Correspondentie
H. de J. te R. Het is uit verschillende plaatsen in het Nieuwe Testament wel duidelijk, dat in een gemeente ouderlingen behoren te zijn. In het gereformeerde kerkrecht is dan ook altijd aangenomen dat er een ouderling aanwezig dient te zijn om een kerkdienst te maken tot een wettige samenkomst van de gemeente. Vandaar ook dat velen een samenkomst waar geen ouderling aanwezig is voor een evangelisatiesamenkomst houden, waar de voorganger geen liturgische handelingen verricht, zoals het uitspreken van de zegen over de gemeente.
Wat uw andere vraag betreft: Gods genadige beloften komen tot allen die tot de kring des verbonds behoren. Maar het zijn beloften met een bevel tot bekering en geloof. Ons Doopformulier zegt dan ook dat in Gods Verbond twee delen begrepen zijn. We kunnen het ook van een andere kant benaderen. De Heere God heeft een volk verkoren tot de zaligheid. Maar wij kunnen in Gods Raad niet inzien. Maar elk kind van God zal leren zeggen, dat het een wonder is dat de Heere God hem heeft uitverkoren. Dat is een onbegrijpelijk genadewonder, dat kunnen we niet met ons verstand begrijpen, dat God naar zo'n zondig en schuldig mens als wij zijn, heeft omgezien, het is een wonder van genade, waarvan de Heilige Geest ons verzekert.
C. J. B. te H. G. Uw brief over het „rouw dragen" hebben we met belangstelling gelezen. Wanneer vroeger iemand in de familie stierf droeg men een bepaalde tijd rouwkleren. En nu kunnen we natuurlijk „in de rouw gaan" en toch geen rouw in het hart gevoelen, maar toch was het naar onze mening een zinvol gebruik. Het ergste is dat men in onze tijd zo erg gemakkelijk over sterven en geoordeeld worden denkt en dat men ook op deze wijze de gedachte aan de dood uit het leven uit wil bannen. Men wil eigenlijk veel liever vergeten, dat het „een mens gezet is eenmaal te sterven en daarna het oordeel". In onze tijd worden zo gemakkelijk veel zinvolle en stijlvolle gebruiken afgeschaft, die een verarming betekenen en tegelijk een verwereldlijking van ons leven. Het is wel duidelijk dat de Bijbel dat „rouwdragen" ook in de uiterlijke tekenen kent. En dat dit dan ook geheel past in de sfeer van de Schrift. We kunnen niet zeggen dat er voor ons een uitdrukkelijk bevel over „rouwdragen" wordt gegeven, maar dat we er mee in de bijbelse lijn liggen is voor ons wel duidelijk. Wanneer we tijd en gelegenheid kunnen vinden willen we daar in ons blad nog wel eens nader op ingaan. Wanneer we zelf in ons gezin met de dood geconfronteerd zijn en wanneer we zelf iemand hebben moeten missen, dan zullen we deze dingen inderdaad meer overdenken dan anders.
A. H. te B. Uw brief is wel erg lang blijven liggen. Maar aan uw verzoek hopen we binnenkort te voldoen, 't Is inderdaad zo dat in onze tijd sommige mensen die trouw met de kerk hebben meegeleefd zich opnieuw laten dopen, zoals in de dagen van de reformatie de Wederdopers. Daarbij hebben zich tegenwoordig allerlei invloeden van de Pinksterbeweging gevoegd. Het zijn de beloften Gods die in de Doop betekend en verzegeld worden. En de Doop is in dit opzicht niet meer dan het gepredikte Woord, dat heenwijst naar het bloed van Jezus Christus dat reinigt van alle zonde, inzoverre we Christus door een waarachtig geloof leren aannemen. Dat de Doop de afwassing der zonde zelf is wordt in de Schrift nergens geleerd. Velen laten zich gemakkelijk meevoeren door allerlei nieuwe leringen die tegelijk meestal oude dwalingen zijn, zonder dat ze de Schriften nauwkeurig onderzoeken. Daar van verschillende kanten in de laatste maanden gevraagd is naar nader onderricht in de rechte leer van de Doop, omdat velen in verwarring gebracht worden door hen die de volwassenendoop voorstaan, hopen we deze dingen in ons blad binnenkort nog eens aan de orde te stellen. Het is zo menigmaal onkunde en te weinig kennis van de Bijbel dat men zich laat meevoeren door mensen die de wederdoop voorstaan alsof de kinderdoop niet „geldig" zou zijn.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1977
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1977
Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's