan ook vaak tot de bekende kop/staartbotsingen. Volgens de fabrikant betekent de remlicht-onderbreker juist een vermindering van de kans op dergelijke ongevallen.
De fabriek heeft aan een modulerend licht de voorkeur gegeven ten einde iedere mogelijkheid van verwarring met knipperlichten te voorkomen en tevens is het hierdoor onmogelijk geworden dat het apparaat strijdig wordt geacht met de thans geldende wettelijke voorschriften op het gebied van de verlichting en signalering van motorrijtuigen.
Dat de doorsnee automobilist veel van zijn remmen gebruik maakt, heeft onlangs een onderzoek nog eens uitgewezen: in het stadsverkeer op elke kilometer zevenmaal.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1971
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's