KLEINE KRONIEK
Nog eens zog. anti-discriminatiewet
Het Persbulletin van de Hervormde Kerk gaf een samenvatting van het standpunt van de PSVG (de Protestantse Stichting voor Verantwoorde Gezinsvorming) èn het verzoek van deze Stichting aan het hervormd en gereformeerd moderamen ter zake het voorontwerp gelijke behandeling. Ter kennisname wil ik u dat bericht doorgeven.
„De Protestantse Stichting voor Verantwoorde Gezinsvorming (PSGV) heeft de moderamia van de Nederlandse Hervormde Kerk en van de Gereformeerde Kerken in Nederland gevraagd zich op korte termijn te distantiëren van de acties en standpunten van de Evangelische Alliantie, de Evangelische Omroep en andere protestants-christelijke groeperingen inzake het voorontwerp van Wet Gelijke behandeling. De kritiek van EA, EO en andere groeperingen tegen dit voorontwerp van wet splitst zich voornamelijk toe op het christelijk onderwijs, waar, indien dit voorontwerp inderdaad wet wordt, homofiele leerkrachten en leerlingen niet langer geweerd zouden mogen worden.
De PSVG organiseerde op donderdag 21 januari in Den Haag een persconferentie, waar zij duidelijk maakte achter het voorontwerp te staan. „Wie het pleidooi voor gelijkwaardigheidsverhoudingen in de samenleving afwijst", aldus de PSVG in een persverklaring „probeert daarmee onderdrukte en achtergestelde groepen op hun plaats te houden en de eigen bevoorrechte positie veilig te stellen. Onderscheid tussen mensen mag er zijn, maar dat onderscheid mag nooit vertaald worden in termen van ongelijkwaardigheid."
De PSVG is tegen het opnemen van nóg meer ontheffingsbepalingen in de wet (alleen kerken, gezelligheidsverenigingen e.d. zullen niet onder de wet vallen), zo lichtte mevr. drs. M. M. Sikkel, stafmedewerkster van de PSVG, tijdens de persconferentie toe. Het maken van uitzonderingen op de wettelijke regel schept precedenten. Daardoor wordt het mogelijk gemaakt dat steeds meer organisaties voor zo'n ontheffing in aanmerking willen komen. '
Zo zou de paradoxale situatie ontstaan dat via een anti-discriminatiewet wettelijk geregeld wordt dat bepaalde organisaties kunnen doorgaan met discrimineren.
discrimineren. Naar de mening van de PSVG doen protestantschristelijke organisaties die zich tegen dit voorontwerp van wet verzetten, ten onrechte een beroep op de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van onderwijs. „Het beginsel van vrijheid van godsdienst en onderwijs is niet in het leven geroepen cm met een beroep daarop groepen mensen in onvrijheid te stellen", aldus PSVG-medewerkster mw Sikkel en PSVG-directeur drs. A. de Groot, die de persconferentie voorzat. Nadrukkelijk verklaarden zij dat de PSVG (waarin ook de kerken vertegenwoordigd zijn, o.a. via de Raad voor Kerk en Gezin van de Hervormde Kerk) homosexualiteit gelijkwaardig acht aan heterosexualiteit. „Sexualiteit kan op vele manieren beleefd worden. Het gaat niet aan te zeggen, dat de ene beleving beter is dan de andere", aldus mevr. Sikkel en drs. De Groot.
Enige ware christenen
Aanleiding tot het organiseren van deze persconferentie was voor de PSVG de wijze waarop groeperingen als de EA en de EO hun mening naar buiten brengen. „Zij stellen zich op als de enige ware christenen", aldus mevr. Sikkel en drs De Groot, „daarmee wil de PSVG niet op één hoop gegooid worden. Wij willen nadrukkelijk verklaren, als protestantse organisatie, dat er ook een grote groep christenen is die er anders over denkt en die wèl achter het voorontwerp van wet staat." Om dit laatste nog eens te onderstrepen had de
PSVG een viertal gasten uitgenodigd: mevr. drs. P. van Dalfsen, secretaris van de Raad voor de zaken van Kerk en School van de Hervormde Kerk; dr Okke de Jager, wetenschappelijk hoofdmedewerker van de Theologische Hogeschool in Kampen; ds. W. R. van der Zee, hervormd predikant in Den Haag en hoofdredacteur van het blad voor hervormde ambtsdragers „Woord & Dienst" en mevr. G. J. Strikwerda-van Klinken, die als oud-lid van de Emancipatiecommissie heeft meegewerkt aan het voorontwerp van wet.
Mevr. Strikwerda legde uit dat voorontwerp voortvloeit uit de Wet Gelijk Loon (voor mannen en vrouwen voor gelijkwaardige arbeid) van 1975, de wijziging van de grondwet waarin een anti-discriminatie-artikel werd opgenomen en de Wet Gelijke Behandeling van mannen en vrouwen van 1980. Mevr. Strikwerda vertelde dat zij tijdens haar jarenlange activiteiten in het kader van de emancipatie van de vrouw tot de ontdekking gekomen is dat de kern van discriminatie ligt in de sexuele geaardheid van mensen. De rolverdeling is zo vastgelegd naar sexuale geaardheid, dat de maatschappij het mensen onmogelijk maakt zich daaraan te onttrekken. Homofiele mensen vormen voor die rolverdeling een bedreiging. Naar haar mening zouden juist de kerken duidelijk stelling moeten nemen tegen elke vorm van discriminatie.
Ds. Van der Zee verzette zich met name tegen een naar zijn mening onjuist omgaan met de Bijbel, dat oorzaak is van onderdrukking van bepaalde groepen. Verder tekende hij verzet aan tegen de wijze waarop „evangelischen" hun mening en normen aan anderen opleggen, als zou een andere mening en een andere bijbelinterpretatie bij voorbaat al onjuist zijn. Ook had hij er bezwaar tegen dat evangelicale groepen hun mening presenteren als zijnde de mening van de kerken.
Dr. Okke Jager sloot zich hierbij aan door te zeggen dat het weren van één bepaalde groep, in dit geval van homofielen, uit christelijke scholen en organisaties, juist in strijd is met eerdere kerkelijke uitspraken. „Homofielen zitten niet op naastenliefde te wachten", aldus dr. Jager. „Het probleem ligt hier in de sfeer van macht en recht, van vrijheid, gelijkheid en broederschap".
Mevr. Van Dalfsen tenslotte, die nadrukkelijk verklaarde namens zichzelf te spreken en niet namens de Raad voor de zaken van Kerk en School, omdat deze raad nog bezig is met formuleren van een standpunt, zei uitsluiting van bepaalde groepen uit het onderwijs onjuist te vinden. Juist het onderwijs moet respect voor anderen aanleren, aldus mevr. Van Dalfsen, en juist het onderwijs moet gericht zijn op een gelijke behandeling. Daarin zag zij geen aantasting van de vrijheid van onderwijs. „Zowel het openbaar als het christelijk onderwijs zullen er onder lijden als christelijke scholen een klimaat scheppen waar homofiele leerkrachten en leerlingen worden uitgesloten", aldus mevr. Van Dalfsen.
Ook voor de kerken
Op een vraag van één van de aanwezige journalisten of de Wet Gelijke Behandeling ook zou moeten gelden voor de kerken, antwoordde drs De Groot bevestigend. Dat zou dan betekenen dat door middel van een wet kerken gedwongen zouden kunnen worden tot het aanvaarden van de vrouw in het ambt. Dr Okke Jager was het hier niet mee eens. Tenslotte kiezen mensen hun kerkgenootschap zelf uit. „De overheid kan geen wetten opleggen voor de interpretatie van bijbelteksten", aldus dr. Jager. Mevr. Strikwerda was echter van mening dat de kerken niet bij voorbaat voor altijd uitgesloten zouden moeten worden. Nu zou een toepassing van een dergelijke wet op de kerken nog niet mogelijk zijn, maar meestal werken maat-
schappelijke gebeurtenissen wel degelijk in op de kerk. Inmiddels moeten de kerken zich er wel van bewust zijn dat zij, aldus mevr. Strikwerda, „zondig bezig zijn" als ze vrouwen discrimineren. „Met vrouwen mag alles, ook in de kerk", aldus mevr. Strikwerda, „maar als je voor vrouwen 'Surinamers' invult, staat iedereen op z'n achterste benen"."
Tot zover het verslag van de persconferentie van de PSVG. Als men in deze kring bezwaar heeft tegen de manier waarop EA en EO en andere groeperingen hun mening naar buiten brengen, is datzelfde bezwaar ook in te brengen tegen deze onverdraagzame manier en toon.
Dr De Kuiper:
Discriminatie op grond van het Evangelie afwijzen „Dr A. de Kuiper, secretaris algemene zaken van de Nederlandse Hervormde Kerk, heeft in het IKON-radioprogramma „Kleur" in een persoonlijke reactie, naar aanleiding van de protesten die gerezen zijn tegen het voorontwerp van Wet. Gelijke Behandeling, verklaard tegenstander te zijn van het weren van homofielen uit het christelijk onderwijs.
„De kerk verzet zich tegen alle mogelijke discriminatie en doet dat, denk ik, gewoon op basis van het Evangelie, waar zo geweldig duidelijk gemaakt wordt — als zeer principiële uitspraak en tegelijkertijd als een soort belofte — dat er natuurlijk geen verschil is tussen man en vrouw, tussen rijk en arm en tussen jood en heiden en noem maar op. Dus even verwerpelijk als discrimineren van bijvoorbeeld buitenlanders of gekleurde mensen is natuurlijk het discrimineren van sexueel anders geaarden", aldus dr. De Kuiper. „Ik denk dat het hier gaat om rechten en vrijheden van individuen die niet gediscrimineerd en onderscheiden mogen worden omdat ze anders leven of anders zijn dan anderen. Die vrijheid en dat recht staat helemaal niet de vrijheid van godsdienst en van het christelijk onderwijs in de weg. Het lijkt wel alsof men nu een schoolstrijd wenst te voeren en dat wil doen op een verkeerd moment en op een verkeerde manier. Dat gaat ten koste van individuele vrijheid, die natuurlijk verankerd is in de mensenrechten en, wat ons betreft, , verankerd in de rechten die voor ieder mens gelden op grond van de Bijbel".
„Mij persoonlijk", aldus dr De Kuiper in zijn reactie voor de IKON-radio, „zit het punt erg hoog dat nu de hele zaak gegooid wordt over de boeg van de godsdienstvrijheid, alsof de godsdienstvrijheid wordt aangetast en ik denk dat dat helemaal niet in het geding is. Als dat in het geding zou zijn, zou de kerk natuurlijk de eerste zijn om daarvoor in de bocht te springen en daaraan te deen wat daaraan gedaan-moet worden, maar wij moeten niet die indruk laten wekken alsof wij nu bedreigd en vervolgd worden, terwijl dat helemaal niet aan de orde is. Het gaat juist om het ruimte geven aan mensen die heel lang en heel vaak vervolgd en verdrukt zijn in andere landen en waar tenslotte nu in ons land tenminste enige vrijheid voor is".
Van verschillende kanten is bij de kerken aangedrongen op een reactie op het voorontwerp van Wet Gelijke Behandeling. De rooms-katholieke bisschoppen hebben inmiddels bij het Ministerie van CRM gevraagd om een verlenging van de termijn waarin op het voorontwerp gereageerd kan worden. Deze termijn sluit op 1 februari. Het ziet ernaar uit dat ook de andere kerkgenootschappen hierom zullen vragen."
J. M.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 februari 1982
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 februari 1982
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's