INGEZONDEN
Graag vragen we uw aandacht voor het blad BEWEGING en wel in het bijzonder voor het themanummer 'Bijbel en filosofie', dat is uitgebracht naar aanleiding van het bekende synoderapport over 'waarheid en schriftgezag', het rapport 'God met ons'.
Als u het blad BEWEGING (nog) niet kent, dan moet Ü beslist dit speciaalnummer eens aanvragen. En als u het blad al wel kent, maar er nog niet toe kwam u te abonneren, welnu dan geeft dit nummer alle aanleiding om dat per omgaande te doen.
Graag vertellen we u iets over de inhoud. Zoals u wellicht weet, draait het in genoemd synoderapport in hoge mate om het 'waarheidsbegrip', en om de gevolgen die een bepaalde betekenis van het begrip waarheid kan hebben voor de 'bril', waarmee we de Bijbel lezen. Welnu, zoals het rapport terecht aangeeft, om de betekenis van het begrip waarheid is nogal wat te doen (geweest), met name in de filosofie. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het blad BEWEGING ('reformatorisch, wijsgerig, informatie' — motto van het blad) een bijdrage levert aan de diskussie over het synoderapport, vanuit de wijsbegeerte, in dit geval vanuit de reformatorische wijsbegeerte.
In een openingsartikel snijdt prof. dr. ir. E. Schuurman de relatie tussen ons denken en de van God gegeven openbaring aan. Het is goed om te lezen, dat waarheid door ons niet gedacht (zo
u wilt: bedacht) kan worden, maar dat waarheid — zeker waar het gaat om goddelijke waarheid — ons wordt gegeven, en dan ook door ons aanvaard moet worden. Daarmee is uiteraard het denken vanuit en over die waarheid niet uitgesloten. Maar... leest u zelf dit artikel; dat is verre te prefereren boven deze beknopte weergave.
Het tweede artikel onder de titel 'De waarheid is anders' is van de hand van dr. H. G. Geertsema, theoloog en filosoof. Zijn betoog cirkelt om de stelling, dat de samenstellers van het synoderapport zich a.h.w. hebben laten vangen door het subjekt-objekt-schema, zoals dat sedert m.n. de filosofie van Descartes (pater jezuït, eind 18e eeuw) gestalte heeft gekregen en ook nu in dc Moderne filosofie sterke invloed uitoefent. Geertsema meent zelfs, dat de auteurs van 'God met ons' met hun keuze vóór 'relationele waarheid' niet boven dit subjekt-objekt-schema zijn uitgekomen.
Anders dan deze korte schets zou doen vermoeden is het betoog van Geertsema zeker niet te kenschetsen als erg 'theoretisch en abstrakt'. Integendeel. Hij geeft diverse konkrete en aansprekende voorbeelden bijv.: verliefdheid tussen man en vrouw, om duidelijk te maken 'waar 'm de schoen wringt'. Hij blijft ook niet steken in kritiek op het rapport, maar levert een opbouwende bijdrage voor de op gang gebracht diskussie, door ook een alternatief 'waarheidsbegrip' — zo je al van 'begrip' mag spreken binnen zijn visie — te ontvouwen.
Een derde belangwekkend artikel is van de hand van drs. G. Groenewoud. Onder de titel: 'De Bijbel — licht voor een duistere plaats', werkt hij de gedachte uit dat het bij het zoeken van waarheid veel belangrijker is om te letten op het licht dat de Bijbel — Gods openbaring — werpt op ónze situatie, dan dat wij pogen enig (? ) licht te laten schijnen over de situatie waarin de Bijbel tot stand kwam. Niet dat daarmee het z.g. hermeneutisch probleem* zou zijn opgelost; maar wel wordt de hermeneutische vraagstelling op een passende plaats gezet. Uitvoerig gaat Groenewoud in op de betekenis van de tekst uit de tweede brief van Petrus, waarin op grond van de inspiratie door de Heilige Geest een halt wordt toegeroepen 'eigenmachtige' uitleg van de schrift. De hamvraag is of de auteurs van het synoderapport een goede richting hebben gewezen ter voorkoming van dergelijke eigenmachtigheid, en zo nee, welke andere weg dan moet worden ingeslagen.
In een kort slotartikel snijdt prof. dr. S. Griffioen nog het probleem aan, op welke wijze de Bijbelse openbaring licht werpt op de problemen van onze hedendaagse kuituur (b.v. zin van arbeid en techniek, bewapeningswedloop, welvaart versus honger en armoede). De titel 'Samen terug — samen verder' wil aangeven, dat ontplooiing van de kuituur — 'samen verder' — alleen bestaat onderde konditie dat we 'samen terug' gaan naar het kruis waaraan Christus de machten ontwapend heeft. Griffioen vervolgt: "Geen ontwikkeling zonder bekering; het 'verder' en het 'terug' horen samen zoals uit-en inademen De tragiek van veel christelijk leven is dat het inademen en uitademen tot gescheiden bewegingen worden."
Genoemd themanumer 'Bijbel en filosofie' wordt u voor het bedrag van ƒ 3, 50 toegezonden, als u het aanvraagt per brief/telefoon bij: Centrum voor Reformatorische Wijsbegeerte, Postbus 149, 3600 AC Maarssen (03465-60945/69192), of door bank /giro overschrijving van ƒ 3, 50 (of meer) op girorekening 1209598 of bankrekening 539043796, beide t.n.v. Stichting voor Reformatorische Wijsbegeerte, Maarssen. Een jaarabonnement op BEWEGING (6 nummers van minimaal 20 pagina's kost ƒ 20, —. Maarssen,
*) hermeneutisch probleem: 'Hoe is de verhouding tussen de tekst, die in een bepaalde situatie is ontstaan, en ónze situatie, waarin wij de tekst willen verstaan' (synoderapport, p. 51).
*) hermeneutisch probleem: 'Hoe is de verhouding tussen de tekst, die in een bepaalde situatie is ontstaan, en ónze situatie, waarin wij de tekst willen verstaan' (synoderapport, p. 51).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juli 1981
Gereformeerd Weekblad | 10 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juli 1981
Gereformeerd Weekblad | 10 Pagina's