Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor Oud en Jong

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Oud en Jong

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

IX.

Daar het Rome's priesters n^g niet bekend was, dat Gilles tot de nieuwe leer was overgegaan, kon hij zich nog geruime tijd vrij in Antwerpen bewegen. Daarin zou echter verandering komen. Aanleiding daartoe was het verraad ener jonge vrouw. Deze had zich bij de hervormden aangesloten, naar zij meende uit overtuiging en, natuurlijk m het geheim, zonder dat Rome's dienaren er iets van vermoedden. Af en toe kreeg zij dan ook wel eens bezoek van priesters, die in de gesprekken bij haar meermalen grote weifeling bespeurden in het aanvaarden van Rome's kerkleer. Daar hun dat verdacht voorkwam, zochten zij te weten t-komen wat daarvan de oorzaak was. Met vleiende woorden en hoogst gemoedelijke gesprekken wisten zij haar tenslotte de bekentenis te ontlokken, dat zij niet meer onvoorwaardelijk geloofde aan wat haar door de priesters werd voorgehouden. Met slangenlist gingen zij al verder en verder en werden gewaar, dat de jonge vrouw meermalen de vergaderingen van de aanhangers der nieuwe leer had bezocht. Het Hgt voor de hand, dat de priesters geen poging onaangewend lieten om de vrouw tot inkeer 1e brengen en haar in de schoot der Roomse kerk terug te voeren. En dit gelukte hun helaas. Door rede nering en bedreiging wisten zij haar tot de belofte te dwingen, dat zij als een gehoorzame dochter tot de kerk van Rome zou wederkeren. Ja, zij gingen nog verder. Zij wisten haar te overtuigen, dat zij een Godewelgevallig werk zou doen, indien zij de ketters in handen van het geestelijk gerecht wilde leveren. Daartoe moest zij zich voordoen, alsof ze nog tot hen behoorde, en dan tijd en p'aats der vergaderingen aan hare biechtvader verraden. Eerst schrok de jonge vrouw voor deze gedachte tTug, doch langzamerhand gewende zij aan het denkbeeld, tenslotte geloofde zij de priesters en ze beloofde, al het mogelijke aan te wenden om de dusgenaamde ketters over te levereii. Door het verloochenen der waarheid en het spelen van deze Judasrol bewees zij maar al te zeer, dat haar aanvankelijk instem men met de leer der Hervorming geen diepte van aarde had gehad. Voor Gilles werd haar verraad oorzaak, dat Rome er kennis van kreeg, dat ook hij tot de hervormden behoorde.

Toen namelijk op een zekere nacht op het aanwijzen der jonge vrouw een inval plaats had in het huis van een der leden van Antwerpen's gemeente, waar meü de bekende prediker Kaspar van der Heyden zocht, vonden de vervolgers aldaar het boek met de namen der gemeenteleden. De aanvoerder bracht hel bij een der priesters, die mede tot die nachtelijke tocht had aangespoord en deze betoonde zich vanzelfsprekend over deze vondst zeer verheugd. Hij kende nu toch op eenmaal al de personen, wier namen hij wellicht anders nooit gevonden had. Direct zette hij zich dan ook aan het lezen om te weten wie er alzo op de ledenlijst voorkwamen. Nauwelijks echter was hij daarmede begonnen of hij uitte een kreet van verbazing, terwijl hij uitriep: , , Dat heeft niemand onzer geweten, dat deze evenals zijn broeder tot die vervloekte ketters behoort. Maar we zullen hem in het oog houden".

De lezer zal wel begrijpen wiie de priester hier op het oog had. Het was inderdaad Gilles, de broeder van Antonius, Zodra mogelijk stelde de priester zich nu in verbinding met de zevenstuiverlieden, waarvan hij er velen had. Dat waren mensen, die verdachte personen opspoorden en voor iedere ketter, die zij aanbrachten, zeven stuivers beloning ontvingen. Ook Gilles werd aan die speurders aangewezen, maar in de eerste tijd konden zij diens spoor niet ontdekken. Gilles toch was naar Hilversele in Vlaanderen vertrokken, waar de man zijner zwter was overleden. Op de begrafenis van deze man waren ook priesters en monniken aanwezig, die het de zuster van Gilles ernstig op het hart bonden, vele zielmissen te laten lezen voor haar man, indien ze hem gaarne spoedig uit het vagevuur verlost wilde zien. Tegenover zulk een leugenleer en zielsbedrog kon Gilles het stilzwijgen niet bewaren. Hij kwam er met kracht tegenop en betoogde, dat heel Gods Woord met geen letter spreekt van een va­ gevuur en dat heel het stelssl der zielmissen niet anders is dan een uitvindsel der priesters, om daarmede hun geldbuidel te voorzien. Natuurlijk waren Rome's dienaren woedend, doch Gilles stoorde zich daaraan niet. Vrijmoedig keerde hij zich tot de personen, die daar aanwezig waren en wees hen er op, dat gebeden na de dood niet meer konden baten; maar dat men bij zijn leven moest leren bidden tot God en om genade leren vragen om te leren kennen, wat nodig is, om een ruim sterfbed deelachtig te worden. Met nadruk wees hij op het ene nodige nl, geborgen: te worden in de enige Borg en Zaligmaker. Tenslotte eindigde hij met een aangrijpend ernstig woord tot de zogenaamde geestelijken, hen vermanende hun verkeerde weg te verlaten, daar ze, op deze weg voortgaande, zich een vreselijk oordeel over zich zouden halen.

Nog enkele dagen bleef Gilles bij zijn zuster om haar te helpen haar zaken op orde te brengen. Zelfs hielp hij in het veld tot het inhalen van de oogst. Op een der laatste dagen echter, terwijl hij juist een wagen met graan in de schuur had gereden, kwamen er op het erf enige mannen te paard, die hem gevangen kwamen nemen. Het gelukte hem echter nog net de achterdeur uit te vluchten en te ontkomen aan de strikken, hem door de priesters gespanne? . Hij begaf zich naar Antwerpen, waar hem nieuwe ervaringen wachtten.

vaardigde, die in het Hongaarse Parlement zo manmoedig gesproken heeft, moet al reeds een arrestatiebevel uitgevaardigd zijn, hetgeen geheel in d.e communistische lijn ligt, dewijl de communisten toch, indien zij de macht daartoe hebben, de democratie en alle individuele vrijheid om. hals brengen.

Hetzelfde wat zich in Hongarije thans voordoet, doet zich in en'gszins gewijzigde vorm in Bulgarije eveneens voor. Ook in dat land onderdrukt Sovjet-Rusland met behulp van zijn trawanten elke oppositie. Een vooraanstaand leider der oppositie, met name Petkow, is aldaar gearresteerd. De gehele oppositie-pers is er verboden. Alle Parlementsleden van de partij, waarvan Petkow de leider was, hebben hun ontslag als lid van het Pcirlement ingediend.

Ook in Polen is het van hetzelfde laken een pak. Aldaar zijn vlier Ieden van de oppositionele Boerenpartij in hechtenis genomen, nadat te voren tal van andere dwangmaatregelen tegen de oppositie-partij der Boeren genomen waren. Uit dit alles kunnen wij zien, hoe Sovjet-Rusland druk in de weer 's. om zijn machtspositie te versterken, Om dat doel te bereiken bedient h'^L zich van alle middelen. In het ene land gebruikt het daarvoor geweldsmiddelen; in het andere land stookt het en verwekt het onrust zoveel het maar kan. Dat kunnen wij in Frankrijk waarnemen, alwaar de algemene staking in het spoorwegbedrijf aan de agitatie der communisten niet ten onrechte is toegeschreven. Deze staking is thans ten einde, echter niet alvorens de Franse Regering heel wat water in haar wijn had gedaan door aan de stakers belangrijke loonsverhoging toe te zeggen. Maar al is deze staking voorbij, daarmee is de rust in Frankrijk nog n.et weergekeerd. Stakingen in andere bedrijven dreigen aldaar nu reeds weder uit te breken, Ook is volgens berichten in de couranten het uitbreken van een algemene staking in België allerminst denkbeeldig,

Worden, als wij de beschreven gebeurtenissen overdenken, Paulus' woorden en de uitspraken der godvrezende theologen, waarvan wij in de aanvang van ons overzicht gewaagden, niet volkomen in onze dagen bewaarheid?

Besluiten wij on_s overzicht met de mededeling, dat Truman zich beijvert om de betrekkingen tussen zijn land en Canada hechter te maken en dat hij zich bereid verklaard heeft om te bevorderen, dat Amerika financiële hulp aan Europa, Sovjet-Rusland niet uitgesloten, zal bieden. Gewis, het zijn zware tijden, wslke wij beleven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 juni 1947

De Banier | 10 Pagina's

Voor Oud en Jong

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 juni 1947

De Banier | 10 Pagina's