Oogappel Israë
KOL-OMMETJE
Er lopen processen. Als ik het goed heb een drietal. Alle over hetzelfde. Door opvattingen regelrecht vanuit de Bijbel voorgedragen voelen joden zich bedreigd. Dat zij heel bedacht en zeer beducht zijn verdient elk begrip. Zes miljoen is een volk. Laat ik ervan uitgaan dat wij het goed bedoelen met onze stelling. Ook al is die vanuit de Bijbel naar voren gehaald. Allicht laten wij andere overwegingen hun volle gewicht in de schaal leggen. Zogezegd benaderen wij het joodse vraagstuk genuanceerd. Maar onze kinderen op hetzelfde pad gooien de schriftuurlijke contekst in de prullemand. Dat is helemaal niet onwaarschijnlijk in deze hoogconjunctuur van secularisatie. Wat zij dan nog aanhouden is puur antisemitisme. Dan beginnen de poppen weer te dansen.
Paulus schreef toch ook wel dingen die er niet om logen? U verweert u correct, wanneer u niet zonder meer spreekt van Gods Woord. Wij kunnen nooit in die zin, als Paulus bedoelde, spreken over „onze maagschap naar het vlees". Wanneer Paulus deze onderwerpen aansnijdt, spreekt hij „wenende". Daar zijn wij veelal een eindje vandaan. Tenslotte is voor Paulus tegelijk volle realiteit dat hij spreekt over „beminden om der vaderen wil". De inspiratie van Gods Woord betekent niet dat de persoon van de schrijver er totaal niet meer toe doet. Heilige mannen door de Geest gedreven. Zeker.Maar wel degelijk mannen. Daarom wat Paulus schreef kunnen wij niet zonder meer uitkramen. Dan doen wij juist evenzeer de inspiratie te kort. Wat Paulus mocht en kon, stamverwant en als voormalig maar serieus Farizeeër, betaamt nog niet op onze lippen. Liet ligt wel aldus dat wij met de Bijbel letterlijk nog niet alles mogen beweren.
Hebben de joden niet volmondig het bloed van de Heere Jezus over zich en over hun kinderen afgeroepen? Al zou onze uitleg volledig zijn dan hoeven wij er ons nog niet in te mengen. Onze redeneerwijze neus moet niet overal worden ingestoken. Dingen gaan wel conform het hoog besluit, maar wee wie wordt ingeschakeld om te voltrekken. Door ons zegje alleen al leveren wij een bijdrage.Een moeder kan duchtig uitvaren tegen een nietsnut van een zoon, maar zodra wij een duit in het zakje doen, keert zich ineens de verontwaardiging van diezelfde moeder tegen ons. Niet volstrekt ten onrechte, zou ik menen.
Roem niet tegen de takken. Dat woord van Paulus kunnen wij beter ter harte nemen. En overnemen. Is ons vaak zo afstandelijk en hooghartig oordelen en meningen ten beste geven niet een roemen tegen de takken? Immers laat ons niet en nooit vergeten dat de wortel ons draagt. Per gratie mochten wij erbij. Natuurlijke takken zijn weggebroken om een bescheiden plaatsje voor ons te reserveren. Een heel tegennatuurlijke gebeurtenis. Wanneer de echte takken al niet ontzien werden, waar kunnen wij ons vleselijk gerust op neerleggen? In notime zijn die natuurlijke takken weer op hun plc-k en dan zijn wij nergens. En juist dat star wettische, dat hooghartige, dat steenkoud vijandig oordelende en veroordelende, dat vormelijke, dat werkheilige, dat aanmatigende, waartegen onze bezwaren zich richten heeft dat ons niet tot in de botten aangetast? Doen wij niet driftig dezelfde dingen, die wij in anderen veroordelen? Gezien de afval op het ene front en het al maar groeiende meedogenloos wettische op het andere is het vandaag minder dan ooit toegestaan hooggevoelende te zijn, zoals Paulus zegt in deze samenhang. Ons standplaatsje is veel onzekerder dan wij zelfverzekerd menen en uitspreken.
Hoogste wijsheid is inderdaad: Zijt niet hooggevoelende maar vrees. Maak het niet teveel, dat u hoog, hoog zou spreken. Zing maar liever diep uit het hart, dat zich niet verheft, en met ogen die niet hoog zijn. Wandel niet in wat te groot is, ver boven uw stand. Laat uw ziel zich heel stilletjes houden als het pas gespeende kind bij zijn moeder. Vrees je ook God niet, terwijl je in hetzelfde oordeel verkeert? Het was een vriend, die
dit zei.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 1985
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 1985
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's