Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hebt wat geduld, 't wordt beter!

Het artikel heeft al even op mijn schrijftafel gelegen, want er was in ons blad ook al verschillende malen over IKON geschreven. Maar nu las ik van een scribent dat men straks de protesten tegen deze „kerkelijke omroep" wel weer vergeten zou hebben en dat alles gewoon door zou gaan. De kerkeraad van Waddinxveen heeft weliswaar van meer dan driehonderdvijftig kerkeraden van de hervormde kerk instemming gekregen met zijn protest tegen de zogenaamde „geloof, hoop en liefdeshow" die door IKON was uitgezonden, maar de gereformeerde synode heeft zich met ruimé meerderheid van stemmen achter IKON gesteld, zij het dan dat men ook daar kritiek had. En van de hervormde synode verwachten we eigenlijk niet veel beters gezien dc ervaringen die in het verleden zijn opgedaan. Want de klachten zijn er niet van vandaag of gisteren. Neen, zolang de „kerkelijke omroep" er is geweest — ze is na de oorlog ontstaan — zijn er klachten geweest en is er soms scherpe kritiek geuit op het beleid. Trouwens, die kritiek kwam niet alleen van buiten maar ook van binnen, van bestuursleden die door de kerken waren aangewezen. Maar het heeft nooit iets geholpen. Men beloofde steeds dat het wel anders zou worden en dat men de tijd moest gunnen om tot een weloverwogen beleid te komen en de goede kerkelijke weg te vinden, maar dat is niet gelukt. En nu kom ik op het bovengenoemde artikel dat van de hand van Ds. J. Overduin is verschenen in het Centraal Weekblad en dat aldus begint:

„Reeds verscheidene jaren geleden werd mij verzocht wat geduld te hebben, want het zal met de IKON beter worden. Sindsdien is dit verzoek nog enkele malen herhaald. Uit dit verzoek blijkt de erkenning dat het nodig beter moet worden. De fouten uit het verleden werden niet ontkend. En wij maar geduld hebben, maar dit geduld is nog steeds niet beloond. Verder is de belofte dat her beter zal worden in die zin, dat de uitzendingen duidelijk herkenbaar zijn als van de kerken uitgaande, niet in vervulling gegaan.

Ik heb het niet over alle uitzendingen. Wie zal b.v. niet dankbaar zijn voor de wekelijkse „Wilde Ganzen", die zoveel geld opbrengen voor hoognodige doeleinden?

Maar met de „Geloof, hoop en liefdeshow" is het niet beter, maar nog slechter geworden. Ik bepaal mij nu tot deze veel stof doen opwaaiende show. Er is heel wat meer kritiek en verzet dan naar buiten treedt, omdat zeer velen het moe zijn. „Het geeft toch niets". Toch geloof ik dat wij r.iet zwijgen mogen. Enkele zaken wil ik naar voren brengen om aan te tonen, dat in clit soort uitzendingen geen enkele kerk, die leeft uit het evangelie van Christus, hiervan de verantwoordelijkheid kan dragen. Integendeel, de kerken moeten met verontwaardiging tegen zulke uitzendingen protesteren."

Ik ben erg dankbaar dat Ds. Overduin het zo duidelijk en onomwonden zegt. En ik neem dit hier nu nog weer over omdat men tegen het beleid van IKON moet blijven protesteren. Het is voor ieder kerklid, dat naar Gods Woord wil leven, een verschrikkelijke zaak dat zijn kerkelijke gemeenschap medeverantwoordelijk is voor dergelijke uitzendingen.

Het is slechter geworden

Het is niet beter maar het is slechter geworden met de kerkelijke omroep die zich presenteert als IKON. Dat een dergelijke show kon worden uitgezonden tekent wel de ontwikkeling in die kring. Ds. J. Overduin schrijft dan ook:

„Wie 1 Cor. 13, het hooglied van de liefde leest, zal begrijpen dat Paulus zijn ogen en oren niet zou kunnen geloven, dat in onze tijd (en dan nog namens de kerken!) deze heilige woorden zo misbruikt zouden worden. Men moet wel een zeer grove ziel hebben en weinig of geen eerbied hebben voor Gods Woord om met de vlag van Paulus' v/oorden een zeer slechte lading te dekken.

Gods Woord is en wordt telkens misbruikt om zondige daden, zondige levensinstelling en zondige toestanden op politiek, sociaal en economisch gebied te dekken. Terecht wordt hier tegen geprotesteerd. Nu is er weer een ander misbruik bij gekomen: de drie woorden geloof, hoop en liefde, die in direkt verband staan met het verlossingswerk van Christus worden nu misbruikt om zondige sex te beschermen. Nee, zal Wim Neijman zeggen: wij geven geen waarde-oordeel, wij geven alleen informatie. Iedereen moet maar uitzoeken wat hij er van vindt. Een neutrale weergave, alsof de IKON op andere gebieden zo objectief, neutraal en waardenvrij bezig is.

Prof". Velema heeft erop gewezen, dat er van dc kerk niets terecht gekomen zou zijn, indien Jezus, de profeten en de apostelen op de wijze van de IKON over allerlei zaken alleen maar neutrale informatie hadden gegeven. De Bijbel staat er vol van „hoe God er over denkt". Dus vol waarschuwingen, beloften en oproep tot bekering. En

Paulus zou over de tegenwoordige sexuele losbandigheid, die in zijn tijd en in alle tijden te vinden is, geroepen hebben „Weet gij niet dat uw lichaam een tempel van de Heilige Geest is? " En wat moet de kerk in het voetspoor van profeten en apostelen anders roepen? Heeft het woord van Christus geen gezag meer, „wie een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd".

Maar de IKON vraagt hoe „lekker" zich de vrouw voelt, die graag met andere mannen vrijt, en hoe dat allemaal gaat: een man met twee vrouwen in de slaapkamer. Begrijpen de kerken dan niet dat wij hier in een heidens en niet in een christelijk klimaat ademen?

Het is nogal vanzelfsprekend, dat een christen en dat kerken niet bij elke gelegenheid de christelijke motivatie uitdrukkelijk moeten uitspreken. Het zou er zo dik opliggen, dat het afstotelijk werkt.

Een zakenman b.v. die alle ernst maakt om eerlijk te doen, mag ook niet telkens vertellen hoe christelijk hij gemotiveerd is. Maar indien hij waarachtig christelijk gemotiveerd is, dan zal dit wel blijken moeten uit zijn manier van zaken doen. Wim Neijman, noch de IKON hoeven dit ook niet telkens uitdrukkelijk uit te spreken, maar men mag wel eisen dat de uitzendingen de geest ademen van die christelijke motivatie. En dat missen wij.

Moeten de kerken via de IKON in deze tijd van toenemende wetteloosheid cn uitholling van wat echte liefde is er nog een schepje boven op doen door neutraal en welwillend hiervan een demonstratie te geven?

In een tijd die „oversexed" is, heeft de kerk wel een andere boodschap. De informatie van de Bijbel over zondige toestanden en daden is niet neutraal, maar ligt onder het oordeel Gods met het perspectief van de verzoening cn vernieuwing. Er wordt terecht gewaarschuwd tegen een egoïstische consumptiemaatschappij, maar mannen cn vrouwen, jongens en meisjes, die de sex als consumptie-artikel aanvaarden is nog erger." —

Het verval van de kerken komt ook in IKON wel duidelijk openbaar. Het is immers de opdrachtvan Christus zelf om het evangelie te verkondigen, de boodschap van heil en redding in Christus Jezus, de boodschap van vergeving en verzoening in Hem. In plaats daarvan krijgen we een zedeloze show in een tijd die inderdaad wel zedeloos is. En het licht van het evangelie laat men niet schijnen, zodat men het volk in de nacht laat leven.

Een suggestieve vraag

Hoe men aan alle fronten nauwlettend moet toezien dat men toch niet overrompeld wordt door allerlei opvattingen en geïndoctrineerd wordt door allerlei opmerkingen die soms argeloos op ons afkomen, is me weer duidelijk geworden uit een brief van één van de lezers van ons blad. Het gevaar zit overal, zei pas een ouderling tegen me. En dat is inderdaad waar. Want wie zou bij een examenopgave voor de Nederlandse taal verwacht hebben dat er onder de keuze-onderwerpen om een opstel te maken ook de volgende opgave gevonden zou worden:

Sommige mensen geven aan het leven in een commune de voorkeur boven het gezinsleven. Zowel het een als het ander zal voor-en nadelen hebben. Probeer beide vormen van samenleven met elkaar te vergelijken in een opstel.

Hier komt duidelijk de wereldse geest openbaar, die zonder normen is en die de wetteloosheid bevordert. Liet is dezelfde geest van IKON waar men immers ook zegt, dat men alles maar op een rijtje moet zetten en dat men daarna wel tot een bepaalde keuze kan komen. IKON gaf ook normloos door wat onder de mensen leeft. En in deze examenopgave hebben de overheidsinstanties die hiervoor verantwoordelijk zijn ook duidelijk laten zien dat men geen normen meer heeft.

Men suggereert hier zonder meer dat het gezinsleven en het leven in een commune beide hun voordelen en hun nadelen kunnen hebben. Daar moet een eindexamenkadidaat dan maar eens over schrijven. Die voordelen en die nadelen moeten duidelijk op papier gezet worden. En wanneer een leerling uit een christelijk gezin dan duidelijk de nadelen aan de kaak stelt en de zonde van zo'n leven in commune laat zien, hoe beoordeelt een leraar dan dit opstel? Uit zo'n simpele examenopgave wordt duidelijk hoever ons land van het rechte bijbelse spoor is afgeweken en hoe de geest van de afgrond rondwaart, die beslag legt op de harten en zielen van jong en van oud. Het is wel diep te betreuren dat dergelijke zaken zonder protest plaatsvinden. Maar wanneer de kerken zelf hun normloosheid openbaren door de uitzendingen van IKON, wat zal de wereld dan niet doen?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 mei 1978

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 mei 1978

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's