Het etiket kan misleidend zijn
Hei nu volgende artikel is met toestemming overgenomen uit nog niet eerder gepubliceerde geschriften van wijlen Dr, Marlyn Lloyd Jones. Een verklaring van Romeinen 2:1.
Hij had aangetoond dat Romeinen 1 handelt over het Evangelie als een kracht van God tot redding, een Evangelie dat noodzakelijk was omdat Gods toorn geopenbaard was, over de zonden. De Joden waren het eens met zo'n uitspraak over de zonde, echter zij dachten dat het enkel van toepassing was voor de heidenen. Paulus spreekt ze dan aan mei de woorden: „Daarom zijt gij niet te verontschuldigen o mens."
De apostel Paulus gaat dan aantonen de verschrikkelijke aard van de zonde. In het eerste hoofdstuk leek het alsof we wandelden door het riool van de wereld en een bad nodig hadden om al die verschrikkelijke, nauwelijks uit te spreken zonden, af te spoelen. Zeker, de apostel toont hier aan de schande en de dwaasheid van de zonde.
Wat gaat de apostel in hoofdstuk 2 zeggen? Hij gaat nu handelen over de subtiliteit van de zonde. We zien het zeer duidelijk met de toestand van de Joden. Zij ook luisterden naar Paulus en stemden van harte toe. Het was zeker waar wat Paulus zei van die slechte heidenen, maar door de subtiliteit van de zonden zagen zij niet de toepassing. Wij moeten op de hoede zijn voor zulk een fout. Vergeet niet dat zij Gods volk waren en geroepen door God. Zij kenden Gods woord, lazen en bestudeerden het en waren daar trots op. Desondanks zij kruisigden Christus en waren bezig om de uitbreiding van Gods koninkrijk tegen te werken Wat een verschrikkelijke zaak en mogelijkheid. We zien hier dat de zonden ons bevooroordeeld kunnen maken in het horen en lezen van de Bijbel. Het geschiedt op deze wijze. Vervuld van onze mening lezen we de Bijbel en halen er uit wat ons aanstaat. We vergeten echter hetgene dat ons niet aanstaat. Dit is precies datgene wat de Joden deden, zij hoorden dat Gods toorn was tegen de heidenen. Luister, luister, zeiden ze, maar ze luisterden niet naar het andere. Door hun vooroordeel waren ze verblind. Dit was de oorzaak en wanneer zij de Schrift lazen zagen zij enkel Gods oordeel tegen de heidenen en niets aders.
Selektief luisteren
Ook nu is dit mogelijk. Het is erg makkelijk om naar een preek te luisteren of de Bijbel te lezen en er uit te halen wat ons aanstaat en andere gedeelten over te slaan.
Sommige mensen doen dat ook in hun dagelijkse Bijbellezen. Zij lezen bepaalde hoofdstukken en vinden het erg vertroostend. Het maakt hun nooit bang, ze lezen de troostvolle woorden en niets anders. Om het anders te zeggen, het is een gevaar dat ons bedreigt, sommigen lezen de Bijbel, niet om daaruit onderwijs te ontvangen, maar om daaruit een bevestiging te krijgen voor hun eigen mening en vooroordelen.
Hier zijn we allen schuldig aan. Bijvoorbeeld de Calvinist die maar één kant ziet en de moeilijkheden uit de weg gaat. Het is ook het gevaar voor de Arminiaan, ook hij zoekt voor datgene wat hij kan accepteren en schenkt géén aandacht aan andere gedeelten van de Bijbel. Iedereen leest de gedeelten die hem aanstaan en slaat de rest over.
Hier zijn we allemaal schuldig aan. Wat is uw mening over de profetie, over de heiligmaking en alle andere leerstukken? Laten we voorzichtig zijn dat onze vooroordelen niet domineren en we uit de Bijbel halen wat met onze mening overeenkomt. Laat ons zonder vooroordeel de Bijbel openslaan en ervan leren wat het ons te zeggen heeft. Laten we aan ieder detail aandacht schenken en ons hoeden voor vooroordelen.
Haal de etiketten er af
Het tweede gevaar dat ons bedreigt bestaat hieruit dat we onszelf indelen bij bepaalde categorieën en richtingen. Het is een resultaat van: Ik ben een Jood, hij is een heiden. Allemaal zijn we voorzien van die etiketten, het zijn verschrikkelijke dingen en we moeten ze mijden als de pest. De mensen vinden het erg fijn om ze op te plakken en soms houden ze er ook van. Hoe dikwijls hoor je mensen zeggen: Ik ben gereformeerd. Ik ben... Neen, we zijn in de eerste plaats christenen en de richting komt op de tweede plaats. Wij delen ons in bij groepen en afdelingen, we gaan door met wat ik alreeds gezegd heb, we vinden uitspraken in de Schrift om onze mening te ondersteunen en te staven.
Anderen niet onszelf
Er is een derde weg door welke de subtiliteit der zonden ons de waarheid op anderen doet toepassen en niet op onszelf. Dat is waar zeggen we van die verschrikkelijke zonden die we zien als we door de straten van de grote steden lopen. We verliezen ons geduld met die mensen en vinden dat God met die mensen zou moeten afrekenen. We zien de oplossing voor anderen maar niet voor onzelf. We schijnen blind te zijn voor onze eigen zonden. Zo was het ook met de Joden, maar het is fout als we enkel de Joden als de schuldigen aanwijzen en we onszelf vergeten. Dit was de misvatting van de Joden. Ik kan het niet laten om duidelijk te maken dat we onszelf in de spiegel moeten zien. Hoe gemakkelijk om te zeggen, ik hoop dat hij of zij vanmoren de preek hoorde, het was juist voor hem. We maken de fout om niet te zien dat het juist ons gold. Dit is precies wat de Joden deden. Wij maken snel de toepassing voor de ander. Voor de hand liggend zeggen we, was dit niet een geweldige preek? En we zagen niet dat er iets in was dat ook voor ons gold.
Ten vierde. We zien hier dat door de zonden we wegen bewandelen die leiden tot het ontkennen van de leer van de rechtvaardigmaking door het geloof alleen. Dit is het belangrijke thema van deze brief, Rom. 1 : 17. Paulus gaat dan verder om aan te tonen dat iedereen de rechtvaardigmaking van het geloof ontkent door weg te lopen met wat opvattingen en verklaringen. Hoe? Door op iets anders te steunen dan op de Heere Jezus en Zijn volbrachte werk. Het maakt niet uit wat het moge zijn.
Scheiding van leer en leven
Laat me nu een andere venijnige zonde aantonen, misschien de ergste omdat het scheiding maakt van leer met het leven. Dit was de kardinale fout die de Joden maakten. Zij schonken géén enkele aandacht aan het dagelijks leven, noch voor zichzelf, noch voor de heidenen. Hun houding was simpel. Ik ben een Jood dus sta ik er goed voor en schonken géén aandacht aan hun dagelijkse leven. Deze houding was de oorzaak dat Paulus schrijft, dat de Jood zichzelf veroordeelde wanneer hij andere mensen veroordeelde omdat de Joden dezelfde zonden deden. Het leek alsof de Joden zeiden: het geeft niet wat ik doe of laat, omdat ik een Jood ben komt het goed met me. Dit geldt natuurlijk niet voor de heidenen. Dit is de scheiding van leer en leven, een verschrikkelijk gevaar en erg subtiel. Het geeft niet of u veel of weinig dogma's kent, deze gedachte van de Joden is erg gevaarlijk.
Er zijn mensen die zeggen, ik geloof in de Heere Jezus dus komt het goed met me, ik heb niets meer nodig, ik wil jullie dogma's en dat diepe onderwijs niet. Ik geloof en ben een kind van God. Ik nam de beslissing en kwam naar voren. In meerdere of mindere mate hebben zij hun oude leven voortgezet omdat zij geloven in de Heere Jezus en denken dat alles goed met hun is en géén enkele aandacht schenken aan hun manier van leven. Echter er zijn ook anderen; zij zien de rechte leer als zijnde erg belangrijk en is het meest belangrijke in hun leven. Soms worden ze erg boos en wat is dan de waarde van hun leer? Het lijken mensen te zijn die de leer in hun hoofd kennen maar zie naar hun leven. Leven en handelen ze als christenen?
Mijn vrienden, hoe meer u van de leer kent, hoe groter uw verantwoording is en hoe meer er van u gevraagd wordt. Laat me enige gedeelten aanhalen om dit aan te tonen en te onderbouwen. De Heere Jezus Christus zei tot zulke mensen: „Indien gijlieden in Mijn Woord blijft zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen. En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken."
Luister naar wat de apostel Paulus zegt: Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen." Waarom? „Die Zichzelve voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid en Zichzelve een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken." (Titus 2 : 14).
De leer om ons te reinigen
Het zal u verbazen dat ik dit zeg, maar ik moet het doen. Het maakt niet uit wat uw
kennis van de leer is, het zal u niets baten tenzij het u gereinigd heeft en aan het reinigen is en u maakt een persoon ijverig in goede werken. O, dat verschrikkelijke gevaar van inbeelding, omdat we een kennis van de waarheid hebben we dat we er goed voorstaan terwijl we onze levenshouding volledig overslaan. Dit was de kardinale fout die de Joden maakten.
Nog een ander belangrijk punt, waarmede we ons op de been houden, we gaan uit van een bepaald uitgangspunt, maar wanneer we hierin onderuit gehaald worden, stappen we over naar een ander uitgangspunt. De Joden begonnen met het feit dat ze Joden waren, vervolgens voerden ze aan dat ze steunden op Gods barmhartigheid, dan op de wet, dan op de ceremoniën. We houden ons vast aan iedere strohalm. De zondige mens is zo egoïistisch, trots en blind dat hij overal aan vasthoudt om zich te rechtvaardigen en daardoor Gods weg tot redding verwerpt. Het Woord van God moet altijd zodanig worden toegepast, dat wanneer u een gedeelte van de Bijbel leest, u niet stopt door te zeggen: ik heb het gelezen en zie de betekenis. Neen, u moet stoppen en zeggen: wat zegt het tot mij en waar kom ik in beeld?
We lazen over de farizeeërs en hoe ze uiteindelijk door de Heere Jezus verworpen werden. Wat een verschrikkelijke mensen zeggen we van die farizeeërs, maar we moeten verder gaan. Ben ik die farizeeër, is er iets in mij hetzij openlijk of het kan ook bedekt aanwezig zijn. De vraag moet altijd zijn: is er iets in mij? Pas het toe.
Boven alles, ik bid dat we ons altijd onderzoeken, de toepassing van de Bijbel zullen zien voor onszelf. Wij moeten ons aan Gods Woord toetsen. Het moet tot onszelf toegepast worden, niet op iemand anders. We moeten bidden dat we de genade hebben om het op onszelf toe te passen zoals het Woord tot ons spreekt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 oktober 1986
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 oktober 1986
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's