Het oudste Christendom - pagina 15
Redevoering, uitgesproken bij de overdracht van het rectoraat der Rijks-Universiteit te Groningen, den 16den september 1901.
16 hij niet eenmaal:
zij behoorde tot het verleden evenals de
notie „Koninkrijk der hemelen"; beiden waren hem te Israëlietisch en konden ook niet bij zijn prediking onder Heidenen dienen. Hij stelt zich Christus bij voorkeur voor zooals hij Hem op den weg naar Damascus in een goddelijker li^x gezien had, ineen nieuwen bestaansvorm, waarin
het pneuma diens levend en
levenmakend element was O v e ü / I X
^UOTTOIOVV).
En in de wereld-
geschiedenis bespeurt hij eigenlijk slechts twee tegenstrijdige beginselen,
vertegenwoordigd
door twee menschen: b wpÖTo:
foSpwToc en diens anti-type 'o hórspog *v$puiror, de eerste h ^uXtitó?, SK
yïjg xöixic,
gerechtigheid gemeente als
de tweede en
leven ').
belijdt Jezus
den Messias,
Hem
O KVSU^IZTMSC,
alleen
den
als
als
oöpxvoü, de bron van
Merkwaardig! den
De Jeruzalemsche
Propheet bij uitnemendheid,
Gods heiligen knecht; Jakobus noemt
Heer
der Heerlijkheid;
de brief
aan
de
Hebreën beschrijft Hem in statigen rytlimus als den eenigen en
eeuwigen
Apocalypse
Hoogepriester, schildert
hem
den met
meerdere gloeiende
dan Mozes; kleuren
de
als een
anderen David, als Veldheer en Koning, als de Leeuw uit Juda's stam,
als triumphator in hemel en op aarde, maar
voor Paulus is Hij de Heer, de tweede mensch, 5 xópios, de hoogste
autoriteit in leven
en leer, het hoofd der
nieuwe
menschheid, de Eegenerator mundi. Paulus gaf aan het Evangelie een taal, zoodat het niet alleen voor Grieken maar ook voor menschen verstaanbaar werd en zich kon aansluiten aan de geestelijke ontwikkeling der menschheid 2 ). Een tweede eigenaardigheid van de eerste Christenen was dat zij een religieuse Broederschap
(dèshtpory-) vormden. Het
Grieksche woord is niet specifiek Christelijk evenmin als de idee, die er door uitgedrukt wordt; het komt ook van Heidensche vereenigingen voor 3). In het Nieuwe Testament vinden wij het !)
Vgl. Rom. 5. 1 Kor. 15.
2)
Vgl. A. HAKNACK, Das Wesen des Christentums, 1900 S. 111. „Allerdings", zegt KRAUS (.Real-Encyclopädie der christlichen Alterthümer
3)
1882,
I,
i. v. Fraternitas) „bedienen sich derselben auch heidnische Collégien, so die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901
Brochures (TUA) | 39 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 1901
Brochures (TUA) | 39 Pagina's