Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zicht op het wereldeinde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zicht op het wereldeinde

De openbaring van Johannes (1)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie wil er niet meer weten over de wederkomst van Christus? De gedachte van de wederkomst van de Heere Jezus Christus op de wolken van de hemel prikkelt de nieuwsgierigheid van velen. Vaak gaat het daar meteen ook fout en wordt dat de invalspoort voor de meest wonderlijke gedachten daarover.

In het boek Openbaring haalt de Heere Zelf de sluier af van wat er in de tijd voor de komst van de Heere Jezus Christus zal gebeuren. Dit Bijbelboek is het enige profetische boek in het Nieuwe Testament. Het boek behoort tot de apocalyptiek. Dat woord betekent: het deksel ergens afhalen, onthullen, ontsluieren. Tevergeefs zoek je in dit boek een blauwdruk of scenario van wat er in de eindtijd gaat gebeuren. De Heere Jezus heeft Zijn discipelen Zelf gezegd dat hun de kennis van de tijden en gelegenheden niet toekomt. Maar bij het licht dat de Heere Zelf in dit Bijbelboek geeft, kun je de tijd waarin je leeft leren verstaan. De antichristelijke bewegingen en tendensen in onze tijd worden erdoor ontmaskerd en Gods doorgaande werk tot troost van Zijn Kerk aan het licht gebracht. Lezend in dit Bijbelboek zie je dat door de gruwel en de verwoesting die de zonde bewerkt, heen in vervulling gaat wat de Heere Jezus beloofd heeft. Het boek is niet geschreven om onze nieuwsgierigheid te bevredigen, maar tot troost van de Kerk in de laatste dagen. Het thema van dit Bijbelboek is Openbaring 1: 7. De heerschappij van de Heere Jezus als Gods eniggeboren Zoon omsluit de hele wereldgeschiedenis. Hij is de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, Die is, Die was en Die komen zal. Je hoort hierin wel de zinspeling op de oudtestamentische Godsnaam: IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL (Exodus 3: 14). Maar let goed op hoe de Heere begint de sluier van het wereldeinde af te halen. Na de verschijning van de Heere Jezus aan Johannes en de opdracht die hij ontvangt om te gaan schrijven, begint de Heere Jezus niet meteen te spreken over de laatste dingen. Eerst moet de sluier van het kerkelijke leven eraf. De Heere Jezus houdt kerkvisitatie. Hij doet dat door met Johannes een rondreis te maken langs de zeven gemeenten in Klein-Azië. De Heere wijst op de bedreigingen en dwalingen, maar ook op het goede dat er door genade in de gemeenten mag zijn. De oproep tot bekering heeft er een plaats, maar ook de beloften van God worden gehoord. Wil je werkelijk zicht krijgen op het wereldgebeuren, dan zal eerst de sluier van je bestaan in deze wereld eraf moeten en zul je jezelf moeten leren zien zoals Jezus je ziet. Wanneer je het boek Openbaring gaat lezen, kun je zelf niet buiten schot blijven. ‘Dat ik in alle droefenis en vervolging met opgerichten hoofde even Dezelfde, Die Zich tevoren om mijnentwil voor Gods gericht gesteld en al de vloek van mij weggenomen heeft, tot een Rechter uit de hemel verwacht…’ (Heidelberger Catechismus, vraag en antwoord 52).


Informatie
Schrijver: Johannes, de zoon van Zebedeüs.
Tijd: Ten tijde van keizer Domitianus (ca. 95 n. Chr.) van het eiland Patmos, waar Johannes verbannen was. Waarschijnlijk door toedoen van de priester van de keizerverering.
Adres: Johannes schrijft aan de gemeenten in Klein-Azië.
Thema: de komst van de Heere Jezus op de wolken.

Inhoud Openbaring
1:1-8 Inleiding, zegengroet en thema
1:9-20 Verschijning van de Heere Jezus in heerlijkheid
2-3 De brieven aan de zeven gemeenten
4-22:11 Het profetische gedeelte
22:12-21 Slot

Kerntekst Openbaring 22:17
En de Geest en de bruid zeggen: kom! En die het hoort, zegge: kom! En die dorst heeft, kome, en die wil, neme het water des levens om niet.

Leeswijzer
Ik ben woorden Openb. 1:8, 11, 17; 21:6, 22:13
De zeven gemeenten Openb. 2-3
Zeven zegels Openb. 6-8
Zeven bazuinen Openb. 9-11
Zeven fiolen (=drinkschalen) Openb. 15-16
Het visioen van de vrouw en de draak Openb. 12

Verwijzing naar het Oude Testament
Het boek Openbaring is vol van symbolen en symbolische getallen, maar in dit boek vinden we ook meer dan vierhonderd kortere of langere zinspelingen op teksten uit het Oude Testament. Door het aanhalen van deze teksten komt het wereldeinde te staan in het licht van Gods grote raadsplan met deze wereld.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2008

Daniel | 32 Pagina's

Zicht op het wereldeinde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2008

Daniel | 32 Pagina's