Vragenrubriek
Onder deze rubriek zullen onze lezers allerlei vragen kunnen stellen. De vragen, die iedereen interesseren, zullen hier beantwoord worden. Wanneer echter iemand een zeer persoonlijke vraag heeft, die hij zelf liefst buiten deze rubriek houdt, dan zal hem op zijn vraag persoonlijk worden geantwoord met inachtneming van de striktste geheimhouding. In een tijd, waarin de strijd Rome—-Reformatie zó aktueel is, is het van belang, te weten dat deze rubriek zal verzorgd worden door een gewezen katholiek priester, die tot de Reformatie is toegetreden. Anonieme brieven worden niet beantwoord, maar de geheimhouding van de adressen wordt verzekerd door de redaktie. De brieven moeten worden gestuurd aan dc sckretaris van het hoofdbestuur: Mr. H. A. de Bruvn, Laan van N. Oosteinde 300, Voorburg. In de linkerbovenhoek gelieve men te zetten: Vragenbus. Vraag l: Wat denkt de roomse over Lourdes?
Antwoord: Dc gedachten hierover zijn zeer verschillend. Allereerst moet men opmerken, dat de roomse niet verplicht is de verschijningen te Lourdes voor waar aan te nemen, daar deze verschijningen onder de partikuliere openbaring valt. Het zit namelijk zo, dat de r.k. kerk naast de algemene openbaring (die dan voor ieder gelovige geldt en die iedere gelovige moet aannemen) ook partikuliere openbaringen erkent, waarvan niemand verplicht kan worden ze aan te nemen. De algemene open- 7 baring sloot met de dood van de laatste apostel en nadien kan er niets meer aan het geloof worden bijgevoegd. De r.k. kerk heeft echter dogma's, die uitdrukkelijk in de Bijbel staan, maar ook dogma's, die er niet uitdrukkelijk in sttfan en die de r.k. kerk er alleen met onfeilbaar leergezag kan uithalen. Dit is dan ook de uitleg, die de r.k. kerk geeft voor het ontstaan van nieuwe dogma's. Deze moeten dan natuurlijk wel door de roomse aangenomen worden. Naast deze expliciete cn impliciete openbaring erkent de r.k. kerk dan nog de bijzondere openbaring (zoals Lourdcs enz.). Deze moeten dan niet door dc roomse aangenomen worden.
In feite staat het echter met Lourdes zo, dat hij, die als r.k. dit niet aanneemt, een alleenstaander is en gevaar loopt zijn geloof te verliezen. Als afvallige mag hij echter niet worden beschouwd, maar door de mcesten van zijn geloofsgenoten wordt hij wel als een zonderling beschouwd. P.S. De woorden „algemene openbaring" en „partikuliere openbaring" zijn hier rooms geladen. De gereformeerde dogmatiek verstaat onder algemene openbaring de openbaring uit de natuur, onder bijzondere openbaring de openbaring, die we ksnnen door een ingrijpen van God.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 1958
Protestants Nederland | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 1958
Protestants Nederland | 8 Pagina's