Een verllijdend Verschijnsel
In „De Schaapskooi", orgaan van de Gereformeerde Kerk Rotterdam-Centrum (onderhoudende artikel 31 DKO) lazen wij in het nummer van April een verslag van de rede van Prof. Holwerda uit Kampen over , , Politiek en Religie". Daarin trof ons de volgende passage:
Maar ene andere vraag is, of wij de catechismus nog wel zagen bij voorbeeld over de naam Jezus (Zondag ea'). üeioven dan die oo'k aan de enige Zaligmaker Jezus, die hun zaligheid en welvaart bij de heiligen, bij zich zelven of ergens elders zoeken? Welvaart, dus ook in de politiek. Neen zij, maar zij verloochenen met der daad de enige Heiland en Zaligmaker Jezus ofschoon zij met de mond in Hem roe-dat absoluut dus in de kerk, dan is dat het dilemma van het Woord, , ook voor de politiek. Men heeft veel te gemakkeiijk gezegd, dat de Katholieke-ft met ons stoelden op dezelfde wortel. Zij erkenden toch de grote normen en waren toch rechts? Maar wat is dan rechts en wat zijn grote normen? " ... Tot zo ver het citaat. ~
Het verblijdt ons, dat wij daarin een herlevend Protestants-Gereformeeid besef kunnen ontwaren. Dat besef is in tal van Protestantse kringen t otaal zoek. Daartoe heeft de coalitie met Rome zo ontzaggelijk veel bijgedragen, Rome is onder allerlei toonaarden ons volk jaren lang als Christelijk voorgehouden. Vooral Dr. Kuyper had daar bijzonder slag van. Zijn welversneden pen vermocht dat op welsprekende. meeslepende wijze te doen. Door hem en de voorstanders der coalitie hebben allerlei onware voorstellingen over Rome, welke geheel afwijken van de uitspraken, welke de gereformeerden al-Ier landen eertijds in hun belijdenisgeschriften over Rome's kerk als het rijk van de Anti-Christ gegeven hebben, maar al te zeer bij ons - volk ingang gevonden-.» Zo bij voorbeeld het gevleugelde woord van Dr. Kuyper, dat Hervorming en Rome op een en dezelfde wortel des geloofs stoelen, Geen enkele R.K. theoloog heeft Dr. Kuyper dat ooit nagezegd. Doch ons volk is door die voorstelling buitengemeen beïnvloed. Het werd daardoor van het vaste fundament eenmaal in de belijdenisgeschriften gelegd, deerlijk afgetrokken. En dit terwijl er toch tussen Rome en de Reformatie zulk een diepe en onoverbrugbare klove gaapt, Rome is en blijft een erfvijandin van de leer der vrije genade. Daarvan leggen de brandstapels en houtmijten, welke zij door heel Europa eenmaal heeft opgericht, een onwedersprekelijk getuigenis af. Hoe heeft zij riet te vuur en te zwaard vervolgd een ieder, die de leer der vrije genade beleed? Ho heeft zij niet gewoed tegen een ieder die het pauselijk gezag niet wilde oi^. derwerpen? Hoe kan men ter wereld B gewagen van een stoelen op dezelfde wortel des geloofs, waar niet de een of ander gereformeerde theoloog, maar alle belijdenisgeschriften der oude ge^ reformeerden de mis als een vervloekte afgoderij en als een verloochening van Christus' verzoenend en plaatsbekle. dend lijden zo eenparig en zo uitdrult keiijk hebben veroordeeld? Hoe kaa men daar als gereformeerde van Romf als een christelijk instituut spreken waar niet het een of ander willekeurii geschrift, maar de belijdenisgeschrifte; Rome's kerk als het rijk van de Anti Christ zo onomwonden hebben aange meer aangevoerd? Men bedenke sleclit hoe Rome duizenden bij duizenden ge reformeerden allerwege in heel Europ als , , vermaledijde ketters" heeft omqe bracht.
Dit alles in aanmerking nemende ver heugt het ons dat de rede van Prol Kolwerda van een ontwakend besel gewaagt. Want waarlijk niet uit blindi haat tegen enig r.k. schrijven wij dit maar er dreigt gevaar. Rome is nieW veranderd. Zij is nog dezelfde van we). eer. Zij staat nog even onverzoene^ tegenover de gereformeerde religie a'ii te voren. Daar legt Peru getuigenis van af en Spanje niet minder. Daar wordt toch nog elke geloofsgetuigenis van gereformeerde zijde in het openbaar be let.
Zolang Rome in de minderheid is draagt zij zich verdraagzaam, maaf nauwelijks is zij aan de macht gekoinen of zij toont zich in haar ware aard. Dat zal men gewis in Nederland oc, ondervinden. En om principiële en om practische redenen kunnen wij niet anders dan het ontv/aken van het P» testants-Gereformeerde besef ten zeetste toejuichen.
Hier komen toch zulke hoge b gen in het geding. De zaak der zuivere religie staat hier op het spel. Neerlands vrijheid komt hier in het gedrang Weleer heeft men de coalitie met Ro me verdedigd met de bewering, dat men zodoende het best de socialisten en de communisten kon bestrijden. Hoe kan men nu ongeloof met bijgeloof ht' strijden? Doch dit nog buiten beschoU' wing gelaten, men ziet thans wat er van een bestrijding van de revolutie hand aan hand met Rome terecht komt. Rpme heeft de A.R. en de C.H. de bons gegeven en hen zonder enigi vorm van proces aan de dijk gezet en trekt nu met de socialisten in bond genootschap op, tegen wie zij eertiidsH in de meest krasse bewoordingen in haar kerken van de kansel zich keerde.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 1947
De Banier | 8 Pagina's