Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ik, jij, hij of hij, jij, ik?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik, jij, hij of hij, jij, ik?

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is zaterdagmorgen 24 oktober half tien. Achter de informatiebalie van het Jaarbeurscongrescentrum in Utrecht loopt Rini Jongepier bedrijvig heen en weer. In de grote hal worden de verschillende stands ingericht en verricht JV 'Augustinus' van Woerden nog de laatste hand-en spandiensten. Het begin van de Startdag van de Jeugdbond rond het thema 'Gemeente-zijn'. Het thema werd uitgewerkt in twee lezingen, drie workshops en een forumbespreking. De dag werd bijgewoond door zo'n 600 jongeren en leidinggevenden in het jeugdwerk.

De dag werd geopend door ds. B. van der Heiden. Hij sprak naar aanleiding van Nehemia 8:1-7 waar we lezen dat het volk samenkomt rond het Woord van God. ., De Heere geve dat onder onze jongeren ook die geheiligde belangstelling mag zijn voor Gods Woord." (Je kunt dit openingswoord nog eens nalezen op bladzijde 3 van dit nummer van 'Daniël').

De gemeente, wat betekent dat?

Daarna kreeg ds. J. Driessen het woord. De Heere heeft dc mens na de zondeval niet aan zijn lot overgelaten. Hij laat het overal vandaag nog toeroepen: ..Laat u met God verzoenen!". Deze roep klinkt met name in de gemeente. Dc gemeente is daarom dc werkplaats van de Heilige Geest. Vanuit Psalm 78 kunnen we stellen dat het de taak is van de gemeente haar leden en in het bijzonder dc jongeren toe te rusten vanuit Gods Woord en de belijdenisgeschriften.

In de gemeente worden verschillende gaven gevonden. We moeten daarvoor oog hebben en we kunnen elkaar daarin aanvullen en daardoor helpen. Helaas gebeurt dat nog maar al te weinig. We zijn nog steeds teveel behept met onze schoolwijsheid dat ik de eerste, jij de tweede en hij pas de derde persoon is. Er is een taal waarin dat anders is, namelijk het hebreeuws. Hij is daar de eerste persoon, jij de tweede en ik dc derde persoon. Zo leefde ook de grote Zoon van God cn zo leert Gods volk dat ook door Gods genade. Als we dit leren, gaan we ook onze gaven ten dienste van de naaste besteden. De heer J. H. Mauritz ging

daarna aan de hand van tien stellingen in op de belangrijke plaats die het jeugdwerk heeft in het gcmccntelcven. Zijn inleiding is, evenals die van ds. Driessen in dit nummer van 'Daniël' opgenomen.

Uitgave 'Jongeren en de gemeente'

Jeugdwerkadviseur J. Lcune onderbrak daarna het programma. Hij presenteerde de nieuwe JBGG-uitgave 'Jongeren en de gemeente'. Enerzijds biedt het boekje een verantwoording van de drijfveren van de jeugdwerkers en anderzijds wil het een handreiking bieden aan ouderen, leidinggevenden en ambtsdragers. De titel 'Jongeren en de gemeente' wil de dubbele relatie beklemtonen die er is: enerzijds heeft de gemeente de verantwoordelijkheid en dc zorg voor de jongeren, anderzijds hebben deze jongeren ook een taak in de gemeente. Omdat ds. Van der Heiden een goede representant is van de doelgroep - hij is ouder, leidinggevende, ambtsdrager en auteur - wordt het eerste eksemplaar hem aangeboden.

Workshop 1 Zaterdagavondbesteding

Na de pauze was er een

mogelijkheid om twee van de drie workshops bij te wonen. De workshop over zaterdagavondbesteding werd ingeleid door jeugdwerkadviseur J. J. de Jong met behulp van een diaserie, die een beeld schetste van de tijd waarin wi j leven.

we leven in een veranderende weeld, waarvan we ons niet kunnen losmaken. Een belangrijk kenmerk van onze welvaartstijd is het materialisme. dat de hele maatschappij doortrekt. Ook is men erop uit zoveel mogelijk te genieten, met als gevolg ccn konsumptief gedrag. De maatschappij is zo ingericht dat zc een karrièredrang geeft bij iedereen. We leven in ccn tijd waarin het gaat 0111 mijn persoon, dus egoïsme. Deze ontwikkelingen gaan onze jongeren niet voorbij. De Jeugdbond probeert ook in deze tijd jongeren te begeleiden.

Daarna kreeg de heer J. M. A. Diepeveen uit Enter, die betrokken is bij de reformatorische bezinningsavonden, dc gelegenheid zijn mening te verwoorden. Bij ccn aantal jongelui rees een weerzin tegen de zogenaamde RDcafés. Tegelijkertijd trad er een verjonging in op dc JV's.

Er kwamen veel meer jongelui van 15 tot 17 jaar en de ouderen bleven weg. Een verklaring voor het feit dat de ouderen wegbleven, is dat dc leef-en denkwereld van hen heel anders is dan van de leeftijdskatcgorie 15 tot 17 jaar. Aan dit laatste komen de interkerkelijke bezinningsavonden wel tegemoet. De ouderen kunnen nu weer jongelui van hun eigen leeftijd ontmoeten.

De heer Diepeveen was van mening dat de Jeugdbond niet tijdig op deze veranderingen inspeelde. Waarom niet eerder het roer omgegooid? Is het angst of starheid? We moeten dc jongeren de gelegenheid geven interkerkelijke kontakten tc hebben. Natuurlijk is het zo dat onze jongeren daar verkering kunnen krijgen en is cr de mogelijkheid dat ze de kerk verlaten. Maar deze jongelui zijn op een leeftijd gekomen dat ze zelf de verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun beslissingen. Wanneer het een zaak van overgang naar een andere kerk ten gevolge van ccn verkering wordt, dan mogen wc aannemen dat deze beslissing voor Gods aangezicht genomen wordt. We moeten de gelegenheid bieden aan onze jongeren om met hun vragen tc kunnen komen. Het gaat om opbouw van onze jeugd. Kerkelijk gebonden jeugdwerk is in de eerste plaats gebonden aan Gods Woord en de belijdenisgeschriften en niet aan één kerk.

Daarna inventariseerde jeugdwerkadviseur E. van Heil de struktuur van het jeugdwerk en het waarom van kerkelijk gebonden jeugdwerk. In de aktiviteiten op zaterdagavond kun jc het kerkelijk gebonden jeugdwerk cn het niet kerkelijk gebonden jeugdwerk onderscheiden. In de laatste katcgoric vallen onder andere de RD-cafcs en de bezinningsavonden. Dc eerste kategorie vindt plaats op plaatselijk niveau in de vorm van JV's. op regionaal niveau in distriktsbijeenkomsten en kerkelijke bezinningsavonden.

Van Heil pleitte voor kerkelijk gebonden jeugdwerk, dat is het jeugdwerk dat plaatsvindt onder het ambtelijk toezicht van de gemeente. In de eerste plaats is het jeugdwerk kerkelijk gebonden, omdat het een taak is voor de kerk om haar jongeren toe tc rusten. In de tweede plaats is het jeugdwerk ingebed in het gemeente-zijn. Ieder kan met zijn eigen gaven zijn bijdrage leveren. Zo kunnen in het jeugdwerk de +20-jarigen veel betekenen voor dc 17-jarigen cn is er voor beiden plaats op dc JV. Vorming van jongeren is in dc eerste plaats een taak van het gezin, op de tweede plaats is dit een taak van de gemeente en dan komt pas het partikuliere initiatief.

Workshop 2 Zorg voor elkaar in de gemeente

Een andere workshop werd verzorgd door Didy van Ameide van de NPV. Aan de

hand van het thuiszorgprojekt van de NPV. trok ze lijnen naar hoe de zorg voor elkaar in de gemeente gestalte zou kunnen krijgen.

Onder thuiszorg wordt verstaan alle vormen van thuis verleende zorg rondom iemand die hulp nodig heeft. Deze zorg kan komen van familie, buren of vrijwilligers, in dat geval spreken we van of extramurale c zorg: of van professionele hulpverleners, in dat geval spreken we van intramurale zorg.

Vroeger stierf men vaak thuis of was men thuis ziek en werd er veel gedaan vanuit de diakonic, maar na de Tweede Wereldoorlog trad er een sterke professionalisering op van de zorg. De laatste tijd komt hier verandering in. We kunnen ons terecht afvragen of we niet teveel taken uitbesteed hebben aan professionele hulpverlening. Veel mensen geven er de voorkeur aan om thuis verpleegd te worden of thuis te sterven. De mensen worden tegenwoordig ook ouder cn dat betekent dat er minder mensen zijn om te zorgen, maar ook geldt: hoe ouder, hoe meer zorg.

Je kunt je afvragen of thuiszorgprojekten wel opgestart moeten worden door een organisatie. Is dit niet veel meer een taak voor de gemeente? In de thuiszorg ligt er zeker een taak voor de gemeente. Er zijn zoveel kleine dingen te doen. Denk bijvoorbeeld aan oude mensen. Zij hebben minder mensen die voor hen kunnen zorgen en ze zijn vaak eenzaam. Je kunt bijvoorbeeld boodschappen doen. hen bezoeken, een spelletje met hen doen. met hen gaan fietsen. Je kunt ook met hen meegaan naar bijvoorbeeld een arts. Ze hebben dan vervoer en kunnen bovendien hun verhaal kwijt.

In de gemeente zijn ook vast wel andere kategoricen mensen te vinden die hulp of aandacht nodig hebben.

Denk bijvoorbeeld aan (ouders van) gehandicapten, jonge gezinnen waar dc kraamhulp pas weg is, ernstig zieken en stervenden. Juist in de gemeente moet het gelden: 'Draagt elkanders lasten'. Hoe kun je starten met thuiszorg in de gemeente? Jc kunt het op de JV een keer aan de orde laten komen. Nodig eens een keer iemand uit op de JV die wat vertelt over thuiszorg (zelf wil Didy gerust langskomen). Je kunt ook in samenwerking met de kerkeraad en vrouwenvereniging eens een initiatief ontplooien.

Workshop 3 De gemeente naar buiten

In de hal verzorgde evangelist Van Dooijeweert een workshop. Tweeduizend jaar nadat de Hccrc Jezus geboren is en de opdracht gaf: 'Gij zult Mijn getuigen zijn', zijn er nog steeds meer dan een miljard mensen op deze wereld die nooit Zijn naam hoorden. Dc wereldbevolking neemt toe met zo'n 3000 zielen per uur. het christendom met zo'n 4 a 5 per uur. God heelt in Christus de wereld weer met Zichzelf verzoend. Paulus dringt dan ook aan: ..Wij bidden u van Christuswege: Laat u met God verzoenen!" Dat is de prediking ook vandaag nog in de kerk.

Het beeld dat de wereld van de gemeente heelt, is van invloed op het beeld dat de wereld van God krijgt. Hoe ziet de wereld ons? Als wereldse mensen? Als wettische mensen, waar niets mag? Wat is het nodig dat de wereld ziet: 'Zie hoe lief zc elkaar hebben'.

De gemeente heeft in de Bijbel een zwaard. Niet een dodend zwaard, maar verwondend en helend. Met die wetenschap in ons achterhoofd mag het Woord naar buiten worden gebracht. God zal het gebruiken om te verbreken het harde, koude, venijnige en dwarse mensenhart. Maar het zwaard is ook om te helen dat door Hem verbroken hart. dat is gaan schreeuwen om redding.

Forumbespreking

Na de middagpauze werden de drie workshops nog een keer gehouden. Daarna volgde in dc grote zaal de forumbespreking. Dit forum

stond onder leiding van J. J. de Jong. Aan het forum namen deel ds. J. Driessen. J. H. Mauritz. J. M. A. Diepeveen. J. W. N. van Dooijewecrt. Hans Dingemanse en Annelies Bos. Er was een groot aantal schriftelijke vragen binnengekomen. die bijna allemaal betrekking hadden op de zaterdagavondbesteding. Hierdoor kwamen de andere thema's van de dag helaas nauwelijks aan de orde. Wel was er een grote betrokkenheid van de hele zaal bij het onderwerp, gezien de lange wachttijden bij de vier interrupliemikrofoons.

Op de vraag of reformatorische bezinningsavonden naast het jeugdwerk kunnen bestaan, antwoordde de heer Diepeveen dat het niet de bedoeling geweest is konkurrercnd bezig te zijn. Waarop Hans Dingemanse reageerde dat in Zeeland pogingen vanuit het distrikt om tot samenwerking te komen, stukliepen op het feit dat SRB wilde vasthouden aan de interkerkelijkheid.

Distriktsvoorzitter C'. E. Hotting uit Amsterdam vertelde dat hij het meegemaakt had dat zijn catechisanten op zaterdagavond zaten te springen om weg te gaan naar Elspeet. Ze konden niet voor dc zondag thuis zijn en kwamen 's morgens niet in de kerk. Dat gaf hem een stuk zorg. Hij vond ook dat de heer

Diepeveen te positief dacht over de kennis van jongeren van 20-25 jaar.

De heer Mauritz. wees erop dat er ook veel JV's met oudere jeugd zijn. Het is altijd ons principe geweest de oudere jeugd te stimuleren hun gaven in dienst te stellen van de jongeren op de vereniging.

..Maar loop je dan niet het gevaar van losweken van je eigen kerkverband? ", vroeg ds. Van der Heiden, die wel aangaf dat hij niet kerkistisch wilde zijn. Hij was blij met iedere bijeenkomst waar Gods Woord openging. Ik heb gelezen dat ccn kenmerk van onze tijd is het a-historische besef. Men houdt geen enkele rekening meer met hel verleden. Is daarvan ook geen sprake bij de interkerkelijke bezinningsavonden? Het valt me op dat de onderwerpkeuze meestal ethische onderwerpen betreft. Als er dogmatische onderwerpen besproken zouden worden, zoals genadeverbond. roeping, doop. hoe moet het dan? En wordt door deze avonden het individualisme - ik doe waar ik zin in heb - dat ook een kenmerk is van deze tijd. niet bevorderd? Je moet dc jeugd juist wijzen op het erfgoed vanuit het verleden en de plaats waar we slaan en vanuit die achtergrond aangeven dat ze hun krachten moeten besteden aan het kerkelijk jeugdwerk als onderdeel van de gemeente.

Tenslotte merkte de heer Mauritz nog op dat de kernvraag die we ons bij het gemeente-zijn moeten stellen, is: ..Voor wie kan ik naaste zijn? "

Daarna sloot dc heer De Jong de bespreking af. Ds. Driessen eindigde de Startdag met gebed.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 november 1992

Daniel | 32 Pagina's

Ik, jij, hij of hij, jij, ik?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 november 1992

Daniel | 32 Pagina's