trap van vergelijking
KOL-OMMETJE
Het is ons mensen ingeworteld-eigen elkaar de loef af te steken. Wij behoren tot de partij van de vergrotende of liever nog van de overtreffende trap. De term komt u bekend voor. Van de toen nog schoolbanken. Die zijn met de vroegere lagere school van het basisschooltoneel verdwenen. Nu zijn het tafeltjes en stoeltjes. Maar wij wreven nog onze broekjes en rokjes glad op harde zittingen. Op een goede dag kwam dat beroemde taailesje. In welke klas precies is mij ontgaan. „Jongens en meisjes, vandaag gaan wij ons bezig houden met de trappen van vergelijking." Zo begon dat. Weliswaar niet elk bijvoeglijk naamwoord, maar vele zijn lenig genoeg om zich te laten verbuigen. Neem groot. Je kunt ook krijgen groter en grootst. Een kleur bijvoorbeeld. Zeg zwart. Zwarter en zwartst. Niet alle bijvoeglijke naamwoorden zijn zo lijdelijk om dat toe te laten. Welnu, dan gebruik je de woorden meer en meest. Op die manier kom je er ook.
Niet voor de school voor het leven leren wij. Het zal niet aan het bewuste taailesje liggen. Wij zouden toch wel op het idee gekomen zijn. Wij willen elkaar overtreffen. Om kansen die het leven biedt te vergroten. Om in aanmerking te komen. Om roem te verwerven. Het hele wedstrijdgebeuren berust op deze werkelijkheid. Ieder wil al sneller, al behendiger, al sterker, al hoger. Het gaat om het allersnelste te zijn. Twee trappen zijn nauwelijks toereikend om aan de zucht tegemoet te komen. Het wordt een ladder, waarmee wij in de wolken willen. Het allersnelste is de kampioen, die vaak zichzelf nog weer wenst te verbeteren om het record vast op zijn naam te brengen.
Helaas houdt deze neiging niet op in het wereldse. Niet in het sportgebeuren en niet in heel het maatschappelijke leven, waar mensen ernaar streven om de hoogste sport te bereiken. Wij slepen de trappen mee de kerk in en ook het geestelijke leven weten wij daar niet van te vrijwaren. Iemand zei wel eens: „Die predikant graaft toch dieper, en die is nog bevindelijker enzovoort". In de Bijbel lezen wij dat ook de fijne woorden rechtvaardig en heilig niet eraan ontkomen om de trappen op te moeten. Ik lees: „Ik ben heiliger dan gij" en elders: „rechtvaardiger dan". Dat traplopen is uitstekend. Mits wij de treden maar gebruiken om af te dalen. Immers wie zich verhoogt zal onherroepelijk vernederd worden, terwijl vast en zeker verhoogd wordt, die zich vernedert. Maar dan zijn wij het zelf niet die verhogen.
Dat gebruik maken van de trappen van vergelijking is in feite de ander omlaag trappen. Zoals de Farizeeër deed toen hij het zelfs in het gebed nog niet laten kon om te zeggen: of ook gelijk deze tollenaar. Hij doorstond volgens eigen inzichten glansrijk de vergelijking met die tollenaar. Zonder meer kwam hij als overwinnaar tevoorschijn. Bij zichzelf dan altijd, zoals de Heere Jezus fijntjes constateert. Rein in eigen ogen, maar nooit van zijn leven van eigen drek gewassen. Zo bestaan er heel wat mensen op deze aardbodem. Zij houden het nog lang uit. En lang vol.
Wat heeft dat meerdere in feite te betekenen? Van de taalles naar de rekensom. Deel het ronde getal honderd door drie. U kunt daar uit krijgen 33, 33. U kunt mijn uitkomst ver in de schaduw stellen en een veel nauwkeuriger antwoord op papier zetten. Bijvoorbeeld 33, 3333333. Wij kunnen daar een week, een maand, een mensenleven mee doorgaan. Krijgen wij er werkelijk meer uit?
Het vergelijken gaat er beslist af. Een eerste vraag aan Petrus gericht luidde: Hebt gij Mij liever dan deze? Petrus had immers in vergelijking met anderen uitgeroepen: Al werden anderen..., ik geenszins! Het gaat er heus af. Rest slechts de betuiging: Gij weet alle dingen, gij weet dat ik. Het is genade wat dit betreft niet meer met andere mensen geplaagd te worden. Want het is inderdaad en met recht een plaag.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 april 1984
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 april 1984
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's