Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toeschouwer of reiziger?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toeschouwer of reiziger?

J. I. Packer en Knowing God

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na de afwas trok ouderling MacDonaid zich terug in zijn studeerkamer. Die zondagmiddag moest hij nog een preek voorbereiden. Als gasten probeerden we z'n zoontje van een paar jaar oud bezig te houden met spelletjes. Al snel maakte zijn moeder duidelijk dat zoiets in Schotland niet de gewoonte was op zondag. We mochten hem wel een boek voorlezen, een christelijk boek wel te verstaan. En als wij wilden, konden we zelf ook een boek uit de kast pakken. Mijn oog viel op het boek 'Knowing Cod' van de schrijver ). I. Packer. Ik had nooit van het boek of van de man gehoord. Maar na één bladzij lezen had hij mij te pakken.

Terug in Nederland heb ik het boek zelf aangeschaft. Zijn naam heeft de laatste tijd meermalen in de krant gestaan. Afgelopen voorjaar was j. I. Packer zelf in Nederland. Zijn toespraken maakten diepe indruk. Wie is deze man eigenlijk, en waarom spreekt hij zo aan? (k wil dit duidelijk maken aan de hand van zijn boek Knowing Cod.

Packer woont in Canada, en hij behoort daar tot de Anglicaanse kerk. Deze kerk is de staatskerk van Engeland, waarin ook J. C. Ryle in de vorige eeuw bisschop was. Binnen de Anglicaanse kerk behoort Packer tot de behoudende predikanten. Met zijn prediking en boeken wil hij weer terug naar de zuivere Bijbelse leer van zonde en genade. Die leer heeft hij ontdekt door het lezen van Calvijn en Luther, de Puriteinen (de Engelse 'oudvaders'), zoals john Owen, en door de geschriften van iemand als J. C. Ryle. Maar meer nog door het lezen van de Bijbel. Zijn boeken staan dan ook vol met bijbelteksten.

Een boek voor reizigers

Het boek waarover het nu gaat, heet dus Knowing Cod, (of: Het kennen van God). Het valt in drie delen uiteen. Het eerste deel gaat over de vraag wat dat is: God kennen. In het tweede stuk komen Gods eigenschappen aan de orde: hoe heeft God Zich geopenbaard? In het laatste deel gaat het over het leven met God. In de inleiding schrijft Packer voor wie het boek is bedoeld. Hij gebruikt daarbij een beeld. Op een hoog balkon zitten mensen te kijken naar de reizigers die op de weg langs komen. Als toeschouwers praten ze over de weg die de reizigers moeten afleggen en over de problemen die zich dan voordoen. Hun problemen zijn alleen theoretisch. De reizigers echter bevinden zich op de weg, en hebben zelf met de problemen te maken. Waar moeten we heen? Hoe lossen we onze proble-

men op? Hun problemen zijn praktisch. De reizigers en de toeschouwers praten over dezelfde onderwerpen, maar hun problemen verschillen. Zo ook in theologisch opzicht. Om een voorbeeld te geven: 'toeschouwers' praten over de godsdienst, terwijl de 'reizigers' worstelen met de vraag: hoe moet ik leven tot eer van God Dit boek is, stelt Packer, niet voor toeschouwers, maar voor reizigers.

God kennen in deze tijd

Het niet kennen van God: dat is de wortel van de zwakte van Gods Kerk. Dat is de achterliggende overtuiging van Packer in dit boek. Veel christenen laten tegenwoordig hun oren hangen naar de moderne wetenschap.

De moderne mens heeft nog maar kleine gedachten van God, of ontkent zijn bestaan. Christenen laten zich hierdoor beïnvloeden. Twijfel aan Gods bestaan schiet ook wortel in orthodoxe kringen. Packer geeft het advies om hetzelfde te doen als Christen in de 'Pelgrimsreis' van Bunyan: stop je oren dicht en ren hard weg! Deze wereld is door God gemaakt en is een zinloze, lege wereld als we God niet kennen.

Wat voor kennis?

Vroeger, schrijft Packer, moesten de kinderen uit de Westminster Catechismus op de vraag: „Wie is God? ", het antwoord leren: „God is een Geest, oneindig, eeuwig en onveranderlijk in Zijn wezen, wijsheid, macht, heiligheid, rechtvaardigheid, goedheid en waarheid". Weinig mensen spreken tegenwoordig nog over Gods eigenschappen. Het is hoog tijd om die weer ter sprake te brengen.

De vraag die we ons wel moeten stellen, is: at is mijn uiteindelijke bedoeling met de kennis van God? Kennis op zichzelf maakt opgeblazen (1 Korinthe 8:1). Een theoloog kan wel veel over God weten, terwijl hij minder kennis van God heeft dan een eenvoudige christen die vol van de Heilige Geest is. We moeten niet tevreden zijn met de kennis van Gods eigenschappen, maar alleen met de Gód van de eigenschappen.

Onze kennis óver God moet kennis van God worden.

Gode eigenschappen

Zoals gezegd, gaat Packers boek in het tweede deel over Gods eigenschappen. Eén wil ik er uit lichten. Hij begint met Gods onveranderlijkheid. Hij laat zien dat God niet verandert, en dat daarom de Bijbel ook in 1997 hoogst actueel is. Gods wegen blijven dezelfde: zoals Hij vroeger mensen bekeerde, zo doet Hij dat nog. Gods doel verandert ook niet: wat Hij van eeuwigheid besloten heeft, voert Hij uit in de tijd. Omdat God Dezelfde blijft, biedt dat troost temidden van alle onzekerheid in een nucleair tijdperk.

Een bijzonder boek

Wat is nu het bijzondere van dit boek? Veel van wat Packer schrijft is voor ons herkenbaar. Dat is op zich al bijzonder voor iemand uit een progressieve kerk als de Anglicaanse Kerk. Wat ons met hem bindt, is zijn onvoorwaardelijk buigen onder Gods Woord. Bij ieder hoofdstuk gaat hij de Schrift na, wat die over dat onderwerp zegt. Packer probeert de Bijbel eenvoudig en onvoorwaardelijk te lezen.

Verder baseert hij zich op de schrijvers van de Reformatie en de (Engelse) Puriteinen. In navolging van hen maakt hij steeds de toepassing naar de lezers: hoe is dat bij u? Een derde reden waarom het boek aanspreekt, is de praktische en actuele benadering. Vaak begint hij een hoofdstuk met een alledaags voorbeeld, of een hedendaags probleem. Daardoor weet hij de Bijbel heel dichtbij ons te brengen. Op een frisse manier en in eigentijdse bewoordingen worden oude waarheden weer levend.

Het boek is pas geleden in het Nederlands vertaald. De titel is: God leren kennen, en is uitgegeven bij uitgeverij Novapress. Dat is te merken in de vertaling. De naam van de Heere wordt meestal als Heer of Here geschreven. Er wordt geen

Statenvertaling gebruikt. Als je het Engels machtig bent, is het aan te raden het boek in die taal te lezen. Packers Engels is niet moeilijk. Ik

hoop dat het boek door velen - bijvoorbeeld op zondagmiddag - wordt gelezen.

N.a.v. J. L. Packer, Knowing God. Londen 1973. 317 pag. God leren kennen. Novapress Apeldoorn. 245 pag.

C. J. van Linden

Ook uit de mond der kinderen... deel 2, een nieuwe bundel met 100 liederen voor de christelijke basisschool, onder redactie van drs. H. van 't Veld, T. J. van Drie/ en anderen. Uitg. Boekencentrum, Zoetermeer. Gebonden. 208 pag., prijs ƒ 35, - . Onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de Stichting Geestelijk lied Gereformeerde Gezindte is een tweede bundel verschenen van verantwoorde liederen voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Het bestuur heeft voor de uitgave een werkgroep ingesteld van neerlandici, musici, theologen en basisschoolleerkrachten. De grotendeels nieuwe liederen sluiten nauw aan bij de Bijbel en de belijdenisgeschriften. De bewerkingen van de liederen zijn geschikt voor instrumenten als blokfluit, triangel, xylofoon, metallofoon, schellenraam, woodblok, buistrom en handtrom. Bij de liederen staat aangegeven welke instrumenten gebruikt kunnen worden, maar ook diverse didactische aanwijzingen voor de doelgroepen.

Aan het einde is een overzichtelijk register op bijbelplaatsen en een register van bijna 600 trefwoorden opgenomen, die betrekking hebben op dit deel, maar ook op het eerste deel. De uitgave kan prima gebruikt worden op basisscholen, kerkelijke clubs, zondagsscholen en in het kinderevangelisatiewerk, opdat Gods lof bezongen wordt, ook uit de mond van de kinderen.

A. Karels

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 januari 1997

Daniel | 32 Pagina's

Toeschouwer of reiziger?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 januari 1997

Daniel | 32 Pagina's