Het eerste in die eerste stad
KOLOMMETJE
Tot ziens in Filippi. Dit zeiden we veertien dagen geleden tegen elkaar. Toen moesten we naar West-Beiroet. Intussen zitten we nu gelukkig weer in Macedonië. Ik schreef u vorige keer dat Paulus een bruggehoofd voor het Evangelie schiep in wat later Europa zou worden. Een goede vriend maakte intussen aanmerking op mijn gebrekkig geschrijf. Je mag niet zeggen van mensen, zelfs niet van Paulus, dat hij schiep. Scheppen doet alleen de Heere. We mogen dus niet spreken van de arbeid van kunstenaars als scheppend werk en ook niet, zoals tot op de reformatorische scholen toe gebeurt, van creatieve vakken. Ook niet van kerkstichtend werk van de apostel, al bedoelen wij uiteraard dat het de Heere Zelf is, Die door Zijn Geest door middel van Paulus als een goed instrument wrocht. Maar vooruit, indien ik mijn broeder erger, zal ik trachten dit woordgebruik te vermijden. Alleen heb ik nog één moeilijkheid en dan kom ik meteen te Filippi. Deze moeilijkheid, die uitmondt in de vraag of het herscheppingswerk onderdoet voor de scheppingsarbeid? Immers men mag wel met de Bijbel zeggen dat Paulus kinderkens Gods wederbaarde, althans zich daarvoor geheel gaf en dat hij zijn zoon, die hij had, geteeld had in de banden. Zo kan men zelfs in de gevangenis nuttig bezig zijn. Van deze goddelijke werkzaamheid namelijk getuigt de Bijbel degelijk dat ook de mens zulks doet. Zij het intermediair. Zo bedoel ik dan te zeggen dat het éérste wat aandacht vraagt van Paulus' aankomst in de „eerste stad van dit deel van Macedonië", zoals Lukas verhaalt, beslaat de bemoeienis van Paulus om de lieflijke Lydia te wederbaren. Ik denk dat dit gedurig een eerste moet zijn. Om te doen èn om te ondergaan.
Langs lange en warme wegen tussen hoge bergen en vruchtbare hellingen met katoen-en tabaksvelden en midden door stoffige dorpjes reden we in de richting van het noordgriékse Drama, dat met zijn dertigduizend inwoners niets vertoont van wat haar naam doet vemioeden. Wat de tabak betreft: de bladen hingen te drogen onder langwerpige afdaken van plastic. Onze toerbus stopt. Voor ons een hek en daarachter wat ruïne materiaal: liggende zuilen of delen daarvan en wat van sarcofagen en verder zacht groen gras; een oase voor het oog. Een wei zoals je die weinig ziet in deze contreien. Midden op het tapijt een keurig kerkje in die typische griekse stijl. Geen dorpskerk, want bebouwing, ontbreekt in onmiddellijke omgeving. Het staat er als een kerk voor de regio, voor het land, voor heel de wereld zelfs. Tenslotte komen wij bij de coulissen. Bomen en struiken. Aan onze voeten heel bescheiden zacht stromend kristalklaar water. Maar wel levend water. Je kunt er u tegen zeggen, ik bedoel deze rivier heet officieel Gaggites. Moeten wij eraan denken dat het eens, lang geleden en kort voor de geboorte van de Vredevorst, een rode hellevliet was, toen het bloed van de soldaten van het slagveld van Filippi naar de rivier afvloeide? Moeten we eraan denken op dit paradijselijke plekje? Trouwens het valt ons uit ons achterland gelegen aan de , , ongemeten zee" en , , doorsneden met rivieren , en meren" zwaar om het woord rivier over de lippen te tillen. Liever noemen we een beekje der rivier, maar . wel erop uit om met haar aanvalligheid de stad Gods te verblijden. Siloawateren die zachtkens gaan en die niet zijn te verachten. Je zou tenten willen oprichten om lang te blijven. De overlevering wijst ons op dat moment de plaats in levende lijve waar Lydia haar doop begeerde, verkreeg en beleefde. Het zal best hier omtrent geweest zijn en in elk geval er zo hebben uitgezien. Wij zoeken niet de identiteit. De kiezelsteen is ons niet heilig en al evenmin het flesje water om daarmee eventueel ons doopbekken thuis te vullen. Niet om de identiteit, maar om de achtergrond is het ons te doen.
- Hier zaten de heilzoékende vrouwen in een krans bijeen. Bij gebrek aan een synagoge hadden de joden gebedsplaatsen aan de kant van stromend levend water. Zoals gans het volk aan Babeis stromen en de balling Daniël aan de oever van de vloed Ulai, of aan de grote rivier, welke is Hiddekel. Zij zaten in „waardschap" of zoals verklaard wordt als een bloemperk. In dit frisse groene gras. Je ziet het. Misschien ontbrak het purper niet uit de handelszaak van een van haar. Zij zaten als bloemen in de knop. Toen begon de Geest als de wind te waaien en toen ging een genezende warme zon de vleugels uitbreiden. Wat een verrassende aanblik, wanneer de eerste tulp openbloeit van een heel perk. Zo gebeurde hier met vrouwen geplant bij ene stroom. De Heere opende het hart van de Lydische. Hoe moet je die woorden opvatten? Als een stormachtige gebeurtenis gelijk de inname van een stad. In militaire termen derhalve of inderdaad als het geruisloze opengaan van een bloem in de natuur, die voor ons een schoon boek is en ons de onzienlijke dingen God doet aanschouwen? Immers de bekering is één, doch de wijzen waarop zijn zeer verscheiden. Een mensenhart ontsloot zich tot aan de bodem en daar, dat is veel verder dan het oor en het hoofd, werd het levend Woord gehoord. Alle godzaligheid is horen. Hoort en de ziel zal leven. „Hoort gij niet? " Dat is de vraag die Jesaja stelt. Het ergste wat bestaat is te horen en toch niet. Om zogezegd horende doof te zijn. Het Woord werd voor Lydia waarheid van binnen. Vrijmakende en vernieuwende waarheid. Het Woord kreeg vaste voet in haar hart en haar voet werd vast in datzelfde Woord. En zie: terzijde stroomde het zacht en helder. Wat verhinderde dat zij gedoopt werd? Toen kreeg dat water opnieuw maar volstrekt anders rode glans en gloed. Vanwege het bloed dat reinigt van alle zonde. Vanwege bloed dat betere dingen spreekt dan het bloed van strijders op de slagvelden der aarde.
Zo dachten we. Over het eerste en over de eersteling in de , , eerste stad van dit deel van Macedonië". Ontzagwekkend dit plekje grond, doch wel een huis van God en niet te vergeten een wijdopen poort van de hemel.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1982
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1982
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's