Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen volkomen  Zaligmaker

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen volkomen Zaligmaker

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KOL-OMMETJE

De term „goede werken" staat in onze reformatorisch gespitste oren in een kwade reuk. Wat cru uitgedrukt, vindt u.? Ik wil namelijk graag geloofd worden. Zodra wij maar in de verte nog goede werken horen noemen vullen wij — goed afgericht als wij zijn — aan: „En daardoor zeker zalig willen worden.? Dat kun je net denken." De uitdrukking valt zelden in goede aarde. De Bijbel ten spijt. Want Gods Woord spreekt serieus over goede werken. In het geval van zalig worden of, nauwkeuriger, gerechtvaardigd worden lezen wij in de Heilige Schrift van werken der wet. En dan nog als een aangelegenheid van het vlees. Werken, die wij doen om zalig subs. rechtvaardig te willen worden, beantwoorden al heel niet aan de maatstaven, die voor ware goede werken gelden. Concluderend schrijft dc apostel dat de mens gerechtvaardigd wordt uit het geloof zonder de werken der wet.

Daar blijft het niet bij. Hoe graag wij zouden willen. Hoe sterk het dikwijls wordt gesuggereerd. Niet uit de werken der wet, maar uit de prediking van het geloof ontvangen wij de Geest. I3ie Geest mag op ons rusten, maar niet in de zin van uitrusten. Die Geest is gekomen om toe te rusten. Die Geest maakt vrij. Om eindelijk eens echt te beginnen aan goede werken. Die Geest vernieuwt. Die Geest draagt vrucht en wil meer vrucht. Wat verplichte lippentaal daargelaten krijg je veelal de indruk dat de meesten, en daaronder vele predikers, die beter moesten voorhouden, gemakshalve ervan uitgaan dat de rechtvaardiging het eindstation is. Wat daar eventueel nog achteraan komt is niet direkt noodzakelijke vermoeiing van het vlees. Zo ronduit zegt men het niet: het komt er evenwel op neer. Een preek is allang 'mooi' — een dominee moet vooral mooi preken — wanneer gewag wordt gemaakt van een rijke Christus en een arme zondaar. Christus ten hoogste verhoogd en de zondaar ten diepste vernederd. Dat is het einde. Het einde. Dat die rijke Christus Zich nog eens vernedert en ontstellend arm wordt om vele verootmoedigde zondaars rijk te maken en met goederen te vervullen hoeft nauwelijks aandacht. Als het houtwerk maar in de grondverf staat.

Wat de rechtvaardiging betreft werpen wij de suggestie, dat Christus een halve Zaligmaker zou zijn, zo ver mogelijk van ons. In ander opzicht kunnen wij heel vroom tevreden leven met een Christus, Die geen volkomen Zaligmaker is. Het geloof dat rechtvaardigt mag mensen niet kil of koud maken, zodat er van een echt vroom en heilig leven niets terecht komt. Zo lezen wij in onze geloofsbelijdenis, die daarmee de vinger legt op de wonde. Het godsdienstig leven is onbeschrijfelijk koud en kil. Die het ervoer beaamt dit. Is dan de arm van Christus verkort.? Maakt Hij niet waarachtig nieuwe mensen.? Paulus volstaat niet met te zeggen dat hij van dc Heere is, maar voluit belijdt hij: , , Wiens ik ben en Welken ik ook dien." Wie door alles heen Christus belijdt verwerft zodoende met recht en reden de christennaam. Dat houdt in dat hij met hart en ziel Christus' naam belijdt, zichzelf tot een levend dankoffer offert en met een vrij en goed geweten tegen zonde en duivel strijdt. Dat afleesbaar. Ik vrees dat velen zich christenen laten noemen, doch met een half werk van Christus voor zichzelf genoegen nemen.

Geschreven staat: Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken. Ijverig in goede werken Laat dat eens zien. Laat zien dat Christus vooral in dat opzicht een volkomen Zaligmaker is. Want iets minder onteert Hem en is ontegenzeggelijk te kort. Titus voegt aan de aangehaalde tekst toe dat dit in alle ernst moet geleerd worden.

P.S. In het vorige stukje ontspoorde een enkel ding. In de eerste de beste zin was geen sprake van terugkeer van vakantie. Slechts werd opgemerkt dat ellende in weken viel, die voor menigeen tot overmaat vakantieweken zijn of waren. Tamelijk voor de onderbreking, dus in de voorlaatste alinea, werd niet gesproken over 'invoeren', maar over invoelen van wat de medemens is, doet en denkt. Hoe wij dat voortreffelijk kunnen invoelen.? Omdat wij dat bepalen aan de hand van wat wij zelf zijn, doen en denken. Zo komt die aap uit de mouw.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Geen volkomen  Zaligmaker

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's