Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Algemeen en bijzonder werk van de Heilige Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Algemeen en bijzonder werk van de Heilige Geest

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(2)

Bijzonder werk

Onder het bijzondere w'erk van de Heilige Geest verstaan we het zaligmakende werk, het verheerlijken van Christus in de harten van zondaren.

Daarvoor is de Heilige Geest van de hemel gezonden, als loon op het Middelaarswerk van Christus. Hij dan, door de rechterhand Gods verhoogd zijnde en de belofte van de Heilige Geest ontvangen hebbende van de Vader, heeft dit uitgestort, wat gij nu ziet en hoort (Hand. 2 : 33).

De komst van de Heilige Geest in de wereld wordt op verschillende manieren aangeduid. Hij is gegeven, Hij is gezonden, Hij is uitgestort, uitgegoten, uitgedeeld. Ook worden verschillende beelden gebruikt om Zijn werk duidelijk te maken. Hij is als licht, dat verlicht, als vuur dat verwarmt, als water dat vruchtbaar maakt, enzovoorts.

Het werk van de Heilige Geest is strikt noodzakelijk. We hebben een hart dat gesloten is en niemand is bij machte dat hart open te breken. Onze wil is totaal verdorven en verkeerd, niemand wil van zichzelf wat God w ? il. En ons verstand is verduisterd, niemand kent God, niemand kent zichzelf van nature.

Al deze dingen bewerkt de Heilige Geest. Hij verlicht het verstand dat duister is, Hij vernieuwt de wil die verkeerd is, Hij opent het hart dat gesloten is.

Het is een bovennatuurlijk w r erk dat de Heilige Geest doet in ons, zonder dat we ons misschien van het eerste moment af bewust zijn dat Hij bezig is te werken. Dat werk komt ook niet tot uiting in allerlei verrukkingen, in het zien van gezichten of in het horen van stemmen. Het gebeurt meestal in stilte en bijna geruisloos. Maar het gebeurt wel altijd door het Woord! Dat is het werk-

tuig, het voertuig waarvan de Heilige Geest Zich bedient. Hij drukt het Woord van God zó in ons hart dat wij ons door dat Woord gegrepen voelen. Dat we van de klem van oa t Woord niet loskomen. Dat gaat samen met. droefheid over de zonde, met berouw dat we tegen de Heere gezondigd hebben. Maar ook met innerlijke liefde tot God. Met blijdschap ook, als wc zien dat er een weg is om zalig te worden.

Deze zondekennis is anders dan een algemeen schuldgevoel dat ook kan leven in het hart van een heiden. En die geestelijke blijdschap verschilt ook van algemeen blij en gelukkig gevoel dat ieder mens weieens kan hebben. Het is droefheid naar God en tegelijk vreugde in God.

Moeilijk onder woorden te brengen, toch zo schoon verwoord in de Dordtse Leerregels: , , Het is een gans bovennatuurlijke, zeer krachtige en tegelijk zeer zoete wonderbare en verborgen en onuitsprekelijke werking, die in haar kracht niet minder is dan de schepping der wereld of de opwekking uit de doden".

Het is gevaarlijk dit werk van de JHeilige Geest te gaan verzelfstandigen of los te zien van het werk van Christus. De Heilige Geest is het Die uitgaat van de Vader en van de Zoon en Die er ook van stonde aan op uit is Christus te verheerlijken. Ook al is de Zaligmaker in het begin nog verborgen voor ons, toch is HIJ de Eerste en de Laatste. En de Heilige Geest heeft ook geen ander doel dan dat wij naar Hèm gaan uitzien en verlangen om Hem te kennen en in Hem gevonden te worden.

Het klinkt wel erg goed 0111 te zeggen: ze beginnen tegenwoordig maar bij de Heere Jezus! Of: we hebben niet tegen Jezus gezondigd, we hebben tegen God gezondigd! Maar in wezen zijn dat. onschriftuurlijke en ongereformeerde uitspraken, die we bij „onze vaderen" tevergeefs zullen zoeken!

We komen immers te weten dat we gezondigd hebben tegen alle geboden van Gods wet en tegen een Drieënig God. Maar ook dat door de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd zal worden. En uit dc diepte van onze verlorenheid kan meer EEN ons redden, namelijk de Heere Jezus. En dc Heilige Geest heeft geen rust voordat Hij ons gebracht heeft bij Hèm.

Het geloof, door de Geest gewerkt, neemt dan ook de toevlucht tot Hem en vindt alleen rust in Zijn volbrachte Middelaarswerk. Dat geeft een rust en een vrede, zo innig en zo diep, dat Paulus ervan zegt dat het alle verstand te boven gaat.

Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit hel geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus, door Wie wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade waarin wij staan en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods (Rom. 5 : 1 — 2).

Door de Heilige Geest is er ook een opwassen en toenemen in de genade en in de kennis van Christus. Niet alsof wij de hele heilsweg van Christus opnieuw zouden moeten doorlopen. De heilsfcitcn zijn eenmalig, die herhalen zich niet. Jezus Christus is niet gekomen opdat we Hem zouden nadoen, maar Hij is overal geweest in onze plaats!

Ook onze droefheid over de zonde, onze benauwdheid, ons schreien naar God, kunnen niets bijdragen aan de vereffening van onze schuld. Maar door het geloof te zien op de Gekruisigde Christus Die het alles volbracht heeft, dat is het wat ons van onze zonde en ellende verlost. Door Zijn striemen is ons genezing geworden.

Naarmate het geloof meer werkzaam is verzekert de Heilige Geest ons ervan dat het ook voor óns is, krijgen we meer vastheid en zekerheid. Getuigt deze Geest met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. Dat zal uitkomen in het leven van de heiliging. We worden meer en meer Zijn Beeld gelijk, zodat we gaan willen wat Hij wil, gaan spreken zoals Hij spreekt. Weest heilig, want IK ben heilig.

Dan gaan we steeds meer de zonde vlieden en steeds meer lust krijgen in het onderhouden van Zijn geboden. Niet om er iets mee te worden, maar om tot eer van de Heere te leven.

Concreet betekent dat, dat we onze haatgevoelens en wraakgevoelens afleggen, dat we niet meer uit de hoogte op anderen neerzien, niet koud of liefdeloos iemand veroordelen of kwaad van iemand spreken. Kortom, dat we de strijd aanbinden tegen onze boezemzonden. Voor dc één zal het dit zijn, voor de ander weer iets anders.

Het verschil

Het is duidelijk dat het algemene en het bijzondere werk van de Heilige Geest soms veel overeenkomst vertoont. En iemand die zaligmakend door de Heilige Geest wordt bearbeid denkt altijd: bij mij zal het wel niet echt zijn, bij mij zal het wel algemeen werk, „nabijkomend" werk zijn.

Huichelaars hebben daar nooit last van, die zijn tevreden met wat ze hebben en laten zich dat door niemand afnemen. Maar oprechten zeggen vrijwel iedere dag: doorgrond me, o God, en ken mijn hart, beproef me en ken mijn gedachten en zie of er bij mij een schadelijke weg is...

Doordat we onszelf als bedriegers hebben leren kennen zijn we altijd weer bang dat we onszelf zullen bedriegen.

Wat nu het verschil betreft, in een algemene overtuiging is soms ook droefheid,

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1983

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Algemeen en bijzonder werk van de Heilige Geest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1983

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's