Opgemerkt
Een dagblad biedt in zijn kolommen een aanzienlijke hoeveelheid gevarieerd nieuws. Allerlei uiteenlopende opvattingen en gebeurtenissen worden daarin weergegeven. Daarnaast hebben de meeste dagbladen ook een rubriek ingezonden stukken, door middel waarvan de lezers hun opvattingen over allerlei zaken kunnen spuien. In het algemeen zijn deze ingezonden stukken protestbrieven, uitingen van het geprangde gemoed, waarvoor de ingezonden stukken-rubriek van het eigen dagblad vaak het enige kanaal is. Men schrijft niet zozeer brieven om te betuigen dat men het ergens mee eens is, maar om zijn hart te luchten over bepaalde kwalijke zaken. Wie zwijgt stemt toe. zegt het spreekwoord en dat is inderdaad vaak zo.
Dergelijke ingezonden stukken vallen buiten verantwoordelijkheid van de redactie. Deze is niet aansprakelijk voor de feitelijke juistheid, de strekking of liet niveau ervan. Vandaar dat naam en woonplaats van de verantwoordelijke schrijver er altijd onder worden vermeld. Dat neemt niet weg dat ook onze redactie zich het recht voorbehoudt ingezonden stukken te weigeren of te bekorten. De redactie hanteert daarvoor uiteraard bepaalde regels.
Stukken die beledigend van toon zijn, worden in ieder geval geweigerd, evenals stukken die in wezen privékwesties betreffen. Ook is het denkbaar dat de redactie bepaalde onderwerpen ongeschikt acht voor de ingezonden stukken rubriek. Zo zijn rond de laatste kamerverkiezingen geen ingezonden stukken opgenomen pro of contra de voorkeursactie voor ds. F. Mallan. De redactie meende dat het plaatsen van deze stukken de bestaande controverse nog maar zou verhevigen. Verder is het zo, dat wanneer over een bepaalde kwestie tal van brieven geplaatst zijn, de redactie de discussie daarover kan sluiten. Tenslotte komt het voor, dat de redactie ingezonden stukken weigert, omdat de betrokken schrijver meent de redactie zowat wekelijks de produkten van zijn schrijfkunst te moeten toezenden.
Hoewel alle dingen en dus ook de ingezonden stukken in principe in aanmerking komen voor redactionele commentaren, rekent de redactie het niet tot haar taak bij elk van die ingezonden stukken aan te geven waar zij wel of niet mee eens is. Anders ligt het, als het in de betrokken stukken gaat over bezwaren tegen de verslaggeving of tegen bepaalde redactionele commentaren. Dan zal de redactie eerder aanleiding zien daar een eigen commentaar aan toe te voegen. Dat is bijvoorbeeld gebeurd bij de ingezonden stukken van dr. A. J. Verbrugh, mr. W. Aantjes en de heer M. Golverdingen. Uit het ontbreken van dergelijke commentaren mag men echter op geen enkele manier afleiden dat de redactie min of meer met het betrokken stuk instemt.
Het aldus omschreven beleid dat wij de afgelopen maanden hebben gevoerd, bleek niettemin bij verschillende lezers reacties op te roepen. De ene groep vond dat wij bepaalde (of alle) ingezonden stukken van de andere kant niet hadden moeten opnemen en van de andere kant redeneerde men precies zo. Tot op zekere hoogte viel dat van te voren te verwachten. Tolerantie is nooit het sterkste punt geweest van de kring waaruit wij onze lezers recruteerden.
Enerzijds zou bij de lezers toch de bereidheid aanwezig moeten zijn of moeten groeien, om te accepteren dat in de ingezonden stukken-rubriek van onze krant opvattingen worden weergegeven waar zij zelf niet achterstaan, ja die zij zelf wellicht verkeerd of verwerpelijk vinden. Het is een onjuiste instelling om alleen maar dingen te willen lezen waar men het mee eens is. Bovendien, wie bepaalde stukken uit die rubriek „Opgemerkt" niet wil lezen, die slaat ze dan maar over.
Anderzijds is het begrijpelijk dat in onze lezerskring over allerlei godsdienstige en ethische zaken een nogal strak standpunt wordt ingenomen, dat men daar niet onverschillig tegenover staat. Het relativisme van een Frederik de Grote die stelde dat in zijn rijk een ieder op zijn eigen manier mocht zalig worden, is ons gelukkig ver. In onze kring weet men nog van de heiligheid van Gods Wet, van de straf op de zonde en van een nauw leven in gehoorzaamheid aan Gods geboden. De waarheid wil men niet aan de eenheid opofferen. En in het algemeen is de mate van verdraagzaamheid omgekeerd evenredig met de intensiteit van de overtuiging. Naarmate men sterker overtuigd is van een bepaalde opvatting, zal men meer geneigd zijn ook een ander daarvan te overtuigen, hem op zijn verkeerde daden te wijzen en daartegen te protesteren.
Nu zijn uiteraard niet alle dingen even belangrijk; er zijn hoofdzaken en bijzaken, zal men zeggen. In de minder belangrijke dingen zou men elkaar toch moeten kunnen verdragen. Door de reformatoren en de mannen van de Nadere Reformatie werden over sommige dingen toch ook verschillend gedacht. Het probleem blijft dan evenwel, wie beslist wat nu de belangrijke en wat de minder belangrijke zaken zijn. Ook daar kan zeer verschillend over gedacht worden.
In onze krant willen wij de lezer informeren over hetgeen er in de wereld om hem heen gebeurt. Dat gebeuren willen wij — met alle gebrek dat ons aankleeft — belichten in bijbels-reformatorische zin. Stemmen vanuit de lezerskring willen wij in ons blad eveneens laten horen. Ook stemmen van hen die verontrust zijn over gebeurtenissen en ontwikkelingen in en buiten onze kring. Aan de lezers vragen wij tolerantie wanneer zij zich in de voorgedragen opvattingen niet kunnen vinden. Aan de schrijvers van de ingezonden stukken vragen wij voorzichtigheid in de „formulering; dat men geen beschuldigingen uit, die men niet waar kan maken, dat men de ander geen bedoelingen toeschrijft, die men niet kan bewijzen. Waar gaat het ons om als we een ingezonden stuk schrijven? Dat onze naam in de krant komt? Dat we een ander eens flink kunnen uitkafferen? Of dat we de naaste in liefde op zijn fouten wijzen en gevaarlijke ontwikkelingen signaleren.
Dat ons Reformatorisch Dagblad in deze tijd van diep verval moge zijn een middel om bewaard te blijven bij de zuiverheid van Gods Woord. Dat dat ons doel moge zijn en niet onze eigen eer of de eer van onze (kerkelijke)groep.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 juli 1971
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 juli 1971
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's