Het conflict gekomen - pagina 29
I. Complot en Reolutie; II Ons vrij beheer bedreig en beveiligd; III De Vredelievenden in de Besturen
!
!
ZEDELIJKE VEKANTWÜURDELUKHEID.
Dat
lijkt er
Neen, zegt irclil.
Hij
biedt.
En nu
naar!
uiets
weigering luul die winkelier
tot die
hij,
27
rolslrrkl tjeen
winkel, en wie winkelt, moet leveren aan wie
liondt
wel
liet
l(((ii
zijn,
dat die nuxn op
moord zon
;
geld
maar dat
in zaken, tegenover een eerzaam kooper, tnay niemand op rcniioedens afgaan. Hoe velen kochten geen dolk met het eerzaamst bedoelen En bovendien, die man hoefde aan dien winkelier niet te zeggen, wat hij met dien dolk doen ging. Tot die vraag zelfs was de verkooper niet gerechtigd
gissen beteekent niets
;
!
!
Of op de
men modern
Als dat
doodelijke
is
overgebracht!
aUesleii
is
naar het heilig Avondmaal
En
zonde.
gaan, natuurlijk,
te
de Kerkeraad geweten had, dat de
als
leerlingen van de H.H. Berlage c. s. modern ivaren, zou het wel God geklaagde schande geweest zijn, l)ijaldien de Kerkeraad hun ook maar één allest had durven uitreiken. Maar. dat wist de Kerke.
.
.
raad niet zeker!
Wel had het er al den schijn van! Wel is er niemand in heel Amsterdam, die het Wel zou de heer Hogerzeil, als men zijn pink klemde,
God moeten erkennen:
zelf voor
God, geloof ik het zelf ook
Maar.
Hun Avel
.
is
.
het
.
wel
hebl)en
is
botweg
winkelier in at lesten
Wilden zonde hun
Hun schien
niet
Zeg
of ze den Heere Jezus gingen belijden, en
op
vraag (jezwcgen;
die
hun dan ook
niet
n-.aar dat
mocht de
afvragen.
spreken, dan moest het begaan van zoo doodelijke
die
doodelijke liefde,
zonde te willen beletten,
maar
in
(\
het ware mis-
geen geval ware het
„slipt
regle-
<>-eweest!
zelf,
eertijds
soms zoo treffelijke Hogerzeil, hoort ge l)ij dit fundament zélf der zedelijkheid niet onder
casuïstisch beweren, het
voeten kraken
'?
Een „gedróch lelijke modern weekblad het.
En En zijn
Heere, mijn
anders!"
iiiet
vrij gelaten.
Christelijke
inenlair'''
uw uw
zij
eens in de deur
„Ja, eigenlijk,
niet reglementair bewezen.
(jevraaijd,
ze
anders gelooft.
gij
zijt
fictie'\
een
Jammerlijke
uilvluchl,'^
noemde een
Christenleeraar
den band zelf der zedelijke ceranUvuordelijkheid sneedt ge
tijner weefsel
door
in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886
Abraham Kuyper Collection | 144 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886
Abraham Kuyper Collection | 144 Pagina's