002 eieren voor ons geld
De twee, die de lange zang-en speelrei der psalmen — , , de éne stem van heel de kerk" (Augustinus) — vooropgaan, vertolken de hoofdbegrippen van israëls vïoomheid. Immers de Wet en de Messias. Geen van beide heeft een opschrift, want alle twee zijn zij opschriften voor de hele bundel. Zij verschillen totaal en toch zijn er merkwaardige relaties. Psalm 1 is typisch Israëlisch, en 2 is een internationale. Over Israël en de volken gaan deze psalyyien. De eerste psalm attendeert op het enige inhoudsvolle wat te bedenken is en de tiveede, in absoluut contrast, noemt de ijdelheid, die bedacht wordt. Het kaf, dat in de eerste zang wegstuift, vindt eiyidbestemming in het onuitbluslijk vuur, waar de volgende op doelt. De ene psalm ziet de weg van de gqddelozen vergaan en de andere waarschuwt voor het vergaan van de goddeloze op die weg. De eerste visie wijst goddeloze zondaren pralend in het gestoelte van de spotters, en het tweede perspectief Godes Stoel, waarin de HEERE lacht en de spotters bespot. Tenslotte nog dit. De eerste psalm opent met het heerlijkste uitroepteken achter de zaligspreking: welgelukzalig: de tweede psalm zet in met het ellendigste vraagteken: Waarom? Het klonk op Golgotha en in het eeuwig verderf zal het niet wegsterven. Maar nemen wij de beide als een paar dan is dat Welgelukzalig alfa en omega.
— O — We beginnen ditmaal dus met de vraag, waarvoor geen oplossing bestaat, doch wel verlossing. Toen de Heilige Geest, Die in alle waarheid leidt, was uitgestort, is deze psalm ons in volle omvang en groruieloze diepte verklaard. (Hand. 4 vers 27: , , Want in waarheid..."). Alle nonsens, gebral en geraaskal, gemediteer en gefilosofeer — hoe verheven eyi diepzinnig — van onderdanen en overheden, van heidenen en volken Israëls, van onvroom en vroom, lossen op in één kreet en wil: Geen Wet des HEEREN, bandeloosheid, revolutie, verbreking zelfs van het zachte juk, normloosheid, autonomie, zelf op Godes Stoel (Ezech. 28 vers 2).
Hoe is de reaktie op zoveel en zo grote goddeloosheid? Eerst even een lach in de hemel. Het is ook bespottelijk dat stampvoeten en vuisthallen van een klein mensekindje tegenover de Koning der koningen. Daarna de grimmige toorn, want het nietig belachelijk gedoe is desniettegenstaande schennis van allerhoogste Majesteit. Immers in de hemel is heel anders besloten. Het hoge Evangeliebesluit, het in alles weigeordineerde en bewaarde Verbond, dat vast blijft en onbewogen. De Gezalfde Hemelkoning over het werkelijk aardse Zion. Alle macht is Hem één — en andermaal gegeven en Hij zendt zijn getuigen tot de einden der aarde, die Hy rechtens mocht opeisen. Uiteindelijk zal Hij de toorn uitvoeren met ijzeren scepter aan broze pottenbakkersvaten. Zo staat het er in waarheid voor. — O —
KOL-OMMETJE Waf nu te doen? Op heterdaad betrapt. Gebruik uw verstand. Wees wijzer. In één magistraal woord: Kust de
Zoon, alle wijsheid. Zou er een korter en treffender samenvatting bestaan van de Christelijke religie? Van geloof, bekering en wedergeboorte? Kust de Zoon. Daar is alles in en niets is uitgelaten. Ietwat huiselijk uitgedrukt, ynaar wat ivil je als eeyi mus ivoning vitidt: Kiest eieren voor uw geld. Voor uw geldingsdrang om God evengelijk te willen zijn. Na de oorlog konden en wilden velen Duits horen noch spreken. Toch kan Duits weergaloos goed zijn. Voor , , eieren voor ons geld kiezen", zegt de Duitser: kruipen naar het kruis. Dan is eieren kiezen niet gedwongen met minder genoegen nemen dan wij verlangden. Het is vrijwillig oneindig méér ontvangen dan wij konden bedenken met alle ijdelheid en miljoenen keren méér verkrijgen dan ivij verdienden. Kruipen naar het kruis. Ootmoedig te voet vallen en leren de weg van rechtvaardigen en rechtvaardiging. De weg van de vorige psalm.
— o — Een complete mens-, wereld-, en eeuwigheids beschouwing in zegge en schrijve slechts één enkele psalm. Dat zal ons te pas komen, wanneer wij de krant en in deze lijdensweken de Bijbel lezen. In het licht van dit panorama.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 1983
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 1983
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's