Studiecentrum · Bewust mobiel
De moderne levensstijl brengt teveel mobiliteit met zich. Om aan de toename van de mobiliteit paal en perk te stellen, moet het woon-werkverkeer over lange afstand zoveel mogelijk worden ontmoedigd. Voor korte afstanden zou vaker de fiets moeten worden gebruikt. Overheid, bedrijfsleven en burgers hebben de gezamenlijke verantwoordelijkheid om de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in ons land te waarborgen. Beprijzing vormt een belangrijk sturingsinstrument om het mobiliteitsbeleid gestalte te geven. Mensen moeten bewuster mobiel zijn. Dat is de centrale boodschap in de nota Bewust mobiel. SGP-visie op mobiliteitsbeleid, een uitgave van de Guido de Brès-Stichting, het studiecentrum van de SGP.
Heffing per kilometer
Met het oog op de Nota mobiliteit die het ministerie van Verkeer en Waterstaat dit voorjaar hoopt uit te brengen, publiceert het studiecentrum van de SGP de nota Bewust mobiel. In deze nota zijn bijbelse richtlijnen voor mobiliteitsbeleid geformuleerd. Uitgangspunt van een bijbelse visie op mobiliteit is dat mobiliteit onmisbaar is om de bijbelse scheppingsopdracht uit te voeren. De overheid moet er daarom voor zorgen dat een bepaald niveau van mobiliteit voor iedereen beschikbaar en betaalbaar is. Een nader vast te stellen basisaantal kilometers moet relatief goedkoop zijn en alles wat extra gereden wordt substantieel duurden Omdat het woon-werkverkeer over lange afstand veel tijd kost, een groot beslag legt op de schaarse infrastructurele ruimte en relatief veel vervuiling veroorzaakt, moet de overheid dit verkeer niet faciliteren onder de kostprijs. Het gaat er niet om dit verkeer te verbieden, maar om mensen te stimuleren hun mobiliteitsgedrag aan te passen. Het prijsbeleid is daarvoor een geschikt instrument. Daarom heeft de SGP altijd al gepleit voor een snelle in voering van een heffing per kilometer, gedifferentieerd naar tijd, plaats en vervuilingsniveau.
Korte ritten duurder
De moderne levensstijl die onder andere tot uitdrukking komt in een combinatie van arbeid en zorg heeft geleid tot een toename van het aantal autoritten, vooral over korte afstand. Meer dan de helft van alle autoritten is korter dan 7, 5 kilometer. De overheid moet zoeken naar mogelijkheden om dit terug te dringen. Deze ritten moeten fors duurder worden gemaakt. Wellicht is dit technisch te realiseren door een starttarief per rit in te voeren. Deze maatregel kan er ook toe bijdragen dat huishoudens die twee of
meer auto's bezitten, bewuster gebruik daarvan maken.Veelal wordt de tweede auto namelijk gebruikt voor korte ritten. Vanwege het uitgangspunt dat mobiliteit voor iedereen beschikbaar moet zijn, is een basisnetwerk van openbaar vervoer in het hele land van belang. Efficiency is daarbij een randvoorwaarde. Dat kan er in dunbevolkte gebieden toe leiden dat voor een ander vervoersysteem wordt gekozen. Daarbij kan gedacht worden aan taxi-op-afroep faciliteiten. Veelal zijn ouderen en scholieren daarbij beter gebaat dan een bus die vier keer per dag door het dorp rijdt.
N.a.v. drs.j.W. van Berkum (red.), Bewust mobiel. SGP-visie op mobiliteitsbeleid, Den Haag, 2003, 80 pagina's, ISBN 90-807629-5-4, prijs € 8, 95.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 maart 2004
De Banier | 24 Pagina's