Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

berichten van overzee

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

berichten van overzee

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. Albert van Biijderveen, docent Nieuwe Testament aan het Seminarie ESEPA in Costa Rica:

ESEPA belegt in deze dagen een conferentie over huwelijk, scheiding en tweede huwelijk. Een "hot item", dat veel in de praktijk wordt gezien, maar vaak wordt gemeden in dc prediking. Als Seminarie wil ESEPA de bijbelse bezinning hierover aanzwengelen. Een hele dag lang zullen er bijbelstudies zijn en ge.sprekken plaatsvinden over de pastorale en praktische aspecten van deze zaken. Ook ik ben ge\Taagd een deel van de dag te verzorgen en ben hard bezig met de voorbereiding.

In het bovenstaande neemt de apostel Paulus de opofferende, gevende en dienende liefde van Christus voor de gemeeiue ten voorbeeld voor het huweli jk tussen man en vrouw. Een heel in.spirerend, maar ook wel heel hoog gegrepen voorbeeld! I Iet gaat in tegen vele culturele tendensen, die soms ook de christelijke gemeente beïnvloeden. Het past ons allen hier onze zwakheid en "hardheid van hart" te belijden en opnieuw God om kracht en liefde le vragen.

Huwelijksontrouw komt hier vrij veel voor en de katholieke moraal verbiedt scheiding, zodat heel trieste en kromme situaties ontstaan. Ondanks overspel moet te allen tijde het huwelijk (als sacrament) in stand worden gehouden. De vrouw moet altijd maar geven en vergeven. In feite wordt de oproep aan mannen, zoals die o.a. in Efezc 5 klinkt, amper gehoord. Ook koint het regelmatig voor dat de vrouw tot bekering is gekomen, maar de man niet. Het is dus helaas maar al te nodig dat hierover gesproken wordt, en dat blijkt ook wel uit de vele deelnemers die zich al hebben ingeschreven: zowel vele predikanten en ouderlingen als direct betrokkenen. Wilt u bidden voor Gods leiding en zegen in dit zo complexe geheel?

Ria Hedlnger-Schaap, samen met haar man Robert betrokken bij bijbelvertaalwerk in Kameroen:

In het dorp Kupe worden de kerkdiensten gedeeltelijk in Akoose gehouden. Wij hel> ben er één keer een dienst meegemaakt. In die dienst las een vrouw Jesaja 55:6-11 voor in het Engels en vertaalde dat direct in het yVkoose. Dat was erg knap en ging goed totdat ze bij het woord 'sneeuw' kwam.

Sneeuw is onbekend in Bakossiland, waar de temperatuur het hele jaar door rond de 28°C; ligt. Zc vertaalde het met 'hagelstenen'. Maar in dit bijbelgedeelte is .sneeuw positief. Het geeft het land water, terwijl hagel vaak verwoestend werkt. Haar keuze paste niet in dat vers. Het is een van de problemen, die men tegenkomt bij het vertaalwerk: het vertalen van begrippen, die niet bekend zijn in de taal.

Bert Haanschoten, verantwoordelijk voor het toerustende en onderwijskundige werk van de "Church of Uganda" in Karamoja, Oeganda:

Vanuit Bergambacht vroeg iemand van de Uganda Contact Groep hoe hel beUjdenis doen in onze kerk gaat. Nu, de meeste jonge mensen doen belijdenis als ze in de zevende klas van de lagere school zitten. Dc dominee gaat op ccn gegeven ogenblik dc scholen langs en probeert een aantal kinderen bij elkaar te krijgen.

Dit doen de roorns-katholieken ook. Zij zijn vaak nog actiever. De minimum leeftijd is 1.3 a 14 jaar. Daar wordt echter niet altijd dc hand aan gehouden. Dc kinderen horen ongeveer ccn jaar de "confirmation class" te volgen. We hebben in ons departement een goed boekje. De dominee geeft zelf de lessen. De "confirmation" (bevesnging) wordt door dc bisschop gedaan door handoplegging. Helaas gaal niel allijd alles volgens hel boekje. Doopregisters en belijdeni.sregisters worden matig of verkeerd bijgehouden. Twee keer gedoopt worden of belijdenis doen, komt voor.

Het contact met de kerk na het belijdenis doen, is in veel gevallen nogal zwak. Velen van hen die belijdenis gedaan hebben, gaan niel naar de middelbare school. Terug in hun dorp is er eigenlijk geen contact meer met de kerk. Voor zover ik weet, is er maar één plaats waar vorig jaar een grote groep (hoofdzakelijk) lokale meisjes gedoopt zijn en belijdenis deden. Dat is in Kangolc, waar dc predikant samen met ccn goclsdicnstondcnvijzcr cn een actief gemccntclid (onze bijbelvertaler) dc dorpen regelmatig bezoeken. Hel jeugdwerk voor de middelbare scholen loopt fijn. Blij en dankbaar zijn we voor de groep middelbare scholieren uit Moroto, die vorig jaar belijdenis deden.

Geesje Kooiker, verpleegkundige in Zuid-Soedan:

Het leven gaat door, oorlog of geen oorlog. Soms is het moeilijk voor te stellen dat het oorlog is, vooral de avonden kurmen zo vreedzaam lijken, mensen groepen samen rond een \aiurye en lachsalvo's klateren op. Men lijkt niet minder gelukkig tc zijn dan in Nederland. Andere momenten maken duidelijk dat het geen vrede is; doden, gewonden en verstoorde patronen binnen de traditionele wijze van leven.

“Nhialic ato” ("God is er") zeggen de Dinka, soms berustend, soms vol vertrouwen. In dc kerkdiensten, cn ook tu.ssen het gewone werk door overigens, zingen de Dinka veel over de hoop die in hen leeft en het vertrouwen dal er na deze tijden betere zullen komen.

De afgelopen tijd zijn we druk geweest met ccn grootr • schccp.sc incntingsactic tegen polio. Op deze manier heb ik heel wat meer van de mensen en de omgeving gezien. En zij van mij: "Is die pluim aan je hoofd nu een koeienslaari of echt haar? " Gelukkig kan ik nu (zij het nog steeds in gebroken Dinka) geloofvvaardig uitleggen dat het ccht haar is.

Na ccn hclc dag in dc landrover te hebben gehobbeld voor de polio-campagne rijd ik 's middags lekker op een oude rarnmelbak van een fiets, koelbox achter op de bagagedrager geknoopt, door de velden naar de veeteelt compound. Ze hebben daar namelijk een grote solar VTiezer/koelkasl om o.a. de rundcrpest-entvloeistoffen koud te houden. Onze koelelementen zijn allemaal ge.smolten in de hitte van dc dag. De namiddag zon schijnt gouden stralen op de pas gedekte gele grasdaken. Mensen onderbreken even hun dagelijkse bezigheden cn groeten vriendelijk. Een paar jongetjes rennen achter de fiets aan, maar geven op wamieer hel Hollandse fielstempo te stevig blijkt. Moe maar voldaan bedenk ik me dat ik me op mijn plek weet hier. Er is genoeg te doen, en met CJods hulp kan cr zoveel goeds uit voort komen.

‘s Avonds, buiten in de volle maan, zitten we met ons team nog even na te praten over het werk in Paluer. Over de goede kanten cn de minder goede. Vooral wanneer dc gemeenschap of hun leiders het aflaten weten, vraag je je weieens af voor wc jc het eigenlijk doet. Uiteindelijk wordt het weer eens duidelijk dat al het werk voor God is. Het is niet zozeer datgene wat we doen wat belangrijk is, maar datgene wat God kiest door ons te doen. God vraagt niet naar wat wij bereiken. Hij \Taagt om gehoorzaamheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 1999

Alle Volken | 24 Pagina's

berichten van overzee

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 1999

Alle Volken | 24 Pagina's