’die dag’
KOL-OMMETJE
Adventsdagen. Volkomen in de lijn is het kerkelijk nieuwe jaar voorop reeds begonnen, alvorens het burgerlijk nieuwe jaar erover denkt op pad te gaan. Nu de dagen rap korter worden gaan wij in op de kortheid van onze levensdagen. Waar blijft de tijd en waar keren de dagen? Om er goed van doordrongen te raken denk je op een bepaalde dag aan diezelfde dag een jaar later. Bijvoorbeeld je verjaardag. Ik heb het dikwijls zo gedaan. Je liet de laatste bezoeker van de verjaarsvisite uit en stond nog een ogenblik op de stoep. „Wat lijkt het lang naar de volgende en je zult zien hoe gauw dat is." Dat hield ik mezelf voor. Wat je wel doen moet. De meest verwaarloosde parochie is die kleine eenmansgemeente. Een minuut kan soms een jaar duren, dat is zo; maar gemeenlijk zijn vele jaren enkele minuten. De psalm zegt.immers geheel naar waarheid: „als hij voorbijgegaan is." Met andere woorden als je er voor staat, lijkt het wel lang en bepaalde ogenblikken kan de tijd niet om willen. Eenmaal gepasseerd is heel een mensenleven één gedachte. En wat hield die gedachte in?
In gedachten nemen, schreef ik hierboven, een of andere dag in de toekomst. In het volgende jaar of nog iets verder. Bijvoorbeeld de sterfdag. Hoe gauw breekt die aan! Van achteren bezien. Ik heb iemand gekend die vaak zei: „Moge mijn laatste levensdag mijn beste zijn." Die verzuchting mag, als het maar niet een goedkope is. Sedert Bonheffer, de Duitse theoloog die in de oorlog door het Hitlerregiem werd doodgeschoten, kennen wij de uitdrukking: goedkope genade. Prof. Berkhof heeft destijds — hoe lang, hoe kort geleden — de term gangbaar gemaakt in de godsdienstige wereld
van ons land. Maar laten wij wel zijn. Er ligt veel meer goedkope waar op de religieuze markt. Een goedkope verzuchting, een goedkope klacht, een goedkoop de-hele-handel-wegschuiven naar God toe, enzovoort. Zolang aanbieders en gebruikers niet zichtbaar lijden en met gemak en onder toejuiching als ook aanmoediging hun waar veilen is het gehalte aan ernst en waarheid minimaal. Wat moet je ermee? Wanneer de weg nog altijd de smalle is, moet er wel aan weerszijden een breed veld liggen waar naar hartelust wordt gedwaald. Het gebeurt wel eens dat eenvoudigen de vrees in de zin van paniek wordt aangejaagd met een verwijzing naar hun sterfdag in plaats dat zij bewogen worden tot die vrees, die beginsel is van de wijsheid. Het eerste is goedkoop en het andere heeft alles uit te staan met de tekst: Gij zijt duur gekocht. Het éne is het ambacht van de dwingeland, die over zielen wil heersen en schapen wil consumeren, en het andere is de vaak ondankbare taak van de VDM. Dienaar van Gods Woord. Wie is er nou dienaar?
In plaats van de sterfdag zou het beter zijn te fixeren op een andere dag. Volksgeloof praat zo gemakkelijk — weer als u wilt: goedkoop — over sterfdag en juichen voor de troon. Zo in éne adem staat het niet in de Bijbel. „De ziel is van stonde aan tot Christus haar Hoofd opgenomen." Dat is volkomen waar. Laat ons verder niet te veel willen weten en weten. Soms krijgen we wel eens de indruk dat men de geliefde doden graag de hemel inpraat als in een soort bovenaards rusthuis om geen andere woorden te bezigen, opdat wij ons genoegelijke leventje op aarde zolang nog kunnen voortzetten zonder gehinderd te worden door zorgelijke gedachten over het lot van onze afgestorvenen en over eigen toekomst. Paulus drukt zich in andere termen uit. Voorts, geeft hij te kennen, is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid. De kroon of krans ligt gereed aan het einde van de loopbaan. Aan de kampstrijd deelnemen op de manier van het geloof is verzekerd zijn van de prijs. Weggelegd is de kroon der rechtvaardigheid, waarvan nog gemeld wordt dat de Heere, de rechtvaardige Rechter, die geven zal. Letterlijk: „welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, ...IN DIEN DAG... geven zal. In dien dag. Die dag, hoe eer wij het weten. Een dag waarvan niemand weet. De dag die komt. Zonder mankeren. En wat gaat dan gebeuren?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1984
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1984
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's