Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Moeder van de  Opgestane

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Moeder van de Opgestane

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KOL-OMMETJE

Houden zij u nog bezig? Deze veertig dagen na Pasen. Die eerste veertig? Toen Hij met vele gewissen kentekenen werd gezien van hen. Veertig dagen lang. Wie allen zagen Hem? Wie met name niet? Eerst hebben wij genoeg te denken over al wat verhaald wordt. Naderhand komen er toch vragen, ook al begrijpen wij dat de wereld de geschreven boeken niet zou kunnen bevatten, wanneer wij alles zouden willen horen. Maar een enkele informatie nog zou naar onze bescheiden mening niet mogen ontbreken. Of bevat het ijselijk verzwegene dikwijls rijke lering? Vanwege het achterwege.

De Bijbel is het Boek der boeken; niet de Roman van alle romans. Want in een romantische beschrijving van de geschiedenis van Jezus van Nazareth mocht niet ontbreken enige opheldering over de vraag hoe Maria, 'de moeder mijns Heeren', deze dagen doorleefd heeft. En zeker niet wanneer met recht en reden de Madonna. zo grote eer wordt toegebracht. Of is de Mariaverering een herhaling van de geschiedenis van het gouden kalf? Maria versierd met goud, omhangen met brokaat of fluweel, al naar gelang wit of zwart. „Maak ons goden die voor ons aangezicht gaan; want deze Mozes, die man, die ons uit Egypteland uitgevoerd heeft, wij weten niet, wat hem geschied zij." Deze Jezus, die man, Die van ons weggevaren is, wij weten niet wat Hem geschied zij. Deze... die. Meer die dan deze, dat zeker.

Op Golgotha verliezen wij Maria uit het gezicht. Zie, daar gaat zij, steunt zij geheel gebroken als zij is, op de discipel waar Jezus zoveel van hield. Vrouw, had Hij gezegd. Ineens na stilte dat woord. Terwijl Hij haar met oneindige teerheid aanzag. „Vrouw." Waarom zei Hij niet: Moeder? Waarom niet? Had Hij al eens niet eerder Vrouw gezegd? Wie weet vaker, want alle boeken zijn niet geschreven. Daar wankelt zij het huis van discipel Johannes binnen. Van die ure nam haar de jonger in zijn woning. De deur sluit achter haar dicht. Wel gaat die deur meermalen open en dicht. Om mensen binnen te laten. Ook komen er daardoor naar buiten. Johannes zelf. Om zich samen met Petrus naar het graf te spoeden.

Toch is Maria niet ineens — zoals met velen geschiedde — uit het gezicht weggekomen, zodat het geringste spoor ontbreekt. Na de Hemelvaart, na de wederkeer van de discipelen van de Olijfberg in de opperzaal neemt zij haar aandeel in 't eendrachtig volharden in bidden en smeken. Met de vrouwen — lezen wij in Handelingen 1 — en Maria, de moeder van Jezus, en met Zijne broeders.

Wat echter deed en dacht, wat zei Maria die veertig dagen lang? Waarom geen verschijning aan de gezegende onder de vrouwen? Zou dat te veel geweest zijn voor de emotie? Omdat de Opgestane Zich niet heeft willen vertonen aan vrouwen? Dat kan het beslist niet geweest zijn. Immers aan haar het allereerste.

Daarom te klemmender de vraag: Waarom niet aan Maria, Zijn moeder? Het kan niet een gevolg zijn van het feit dat de grote dingen die in Jeruzalem gebeurden het huis van de discipel van Jezus' liefde niet bereikten. Hoeveel zal erover gesproken zijn juist daar. Berichten uit de eerste hand. Een-en andermaal verscheen Rabbouni aan de discipelen. Kon Maria nog het beste met Thomas praten?

Althans de eerste week. Waarom zei Jezus niet: , , Zeg het de discipelen en mijn moeder? " Of liever aan mijn moeder en de discipelen? Heeft zij vurig gehoopt op een verschijning? Of meende zij dit niet te boven te zullen komen? Wij blijven vragen stellen en niet begrijpen. Moeder van de Heere. Wat een zegen. Evenzeer een zwaard. Meer dan wij ons wellicht kunnen indenken en inventariseren.

Laten wij eens een week hierover nadenken. Goed diep. U mag gerust gedachten bloot geven en melden. Intussen hoe hemelhoog heerlijk om de begenadigde te mogen wezen. Een zegen onder al de talloze zegeningen die — verbazingwekkend genoeg — juist de vrouwen te beurt vallen. Een zegen en een zwaard door de ziel. Net zo om Gods kind te zijn. Wat een onverdiende zegen. Wanneer echter het zwaard niet door de ziel gaat is het de vuilste verbeelding dat wij

tot Zijn kind zijn aangenomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Moeder van de  Opgestane

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1985

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's