Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dansen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dansen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over dit onderwerp lezen we in De Reformatie: In die kerkblad van die Gereformeerde Kerk van Suid-Afrika wordt en vraag geciteerd van br. Jan van der Walt van Randfontein over dansen. Deze laat ik hier volgen:
„Hoe staan ons kerk vandag teenoor clans?' Hy sê dat 'n mens vandag hoor dat die hedendaagse dans nie meer soos die van vroeër is nie; dat daar vandag een-een gedans word op harde musiek, sonder verkeerde gedagtes, meesal op huispartytjies of vir kompetisies.
Prof. L. F. Schulze antwoordt o.a.:
In 2 Samuël 6 : 12 dat Dawid gegaan het en die ark van God met vruegde uit die huis van Obed- Edom na Jerusalem gebring het, en in vers 4 word verhaal dat Dawid 'met alle mag gedans' het voor die aangesig van die Here.
Die kern van die probleem lê in die vraag: Wat is die bedoeling van die dans? Waarom word daar gedans? By Dawid was dit kennelik 'n uitdrukking van vreugde en die bedoeling was om God te verheerlik. Die moderne dans, veral die pare-dans, soos ons dit ken, is 'n gedegenereerde vorm van die dans: dis nie meer uitdrukking van vreugde nie en die dans is losgemaak uit sy godsdienstige oorsprong. Dit kry nou 'n ander bedoeling: om die seksuele te prikkel. Dit geld van die pare-dans. Maar het die nuutse vorm van een-een dans nie maar dieselfde bedoeling nie? Hier word een-een gedans, maar nog steeds man teenoor meisie. Sou die opswepende musiek met sy primitiewe ritme en die suggestiewe geswaai van die lywe 'n ander bedoeling hê as die ouer pare-dans? Ek glo nie. Dit gaan nie om die vorm van die dans nie — maar om die bedoeling. Dit bly nog steeds 'n publieke flirtasie — ten spyte van wat gesê word.
Voor de juistheid van dit professorale oordeel wil ik een onverdachte getuige aanvoeren. Ik herinner me nog levendig een gesprek dat ik jaren geleden had met een afgedwaald dooplid, volkomen van de dienst des Heeren vervreemd. Volgens zijn eigen zeggen had hij alle geneugten die de wereld biedt, ook het dansen, volledig genoten. Maar, zei hij, nu dans ik niet meer, want ik ben verloofd en dan kan het natuurlijk niet meer dat je met een ander meisje danst.
Ik moet wel aannemen dat tengevolge van z'n wereldse leven zijn zedelijke besef zeer verzwakt was. Maar hij besefte dat men bij de dans zulk een kontakt had met de ander als alleen mogelijk en toelaatbaar is met de eigen verloofde. Men zegge nu niet dat men moet kunnen dansen om een bepaalde positie te verwerven.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 augustus 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

Dansen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 augustus 1977

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's