Houden van dieren - pagina 53
Samen werken aan een verantwoorde veehouderij
3.4 Kennis- en innovatiebeleid Een stevig kennis- en innovatiebeleid is belangrijk voor het maken van een transitie in een maatschappelijk gewenste richting. In de eerste decennia van de vorige eeuw stond de verbetering van de productiviteit van de landbouw centraal. Sector, overheid en onderzoekers werkten samen aan deze breed gedeelde doelstelling. Het OVO-drieluik was de motor: onderzoek, voorlichting en onderwijs. Belangrijke elementen van dit drieluik waren een sterke, georganiseerde sector (Landbouwschap en productschappen), een centrale sturing en financiering (Rijkslandbouwvoorlichter, financiering voorlichting door landbouwministerie, financiering onderzoek door schappen) en een belangrijke rol voor proefboerderijen. De gezamenlijke doelstelling en centrale sturing waren een succes: de voedselproductie groeide enorm. Dat is nu heel anders. Sinds de jaren zeventig hebben andere vraagstukken zich aangediend. Het is veel moeilijker geworden om heldere, gezamenlijke doelstellingen te vinden. Doelstellingen en belangen van de verschillende actoren kwamen meer tegenover elkaar te liggen. Een goed kennis- en innovatiebeleid is echter van onverminderd groot belang gebleven. De afgelopen jaren is het beleid vooral gericht op het stimuleren van samenwerking tussen bedrijfsleven (primaire sector en andere schakels in de agro-keten), maatschappelijke organisaties en onderzoeksen onderwijsinstellingen. Hiervoor is een scala aan regelingen en initiatieven uit de kast getrokken: convenanten, innovatieagenda’s, kenniskamers, subsidieregelingen voor samenwerkende ondernemers, het InnovatieNetwerk en de Groene Kennis Coöperatie (platform voor verbindingen tussen groene onderwijsinstellingen, onderzoeksinstellingen, bedrijfsleven, lagere overheden en maatschappelijke organisaties). Daarnaast wordt geld uitgetrokken voor onderzoeksprogramma’s en voor de uitrol van nieuwe technieken, stalsystemen en marktconcepten (subsidieregelingen voor duurzame stallen, demonstratieprojecten en ‘tussensegment’-projecten en fiscale voordelen). 53
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012
Brochures (SGP) | 124 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012
Brochures (SGP) | 124 Pagina's