PERSSCHOUW
Wat is de Gereformeerde Bond?
Op deze vraag geeft Ds W. Kremer in De Kerkklok, het orgaan van de classis Apeldoorn van de Christelijke Gereformeerde Kerken, een antwoord, dat op zijn zachtst gezegd zeer eenzijdig genoemd moet worden. Het begin van zijn artikel luidt als volgt: Het is naar aanleiding van een vraag dat ik iets over bovengenoemde „Bond" wil schrijven. Uit de Vraag bleek mij dat er zijn, die menen dat deze „Bond" een soort aparte kerk wil zijn. Dit is in geen enkel opzicht het geval.
De Gereformeerde Bond tot verbreiding van de waarheid in de Ned. Herv. Kerk is een organisatie van mensen, die zich plaatselijk en landelijk hebben aaneengesloten om het genoemde doel, nl. de verbreiding van de waarheid in de Ned. Herv. Kerk, te bereiken.
Deze mensen willen dus allereerst Ned. Hervormd zijn en blijven. Zij staan dan ook alle als lidmaten van de Herv. Kerk te boek al zetten zij op heel veel plaatsen nooit geen voet in deze Kerk en hebben zij er op menige plaats geen goed woord voor over. Als bewijs van dit lidmaatschap der Herv. Kerk betalen zij op veel plaatsen ook hun kerkelijke belasting.
Voor hen staat dus vast: er is maar één Kerk in Nederland en dat is de Ned. Herv. Kerk.
Nu is deze Bond in 1906 opgericht met het doel de waarheid in de Ned. Herv. Kerk weer tot gelding te brengen.
Hij wil dat vooral doen door de prediking. Daartoe sticht men op plaatsen, waar i n de Herv. Kerk deze gereformeerde prediking niet gebracht wordt, z.g.n. „evangelisaties". Deze maken de indruk van een Kerk te zijn. Zij zijn het niet, want er zijn geen ambten en er worden geen sacramenten bediend en evenmin tucht gehandhaafd.
De schrijver vergeet er op te wijzen, dat er enkele honderden predikantsplaatsen zijn in de Hervormde Kerk, die bezet zijn door gereformeerde predikanten of waarvoor men zo'n predikant zoekt. Mede door het werk van de Gereformeerde Bond is het zover gekomen. Wanneer dat geen kerkelijk werk genoemd kan worden, dan weet de Persschouwer het niet. De Gereformeerde Bond werkt geheel op de kerk aan. Zij ziet in de Hervormde Kerk inderdaad een planting Gods in ons land, die men niet zomaar mag verlaten. Juist door de vele afscheidingen, die in de loop der jaren hebben plaatsgevonden, is de Hervormde Kerk op zovele plaatsen in diep verval gekomen. Hier ligt een grote schuld bij de afgescheidenen. Want juist daardoor wordt dikwijls een dwaalleer verkondigd, waaraan de grote massa is overgegeven. Dat aan de andere kant de verzoeking dikwijls sterk is om zich maar af te scheiden, gezien de nood der Herv. Kerk, willen we hierbij echter niet vergeten.
Ds Kremer mag niet zeggen, dat de gereformeerde belijders in de Hervormde Kerk op menige plaats geen goed woord voor die kerk overhebben. Dat is niet juist gezegd. Ze hebben wel grote bezwaren tegen de prediking, die op vele plaatsen
gebracht wordt. Onder die prediking kunnen ze zich onmogelijk scharen. Maar de Hervormde Kerk als zodanig is hen lief.
Zo kennen wij echter ook verschillende Christelijk Gereformeerden, die grote bezwaren hebben tegen de prediking, die in hun kerk gebracht wordt op verschillende plaatsen, die voor een bepaalde prediking geen goed woord overhebben. Maar daarmee kan toch niet gezegd worden, dat ze geen goed woord voor hun kerk overhebben!
Wanneer de gereformeerde belijders verder zien op de verdeeldheid en de verscheurdheid van het kerkelijk leven in Nederland, ook onder de gereformeerde belijders, dan voelt men al minder voor een scheiding.
Bovendien mogen ze nog getuigen van velerlei bemoeienissen, die de Heere met de Hervormde Kerk houdt en van rijke zegeningen, die Hij daar nog schenkt.
Ds Kremer kan verschillende dingen niet begrijpen, vooral niet dat wij zo vast houden aan de Hervormde Kerk. Hij schrijft dan: Dat men ten deze in de kringen van de Geref. Bond typische opvattingen huldigt, bewijst wat Ds A. Vroegindewey te Veenendaal in het „Geref. Weekblad" voor enkele weken schreef. Hij schrijft over de kerkelijke situatie in de Herv. Kerk en zegt: „Daarom is het ook zo nodig dat de Gereformeerde belijders (in de Herv. Kerk, K.) zich o r-ganiseren ook in die plaatsen, waar geen Geref. prediking wordt gebracht. Dan kan getracht worden op een of andere wijze die prediking wel te laten brengen, opdat het Woord zijn kracht zal kunnen doen."
Ik liet een paar woorden spatiëren. Het ambt der gelovigen is dus niet om de Kerk te formeren of te reformeren, maar men moet de vorm van een organisatie —-een puur wereldse vorm dus — kiezen om zo „op een of andere wijze" weer gereformeerde prediking te brengen buiten of binnen de bestaande Herv. Kerk.
Paulus, Luther en De Cock hebben niet alzo gedaan. Zij zagen de roeping van 's Heeren wege de Kerk, waar het gezag van Christus en die van Zijn Woord en tucht erkend werd, te reformeren, d.i. werkelijk tot openbaring te brengen.
De Persschouwer betreurt het, dat Ds Kremer een dergelijke uitleg geeft aan de hier bovenaangehaalde woorden-Hij kon weten, dat deze interpretatie niet juist is. Een evangelisatie noemt hij een puur wereldse vorm. Maar de evangelisatieposten van de Christelijk Gereformeerden dan, zoals b.v. in Den Oever. Het is naar onze opvattingen in de huidige situatie van het kerkelijk leven, juist de taak van de gereformeerde belijders en het ambt der gelovigen om door middel van de prediking en door middel van het evangelisatiewerk de kerk weer tot een nieuwe openbaring te brengen. Daarom wordt er in de kringen van de Gereformeerde Bond telkens op gewezen, dat al dit werk geschieden moet met het aangezicht gericht naar de kerk, tot reformatie van de kerk. En op hoeveel plaatsen is hierdoor het zuivere evangelie weer niet op de kansel gekomen!
Het begin zal telkens moeten zijn de prediking van het evangelie. Daar is ook Paulus mee begonnen. Van daaruit kan de gemeente geformeerd of gereformeerd worden. Daarom acht ook de Persschouwer alsnog in de huidige situatie, waarin de Hervormde Kerk verkeert, de gereformeerde prediking een machtig middel, waarvan de Heere gebruik wil maken tot reformatie van zijn kerk.
De bedoeling van het evangelisatiewerk is niet alleen om buiten of binnen de Herv. Kerk weer gereformeerde prediking te brengen. Maar de bedoeling van dat werk en van het werk van de Gereformeerde Bond in het algemeen is: de reformatie van de Hervormde Kerk, waar de gereformeerde belijders een rechtmatige plaats innemen en op die plaats willen ze blijven staan, aangezien naar hun mening de weg der scheiding niet de juiste is.
Het gaat de Gereformeerde Bond bij al haar werken om het herstel van de Hervormde (Gereformeerde) Kerk.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 maart 1952
Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 maart 1952
Gereformeerd Weekblad | 8 Pagina's