Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEIDE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEIDE KRONIEK

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na Tsjernobyl

De beruchte ramp met de kerncentrale in het Russische Tsjernobyl heeft de discussie over het gebruik van kernenergie opnieuw op gang gebracht. Zelfs in de gereformeerde gezindte valt het op dat men zich meer dan ooit bezint op deze materie. En dat lijkt me zeer terecht. De risico's lijken onverantwoord groot. In 'Koers' van 23 mei staat een interessant verslag te lezen van een gesprek met de radiodiagnost dr. Oudkerk. Wij nemen het slot van dit artikel over waarin enkele conclusies staan vermeld en wat bijbelse lijnen worden aangewezen. Het overwegen meer dan waard, dunkt me.

Koers

„Na de ramp in Tsjernobyl kunnen er volgens dr. Oudkerk vijf conclusies getrokken worden: „Men heeft in de Sovjet-Unie gezegd dat er tot 10 mei de kans voor een catastrofe aanwezig was. Dat zou inhouden dat die drie andere reaktoren bij Kiev zouden zijn meegesleept in het ongeluk. Daaruit moeten we concluderen dat de reaktoren meer gescheiden gebruikt moeten worden. De kans op zo'n ramp moet uitgesloten worden.

Een tweede conclusie, die pas op langere termijn getrokken zal worden, is: dat er met zulke slechte reaktoren als er in de Sovjet-Unie staan nog zo weinig ongelukken zijn gebeurd, bewijst dat de kernenergie vrij betrouwbaar is. In een land als Nederland zou geen kernenergie toegepast moeten worden. Je blijft met mensen werken, er kunnen ongelukken gebeuren. We hebben kunnen zien dat de economische ontwrichting door zo'n ramp kolossaal is, dal Nederland met zo weinig inwoners niet in staat is dat op te lossen. We nemen een erg belangrijke plaats in waar het gaat over de export van zuivel en land 1 - bouwprodukten. Na zo'n ramp zou ons land definitief failliet zijn.

Verder zou er in Nederland geld uitgetrokken moeten worden om de Belgische kernreaktors te beveiligen. Rondom Antwerpen zijn er zes. Als je ziet waar de wind doorgaans vandaan komt, zitten wij met een groot deel van de problemen als daar iets gebeurt. Als de Belgen ze niet willen beveiligen. dan moeten wij het maar doen.

Een laatste conclusie zou kunnen zijn dat kernenergie alleen toepasbaar is voor zeer grote naties met een grote interne stabiliteit.

Dit zijn conclusies die men rationeel in het kader van het moderne westerse denken zou kunnen trekken. We moeten ons alleen wel bedenken dat er op de schaal waarop wij energie nodig hebben, geen enkel systeem is waarvan je zegt: zo zou het moeten. Als we dezelfde enorme hoeveelheid energie bijvoorbeeld met steenkool zouden moeten opwekken, dan moet je niet over het hoofd zien dat er een groot aantal mensen zal overlijden aan longziekten en dat de milieubelasting ook veel groter zal zijn. Dat wordt wel altijd geaccepteerd."

Ballingschap

Oudkerk blijkt de houding van de christenen niet te kunnen begrijpen.

„Het meest verbaas ik me over de christenen. De kerk heeft zich altijd zeer afwijzend tegenover de alchemie opgesteld. De oude alchemisten, zeg maar de voorlopers van de huidige chemici, probeerden op allerlei manieren goud te maken door het „manipuleren met elementen".

„Nu gebeuren er in feite dezelfde dingen. De mens wil de elementen en de ernome mogelijkheden die achter het manipuleren met de elementen liggen uitbuiten en ten dienste van de mens stellen. En de kerk juicht dat nu juist toe.

De situatie van nu is bijna niet meer anders te denken. Het elektrische licht dat je aandraait kan van een kolencentrale, maar ook van een kerncentrale komen. Wij kunnen niet eens kiezen. We leven in een situatie van ballingschap, zoals Daniël. Daniël was volgens het boek Daniël naar de Statenvertaling, overste der tovenaars". Dat betekent dat hij de hele Babylonische afgodencultuur kende. Maar hij kende ook een geheim: hij hield de vensters open op Jeruzalem.

De betekenis voor nu is dat we goed op de hoogte moeten zijn van wat er gebeurt. We moeten de gedachten en de argumenten kennen om ze te weerleggen. We moeten niet zeggen: de kernenergie de wereld uit. We kunnen het koninkrijk niet hier op aarde bouwen door kernenergie en kernbommen de wereld uit te helpen. Dat is het geloof waar de P.v.d.A.-boodschap op rust. Dat is een miskenning van profetische gedeelten uit de Schrift.

Zo lezen we bijvoorbeeld in Zacharia 14 : 12: .Dan zal dit de plaag zijn waarmee de HEERE alle volken zal doen treffen, die tegen Jeruzalem zijn uitgerukt: ij zal ieders vlees, terwijl hij nog op zijn voeten staat, doen wegteren en ieders ogen zullen wegteren in hun kassen en ieders tong zal wegteren in hun mond".

De sleutel is: „terwijl hij nog op zijn voeten staat". Dat was in die tijd nagenoeg ondenkbaar. Via de wegen van de alchemie heeft de mens geprobeerd het wezen van de schepping te raken. Dat lukt hem niet, maar hij zit er wel dichtbij. De mens heeft krachten ontdekt, waarvan we weten dat ze deze profetie in vervulling kunnen doen gaan".

Angst

„Ik moet ook denken aan de woorden van de Heere Jezus: „Wee de zwangere en de zogende in die dagen". Dat gaat nu meer leven. De melk wordt dodelijk!

Als je nu kijkt naar de afgelopen ramp, wat er allemaal gebeurt, ik denk dat je ziet dat de mensen het voorvoelen, zoals schapen en koeien die naar de slachting worden gebracht. Als je het rationeel bekijkt: er zijn in Nederland veel ergere dingen dan het hele Tsjernobylgebeuren. Toch onttrekt het de meest rationele mensen aan hun ratio. Dat is een angst. De mens voorvoelt dat spelen met deze krachten tot het einde leidt.

Kernenergie is de vrucht van een boom. Die boom is de üele techniek. Kernenergie en dergelijke zaken komen van dezelfde boom als de auto en de wasmachine. Er is maar één weg terug. Wil je de kernenergie weg hebben, dan moet die hele boom weg. Maar dat willen we niet, want dan zijn we onze auto kwijt, dan zijn we onze uitkering kwijt...

Goethe heeft de diepte van het probleem geschilderd, weliswaar op wereldse wijze. Zijn bekende alchemist Faust sluit het contract met Mephistofeles en dat contract werd zijn ondergang. Ik acht de parallellie met onze cultuur niet onwaarschijnlijk. Wij hebben onze ziel verkocht aan de baal van de techniek."

Wat betekent dat in de praktijk voor de christenen? „Wij hebben geen regeringsverantwoordelijkheid. We moeten niet praten over dc afschaffing van kernenergie. We moeten de ontwikkelingen zien binnen de theocratische lijn: het zijn de gevolgen van het loslaten van de Heilige Schrift. We kunnen niet zeggen: we willen de rampen over Ninevé niet, maar we willen wel zo doorleven.

Als christenen kunnen we onmogelijk advocaat van de kernenergie en de nucleaire bewapening zijn. Alleen in de huidige conjuctuur is er geen andere weg. De gevaren van afschaffing zijn nog ergere gevolgen en op nog kortere termijn. Maar beide zijn wegen ten dode."

„De P.v.d.A. en anti-nucleaire bewegingen en alle vredesbewegingen zien hun leer als heilsleer: als al dat spul weg is, dan zijn we er. Maar dan zijn we er niet. Wij kunnen door het geloof en door de verlichting van de Heilige Geest de mens kennen. Als de mens zich niet bekeert, zal hij al dat spul blijven gebruiken.

Na de ramp in Tsjernobyl kunnen we een collectief bewustzijn zien: de mensen weten dat het onheil op hen afkomt, dat de wereld door een crisis verloren zal gaan. Alleen hoeven wij daar niet pessimistisch onder te zijn. Want wij hebben een perspektief."

Tot zover uit 'Koers'.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 1986

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

KLEIDE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 1986

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's