Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

025

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

025

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

HEER, ai, maak mij Uwe wegen bekend

Zeg eens waarover psalm 25 zingt? Tien tegen één luidt het antwoord: HEER, ai, maak mij Uwe wegen. Nou, dat is diep in de roos. Wie denkt dat het anders is zal het mij wel laten weten. In de roos, ook al lees ik hier: Bede om vergeving en om verlossing, en daar: gebed om verlossing, onderwijzing en vergeving. Allemaal helemaal waar. Maar het andere is verweg het beste. Tel maar op al die keren dat sprake is van weg, wegen, paden, leiden, overtredingen, wandelen, omgang, voeten uitvoeren uit het net, uitvoeren uit noden, behoeden. Alles over wat er op weg gebeurt. Wij houden het dus op: HEER, ai, maak mij Uwe wegen, en zo onthouden wij het ook. Het zit er immers al in. Een abc-gebed, makkelijk om te leren. Om van buiten te kennen. Maar tegelijk van binnen. Luther en Calvijn beiden in hun verklaringen van deze psalm waarschuwen tegen oppervlakkig belijden, terwijl men allerminst in deze wegen verkiest te wandelen.

Eerst schillen we een appeltje met het tussenwerpsel 'ai'. Het arme woordje zou wel eens uit afkeer gekozen kunnen zijn, omdat men de Naam niet eerbiedig wilde laten eindigen. Waarom niet: HEERE, maak mij Uwe wegen bekend? De kleine insluiper is niet zo gemakkelijk te verdrijven, want hij voert liefst vier psalmverzen aan in de berijmde bundel.

In vers 22 is het dan 'O God', maar alom is het Heere. Diens nabijheid wordt gedurig ervaren. De ziel wordt helemaal tot Hem opgeheven. Weet u intussen mooi wat bidden eigenlijk is. Opheffen van de ziel tot de levende HEERE. Op de manier van Henoch is er de (verborgen) omgang of verkeer met de HEERE. De ogen zijn gedurig op de HEERE, de ganse ziel met al strekt zich naar Hem uit. Tenslotte de belijdenis: op U betrouw ik, U verwacht ik. Zoiets als: bij U schuil ik. De aangesprokene van 'maak mij Uwe wegen bekend' is tegenwoordig. Er is kontakt. Geldt dat altijd van ons bidden? Of is het gebed een slag in de lucht?

Maak mij Uwe wegen bekend. In een vreemd land vragen wij dikwijls de weg. Dat doen wij ook in het land van onze vreemdelingschappen. Gelukkig kunnen wij de Gids Zelf steeds aanspreken.

Breng mij op Uw wegen, als ik mijn ziel ophef. Uw wegen die zoveel hoger zijn dan de mijne. Hoger dan de vlucht van mijn gedachten.

Onder de letter W is 'weg' een belangrijk begrip onder de woorden uit de Bijbel. Het is de weg die Gods Voorzienigheid met ons gaat, ons lotgeval, maar ook de koers ons in wet en verbond voorgeschreven. Alle paden des HEEREN zijn goedertierenheid en waarheid, zingt deze psalm. Ons lot en gebod, onze levensweg, ons leven. Onze ethiek, onze wandel. De Waarheid en ons Leven zei: Ik ben de Weg. Zo hebben profeten en vromen in de oude bedeling gezocht naar Christus als het er helemaal op aankomt.

Leer mij Uw weg in alle nood. De psalm beschrijft al wat op weg gebeurt. Wie wij ontmoeten: de vijanden. Wat wij tegenkomen: het net, de eenzaamheid, de ellende. De psalm geeft aan hoe wij van die weg afraken: de overtredingen. De zonden van de jonge jaren en van altijd nog. Gedenk, HEERE, Uwer barmhartigheden. Gedenk, niet der zonden. In dit gebed vindt zich de moordenaar aan het kruis. Nu het wonder aller wonderen. Hij onderwijst zondaren in de weg. Vanzelf is er dan ook de verootmoediging, de zachtmoedigheid. Het — je zou haast zeggen — eeuwige misverstand, de meest geslaagde en altijd opnieuw lukkende list van satan: Wij menen dat er iets moet zijn, dat je iets moet hebben, een en ander moet wezen, wil God ons de weg leren. Doodgewone zondaars, gewoon dode zondaars onderwijst de HEERE in de weg. Zondaar worden, zondaar zijn en in onszelf zondaar blijven en dat met waarheid in het binnenste, dat is al wat wij in dezen moeten kennen. Om rechtvaardig, gerechtvaardigd, te wezen. Tarsens Saulus vervolgde zo hij enigen vond, die van die weg waren. Van welke weg zijn wij? Zijn we van die weg? Betrokken met hart en ziel bij al wat op deze weg voorvalt, beleefd wordt en geleerd. Om Uws Naams wil. Een weg draagt een naam. Je hoeft niet te vragen hoe deze weg heet.

Het grote geheim van op weg. De man die de HEERE vreest wordt onderwezen in de weg. Dat is één. Bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt. Dat is twee. Wat is nu eer? De vrees en als premie de vergeving óf de vergeving en als vrucht daarvan de vreze des HEEREN? Hemels raadsel. Heilgeheim. Wat na de vreze komt is vóór de vreze geworden, omdat het eerder was: de vergeving. De vrucht was ook het zaad.

Tenslotte zal Hij Zijn engelen bevelen, dat zij u bewaren op de wegen: laat oprechtheid en vroomheid mij behoeden. Psalm 25 het lied van de weg: de breevijfentwintig. Het lied van de grote eindtijd: Verlos Israël uit al zijn benauwd-

heden.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 1986

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

025

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 1986

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's