Zicht op het wereldeinde
De openbaring van Johannes (2)
Grote rampen, ongelukken en gevaren maken grote indruk op mensen. De crash van de space shuttle Columbia, de tsunami, 11 september. Het zijn gebeurtenissen die in de geheugens gegrift staan. Maar wat hebben deze gebeurtenissen te zeggen? De Heere Jezus laat het aan Zijn knecht Johannes zien in de Openbaring.
Over het algemeen wordt het boek Openbaring als een moeilijk Bijbelboek gezien. Dit geldt in het bijzonder van het tweede deel van dit boek. In dit gedeelte krijgt de apostel Johannes een profetisch vergezicht van de wereldgeschiedenis tot op het einde. Deze hoofdstukken van het boek Openbaring zijn evenals de eerste drie hoofdstukken vol van rijke symboliek. Veel symbolen die gebruikt worden, hebben hun achtergrond in het Oude Testament of in de leefwereld van die dagen. Dit vraagt vanzelf een extra inspanning bij het lezen en verklaren. Tevergeefs zoek je in het boek Openbaring een scenario of blauwdruk van de wereldgeschiedenis tot op het einde. Wanneer men dit er toch in gevonden heeft, heeft men het er eerst zelf ingelegd. Het is in strijd met wat de Heere Jezus Zelf gezegd heeft tot Zijn discipelen: Het komt u niet toe… Maar de Heere Jezus haalt in dit boek wel de sluier af van het wereldgebeuren tot op het einde. Hij laat aan Johannes zien wat ingrijpende gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis te zeggen hebben. Het zijn tekenen van het naderende einde van de wereldge schiedenis. In deze gebeurtenissen zijn de voetstappen van de naderende Koning te horen. Het boek plaatst rampen, catastrofes en gevaren in het in licht van Zijn komst. Ze zeggen: de Koning komt. De Ruiter op het witte paard gaat Zijn gang door de wereldgeschiedenis. Door oordelen en gerichten heen verzamelt Hij Zijn gemeente uit Joden en heidenen. Aan het einde van de wereldgeschiedenis zal de Ruiter op het witte paard verschijnen op de wolken. Het boek Openbaring stelt de lezers in staat de gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis te duiden in het licht van het naderende einde. Je komt de betekenis van deze gebeurtenissen niet op het spoor door is-gelijk-tekens te plaatsen, maar door ze te zien in het licht van de komst van de Koning. Want Hij heeft na Zijn hemelvaart de hele mensheidsgeschiedenis in Zijn hand. Juist dat mag tot troost zijn van de Kerk in de laatste dagen. Een van de ouderlingen zegt in het hemelse troonvisioen tot Johannes: Ween niet; zie, de Leeuw Die uit de stam van Juda is, de Wortel Davids, heeft overwonnen, om het boek te openen, en zijn zeven zegelen te breken (Openbaring 5: 5). Om de werkelijke betekenis van het boek Openbaring te leren zien, moet je je niet laten leiden door allerlei wonderlijke verklaringen. Dit boek heeft God niet gegeven om onze nieuwsgierigheid te bevredigen, maar door een bijzondere zorg, die Hij voor ons en onze zaligheid draagt (Nederlandse Geloofsbelijdenis, art. 3).
Informatie
Inhoud Openbaring
De hoofdstukken 4-22 vormen het profetische gedeelte van het boek Openbaring. Het is opgebouwd in driemaal een serie van zeven. Dit gedeelte van het boek Openbaring wordt wel het apocalyptische gedeelte genoemd. Apocalyptiek is een bijzonder soort profetie. Ze gaat over de voorlaatste en de laatste dingen.
4:1-5:14 Hemels troonvisioen; boekrol gegeven aan het Lam
6:1-8:6 DE ZEGELSERIE: Het openen van de zeven zegels van de boekrol
8:7-11:19 DE BAZUINENSERIE: Het blazen van de zeven bazuinen
12:1-14:20 INTERMEZZO: Het visioen van de vrouw en de draak; de beesten uit de zee en de aarde; de overwinning van het Lam. Dit gedeelte geeft een doorkijk van de geschiedenis van de geboorte van de Heere Jezus tot op het wereldeinde en wordt daarom wel klein Openbaring genoemd.
15:1-16:21 DE FIOLENSERIE: Het uitgieten van zeven drinkschalen
17:1-18:24 EXCURS: Tekening van de val van Babylon; de overwinning van het beest en zijn profeet; de overwinning van de satan. Enkele zaken die in het voorafgaande al zijn gebeurd, worden uit het voorafgaande worden uitgebreider geschilderd.
19:1-20:15 De wederkomst van de Heere Jezus Tekening van de wederkomst in het perspectief van de voorafgaande heilsgeschiedenis sinds de hemelvaart van de Heere Jezus. Het is dus een misvatting dat in dit gedeelte sprake is van twee wederkomsten of van een duizendjarig vrederijk op aarde aan het einde van de mensheidsgeschiedenis.
21:1-22:11 De nieuwe hemel en de nieuwe aarde
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 december 2008
Daniel | 40 Pagina's