De hemelse Koning voor een aards rechter
PilaLus dan zeide tot Hem: Zijt Gij dan een Koning? Jezus antwoordde: Gij zegt, dat Ik een Koning ben. Hiertoe ben Ik geboren, en hiertoe hen Ik in de wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis geven zou. Een ieder, die uit de waarheid is hoort Mijn stern.
joh. 18 : 37
getuigend koningschap
De joden hebben Jezus voor Pilatus geleid. Er zat niets anders op. Voor een doodvon.nis hadden ze de romeinse rechter nodig. Zo is Jezus meegetroond van de joodse rechter, naar de romeinse, van de kerkelijke naar dc wereldlijke. De zaak van Jezus kon ook geen zaak zijn van de joden alleen, het was en is een zaak van heel de wereld. Zijn vonnis is vrijspraak voor een ieder die in Hem gelooft.
Na wat heen en weer gepraat heeft Pilatus Jezus mee naar binnen genomen, het rechthuis in. Hij wil Hem wel eens nader horen. Hun gesprek spitst zich toe op Jezus' koningschap. Is Hij nu een koning of is Hij het niet. Nu moet die Jezus het zelf maar eens zeggen. Welke pretentie voert Hij eigenlijk.?
Rustig en verheven antwoordt de Heere Jezus. Daarbij geeft Hij Pilatus geen ruimte om op een afstand te blijven, zich erbuiten te houden. Nee, wat belijdt Pilatus eigenlijk van Jezus. Pilatus echter ontwijkt een rechtstreeks antwoord. In de woorden van onze fekst laat Christus dan iets zien van de aard van Zijn koningschap. Hij heeft dan al gezegd, dat het van andere hogere orde is. Niet van de aarde en daarom wordt het ook niet gekarakteriseerd door aardse middelen. Neen, Zijn koningschap wordt helemaal gekarakteriseerd door Hemzelf, door wat Hij is en wat Hij doet. Zijn Koninkrijk staat of valt met Hem. En wat doet Hij dan.?
Hiertoe ben ik geboren en hiertoe ben ik in de wereld gekomen opdat ik der waarheid getuigenis geven zou.
Opmerkelijk is hoe Christus hier nadrukkelijk spreekt over Zijn komst in de wereld. Hij zegt niet: Mijn koningschap is dat Ik aan de waarheid getuigenis geef. Neen, maar
hiertoe ben Ik geboren, hiertoe ben Ik in de wereld gekomen.
Hij is geboren. Dat is op het eerste gezicht niets bijzonders. Iedere koning is geboren. Uit een vorstelijke dynastie of misschien uit een heel gewoon of zelfs arm geslacht. Wij worden allen geboren. Maar er valt wel een bijzonder licht op vanuit dat tweede. Hiertoe ben Ik in de wereld gekomen. Hij is niet uit de wereld voortgekomen, maar Hij is naar de wereld toegekomen. Hiji is van hemelse afkomst. Hij was bij de Vader, eer de wereld was. Hij was bij God en Hij was God. Maar Hij is vlees geworden. Hij was niet onzer Een. Allesbehalve! Hij is ons gelijk geworden tot in onze geboorte toe. Hij heeft Zich vernederd en Hij heeft de gestalte van een dienstknecht aangenomen. U moet zich dat eens voorstellen: Een jonge prins, die Zijn Vader opvolgt. Een jonge koning die het kleed aantrekt van de minste van zijn onderdanen en zich dan incognito onder dc mensen begeeft om zo zijn koninkrijk tc bevestigen. We zouden het dwaasheid vinden. Maar zo doet nu Jezus. Hij is uit Zijn hemelse heerlijkheid afgedaald, heeft ons bcdclaarspak aangetrokken, is zo verschenen op deze wereld. Hij is in de wereld gekomen. Hij heeft zich gedompeld in al de ellende, die die wereld kenmerkt. Zo zelfs dat Hij hier nu klagens staan wil voor Pilatus.
Hij is gekomen, zo is Hij gekomen voor hoge cn trotse mensen als u en ik om ons in te winnen voor Zijn koningschap.
En hoe doet Hij dat dan.? Opdat Ik de waarheid getuigenis zou geven. Dat is een van de kenmerken van Zijn koninklijk handelen: Der waarheid getuigenis geven.
Deze Koning regeert profetisch. Zijn koninklijk handelen wordt gekenmerkt door getuigenis geven. Van Karei de Grote weten we, dat hij de Germanen wilde bekeren door het zwaard. Ze hadden zich, maar te laten dopen anders was hun lot bezegeld. Zo regeert de Heere Jezus niet. Geen zwaarden en stokken. Geen militaire parades met vliegende vaandels en slaande trom. Christus is gekomen prédikende het evangelie van het koninkrijk. Hij is gekomen getuigenis gevende. Niet met het geweld van het zwaard, ook niet met het geweld van het verstand. Hij was geen Socrates die discussiërend en redenerend zijn weg ging. Neen, Christus gaf getuigenis. Hij stelde Zich niet ter discussie. Hij predikte. Hij getuigde.
Dat kan arm en zwak lijken. Wapperende vaandels en blinkende zwaarden maken meer indruk en onder de kracht van het argument moeten we toch allen bezwijken. Het is logisch dus is het waar. Wat moet een getuigenis daar tegen beginnen. En toch, dit getuigenis houdt het uit. Het is immers het getuigenis van Hem. En niet door kracht noch door geweld, maar door Zijn Geest zal het geschieden. Het evangelie schrijft van Hem, dat Hij leerde niet als de Farizeeën en Schriftgeleerden, Hij leerde met macht. Zijn koningschap is profetisch, maar Zijn profetie is niet minder koninklijk. Vooral ook omdat Zijn getuigenis niet slechts een woord is, ook een daad. Hij getuigde met Zichzelf, met Zijn leven.
Het woord getuigen had in de christelijke gemeente voor wie johannes /i_, n evangelie schrijft de klank van martelaar zijn. Eigenlijk is martelaar een vcrneclcilandste vorm van het Griekse woord voor getuige. De jonge christelijke gemeente moest het getuigenis van haar Heere en Koning maar al te vaak met de dood bekopen. Getuigen was onlosmakelijk verbonden met smaad, verachting, met lijden en dood.
Zo geldt dat voor de Heere Jezus allereerst. Hij maakt Zijn Woord waar tot in bei lijden en sterven toe. Hij bezegelt Zijn Wnovd toi in dc dood.
Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in dc wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis zou geven. Dat is Mijn Koninkrijk.
Een lijdenslied zingt: Is dat, is dat mijn Koning.? Wij kunnen dat wel meezingen nu we Jezus zien staan voor Pilatus' rechterstoel. Een hemelse Koning voor een korrupte romeinse stadhouder. Neen, dacht Pliatus, dit kan geen Koning zijn. Van koningen heb ik een heel andere voorstelling. Misschien u ook wel. Maar dit is Hij nu. Als wij Hem aanzagen had Hij geen gedaante noch heerlijkheid dat vwj Hem zouden hebben begeerd. Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen. Maar zo is Hij Koning heerlijker en machtiger dan wij ooit kunnen
begrijpen. Want zo geeft Hij der waarheid getuigenis. Zo als Hij hier staat en zoals Hij straks zal hangen aan het kruis. Is dat, is dat mijn Koning? Ja dat is Uw Koning. Dat wil ook uw Koning zijn. Koning voor een zondig en verloren mensenkind.
getuigenis der waarheid
Jezus' koningschap is getuigend. Hij regeert door Zijn Woord en Geest. Maar waarvan geeft Hij getuigenis? Der waarheid, zo horen wij Hem tegen Pilatus zeggen. Het gaat er in het koninkrijk van Christus om, dat de waarheid aan het licht komt.
Zo hebben de profeten en de psalmdichters al van de komende Koning en Zijn koninkrijk gezongen, jesaja heeft van Hem geprofeteerd: Waarheid zal de gordel Zijner lendenen zijn. De dichter van psalm 45 zingt Hem toe: En rijd voorspoedig op het woord der waarheid en rechtvaardige zachtmoedigheid. En in psalm 61 wordt voor de Christuskoning gezongen: Bereid goedertierenheid en waarheid dat zij Hem behoeden.
En wat is dan die waarheid? Niet een waarheid van mensen, maar waarheid van God. En dan niet allereerst de waarheid over God, maar de waarheid van God. Namelijk God in Zijn waarachtigheid Zelf. De waarheid over God. Bij waarheid denken wij al gauw aan een oordeel, een gezegde, dat waar is, of niet. De waarheid over God is dan een samenstel van zulke oordelen, die waar zijn. De Heere Jezus is ook gekomen om zo aan de waarheid getuigenis te geven. Zijn getuigenis laat ons ook zien wat er naar waarheid over God kan beleden worden. Maar dat komt pas op de tweede plaats. Christus' getuigenis laat ons allereerst zien wie God Zelf is als de Waarachtige. Wij kunnen ook van mensen zeggen dat ze waar zijn, waarachtig echt! Ze doen zich niet voor. Ze spelen geen rol. Ze zijn, zoals ze zijn. Welnu zo is Jezus gekomen om te laten zien dat God is, die Hij is, dat Zijn Woord de waarheid is.
Zijn Woord dat de zonde niet ongestraft kan blijven, de schuldige niet onschuldig te houden is. Christus laat ons de waarachtigheid van alle vloeken God zien. Dc HEERE is waarachtig in Zijn heiligheid en majesteit. Daarvan geeft Christus getuigenis als Hij hier onschuldig door Pilatus veroordeeld gaat worden, als Hij straks hangt te verbloeden aan het kruis. Zo ernstig nam God Zichzelf. Eer Hij de zonde ongestraft liet blijven, strafte Hij die aan Zijn eigen lieve Zoon Jezus Christus.
Maar niet minder heeft Christus getuigenis mogen geven van de waarachtigheid van God in Zijn beloften. De zonde had het verbond gebroken. Nu kon Hij geen mens meer zegenen en redden. Maar zelfs de zonde doet Zijn trouw niet te niet. Liever legt Hij Zijn Zoon in het stof des doods.
Zo waar is God. Dat is het getuigenis van Christus. En dat is een getuigenis dat nog voortgaat. Christus doet dat Zelf voortgaan in dc prediking. Die prediking mag de prediking zijn van de waarachtigheid Gods in de Heere Jezus Christus.
Het Woord is het Woord van de Koning. En net als in de dagen van Jezus lijkt het maar arm en dwaas. Een woord, wat moet een woord nog beginnen? De Grieken zeiden al: Kom ons liever met wijsheid aan. Dc modene mens wil bewijzen, verstandelijke bewijzen of ervaring. Hij wil eerst zien en dan geloven. Plet Woord alleen is dwaasheid. Maar die dwaasheid is de wijsheid Gods en dc kracht Gods.
Want overal, waar het Woord van de Koning is daar is heerschappij. Daar komen zondaren door de kracht van de Geest onder beslag van het Woord. En waar mensen onder beslag van het Woord komen verandert alles. Daar worden mensenharten en mensenlevens veranderd, bekeerd, vernieuwd. Maar niet alleen mensenharten en mensenlevens, ook strukturen. Daar komen wetenschappen en kuituren onder een nieuw licht te staan. Daar wordt alles gericht op de eer van de Koning.
Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik gekomen opdat Ik der waarheid getuigenis zou geven. Mag ik u vragen: Bent u gezwicht voor het getuigenis van deze Koning? Neen dat is geen vanzelfsprekende zaak. Want tegenover het getuigenis van de waarheid Gods komt onze onwaarheid in het licht te staan. Het heldere licht van Gods waarachtigheid ontdekt onze onwaarachtigheid en leugenachtigheid. Onze schone schijn wordt onthuld. Wij worden als schandelijke bedriegers aan de dijk gezet. Wij hebben immers God bedrogen door onze zonde. Wij willen wel graag hoge en grote woorden zeggen en horen over de mens.
Echt zijn, waarachtig zijn staat onder ons nog steeds hoog genoteerd. Maar wij zijn van onze vader, de vader der leugen van den beginne.
Dat moesten we ook maar bedenken als we vooral niet te gauw onder Christus' heerschappij willen vallen, omdat we ons niet bedriegen willen. Alsof wij dat niet altijd doen. Onszelf bedriegen en God bedriegen. We moeten ons maar geen illusies koesteren over de echtheid en waarheid van ons eigen hart.
Christus geeft geen getuigenis van menselijke waarheid. Hij geeft getuigenis aan de waarheid Gods. Ja, we mogen naar Zijn eigen woorden zeggen: Hij is de waarheid Gods. Hij is de weg der waarheid en het leven. En met al onze onwaarachtigheid mogen we ons verliezen aan Hem. We mogen in Hem de waarheid vinden, in Hem de waarachtige God vinden en leven.
Zo zijn we uit de waarheid. Ook wel voor de waarheid. Maar dat niet alleen. Dan blijft het immers in de leerstellingen en dogma's hangen. Het blijft bij de waarheid over God. We mogen echter leven uit de waarheid van God. We mogen geloven en uit dat geloof leven.
Die niet uit de waarheid zijn kunnen naar allerlei stemmen horen. In Pilatus' dagen waren er stemmen genoeg. Stemmen van wijsgeren. Stemmen van de leiders van mystieke godsdiensten, die de mensen trachten te boeien met allerlei geheimzinnigheden.
En ook nu zijn er die stemmen. Stemmen van politieke leiders, stemmen van godsdienstige leiders, van goeroe's, van filosofen, agogen, psychologen en sociologen, en ze kunnen ook best wat waarheidjes naar voren brengen, maar de waarheid niet. De waarheid, God in Zijn waarheid die vinden we alleen bij Christus. En daarom komt het er voor ons allen op aan Zijn stem te horen. Dat is uit de waarheid zijn. Alle stemmen laten voor wat ze zijn en hangen aan de mond Gods zoals die tot ons spreekt in het Woord van de Bijbel. Spreek HEERE, want uw knecht hoort. We hebben geen waarheid meer dan de waarheid van het Woord. Zo zijn we uit de waarheid. Zo horen, de schapen de stem van de goede Herder en ze volgen Hem op de ware weg, op de weg des Levens.
Hoort u die Stem ook? Dat getuigenis? U wordt er maar toe opgeroepen al uw gedachten gevangen te geven tot de gehoorzaamheid van Christus. En het is de Geest der waarheid, die ons er zelf voor inwint. Ik houd geen waarheid meer in mijzelf over, maar Ik mag God vinden in het evangelie van Christus. Ik mag de waarheid vinden en leven.
Zo zijn we uit dc waarheid. Ook wel voor de waarheid. Maar leerstellingen en dogma's zijn geen waarheid die levend maken, hoe onmisbaar ze ook zijn. De letter dood maar de Geest maakt levend. Waar het op aankomt is dat wij het evangelie horen. En dat evangelie geloven zo zullen we zeker zalig zijn.
Pilatus haalde schamper zijn schouders op. Waarheid, het zou wat! Wat is waarheid? Pilatus is hier hypermodern. Zo kun je het vandaag aan de dag horen. Er hebben al zoveel beweerd dat ze de waarheid brachten. Het is allemaal zo betrekkelijk, het is allemaal zo dodelijk vermoeiend. Waarheid? Er is geen waarheid. Zo handhaaft de moderne mens zichzelf. En u? Wilt u uzelf misschien zo ook op de been houden en Christus van u af houden? Het kan heel wijs en modern lijken om zo te praten, maar u komt er wel eeuwig mee. Een ieder, die uit de waarheid is hoort Zijn stem.
Want Hij is onze God, en wij Zijn 't volk van Zijne heerschappij, De schapen, die Zijn hand wil weiden; Zo gij Zijn stem dan heden hoort, Gelooft Zijn heil-en troostrijk woord; Verhardt u niet, maar laat u leiden.
E.
Jac. W.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1983
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1983
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's