Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

veluwe-geloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

veluwe-geloof

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KOL-OMMETJE

Alweer een geloof rijker. Als wij de krantenberichten mogen geloven. Dagbladen zijn gelukkig niet de betrouwbaarste media om het ware geloof te wekken. Dat tussen haakjes. De catalogus, waarin de soorten van geloof staan opgesomd, vraagt uitbreiding. Vroeger op catechisatie volstonden wij met wonder-, tijd-en historisch geloof naast het ware zaligmakende. Een eeuw is dat nog wel niet geleden, maar toch al aardig langer dan een halve. Dat realiseer je je wel eens niet. Met die vier soorten geloof was het al ingewikkeld genoeg. Wacht, dat voorlaatste woord van de laatste zin brengt mij op een gedachte. Destijds was ook al sprake van een ingewikkeld en van een omwonden geloof. Als u weet wat daarmee werd bedoeld. Veluwe-geloof hadden wij echter toen niet. Dat weet ik wel zeker. Trouwens het is van heel recente datum. Nog geen week oud. Althans de benaming.

EO-jongeren — ook al zoiets — wilden Amsterdam, de internationaal bekende Nederlandse stad van verwereldlijking en van verval, van verloedering en vermisdadiging (criminalisering) reinigen als de stal van Augias. Van buiten naar binnen. Amsterdam reinigen te beginnen met de Zeedijk. Volgens het recept: „Maak Amsterdam schoon en dan ben je ook innerlijk je vuiligheid kwijt". Het klinkt wat tandpasta-reclame-achtig. Ik kan me om te beginnen moeilijk indenken dat deze slagzin op de Veluwe van stapel is gelopen. Eerder ga je denken dat deze flarden over de oceaan zijn komen aanwaaien. Het is niet de taal van de aloude en op de Veluwe nog geliefde en zeer bekende Heidelberger: „Is dan het uiterlijk waterbad de afwassing van de zonden zelf? " Neen, het betuigt de catechismus o^ de eigen resolute wijze. Het waterbad met bezem, borstel en water uit de zee maakt nog niet de harten vol ongerechtigheid van de Zeedijkers vrij van ongerechtigheid. Maar een sprekend teken kan heel goed op zijn plek zijn. Dat is wat anders.

Amsterdamse regenten als progressieve Coornhert-Iiga en advocatencollectief , , De Pijp" reageerden gechrokken. Symboliek is ver van hun bedden. Zij konden alleen nog maar denken in termen van matrozen die — hoe lang ook geleden. — het Centraal Station op militante manier schoonveegden. Als laat nageslacht van de nationale zeehelden die met ondersteboven bezems hoog aan de mast gebonden de wateren van kwaadaardig schuim zuiverden. Even moesten deze voortrekkers in de naam van Coornhert geducht uitkijken. Als vanzelf zou hun sympathie naar activistisch en demonstratief optreden uitschieten. Maar ditmaal paste het niet in hun denkraam. Zo blijkt dat voor hen de vrijheid van uiting en optreden niet onbeperkt is. Deze vrijheidsvoorvech-

ters letten er heus wel op uit welke hoek de wind waait. Enfin zij gaven rap te kennen dat stedelijke overheid en politie — vaak verfoeid — dit optreden ten gunste van het kraakheldere terstond de kop moeten indrukken. Zo niet dan zouden zij wel eens even met een gierkar uit Ermelo de opgeknapte Zeedijk net zo snel weer vies, vuil en voos maken. De naam Ermelo bracht deze krachtdadige lieden op hun inval. Zij waren niet gediend van de EO-jongeren met hun Veluwe-geloof. Gooien met naamkaartjes en etiketjes is al even onfris. Het draagt niet bij tot opklaring van de atmosfeer.

Veluwe-geloof. Als daar al sprake van zou wezen zou activistisch en demonstratief optreden niet behoren tot de vruchten van dat geloof. Ik denk dat de Veluwe op haar beurt de charge van de jongeren eerder zou typeren als EO-geloof. Die uitdrukking hoor je in de spraakverwarring van deze dagen ook. Het Veluwegeloof zou de EO-zonen willen wijzen op de zonen van Sceva uit Handelingen 19. Vrij zeker. EO en Veluwe zitten niet op dezelfde golflengte. Wat de ene mogelijk wat teveel heeft, bezit de ander iets te weinig en omgekeerd. Het beste zou zijn om eens, als het zou kunnen: gezamenlijk uit te zoeken hoe wij door onze wandel anderen — geheel anderen — kunnen winnen voor het geloof. Voor het geloof in Christus. Welke wandel, wat van onze wandel, hoe onze wandel, om metterdaad en in waarheid

voor Christus te winnen?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

veluwe-geloof

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's