Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 128
;
HOE DE VALSCHE KERK OPKOMT.
114
deformatie er
ten einde liep; en tusschen de
bij
de deformatie slechts dienst deed,
wie
bij
traformatie Van en
deze
in
valsche
kerk
beleden
onze
meer macht en
vaderen
,,dat
haar
zij
dan den wil onderwerpen dat
en zich aan het juk Christi niet sacramenten niet naar den Woorde Christi
de
con-
autoriteit toeschrijft
Woorde Gods zij
valsche kerken^ een satanische
het leven te roepen.
ordonnantiën
hare
om
;
bedient,
maar
daaraan toe of afdoet, gelijk als het haar goed dunkt; dat zij zich grondt meer op de menschen dan op Christus; en vervolgt degenen die heiliglijk leven naar den Woorde Gods en die haar bestraffen van hare gebreken, gierigheid en afgoderijen.
'^
ook deze valsche kerk hare onderscheidene een bezetene door één, maar ook door een millioen demonen kan bezet zijn, zoo kan ook een kerk door groote of minIntusschen
graden. dere
heeft
Gelijk
listigheid
bezetenen Jezus
op
van Satan worden omgeleid. En evenzoo, gelijk er voor wie nog naar Jezus geroepen werd, en die gebed van hun demonen verloste, zoo kunnen er
waren, dat
kerken zijn, die ten deele en tijdelijk instrumenten van den Satan waren geworden, en die de Heere toch weer op het ootmoedig gebed van Satans inwerking vrijmaakt. Men zij dus ook op dit punt tegen overijld oordeelen op zijn hoede. Ongetwijfeld lag de kerk van Christus, in de dagen toen Luther optrad, schier geheel in banden van den Satan gebonden, en toen Rome het bloed van Gods heiligen dronk, was er zeer stellig een anti-christelijke macht in haar kerkorganisme gevaren. Het zou laf en ongeestelijk zijn, dit niet te durven uitspreken. Of daarentegen d e Roomsche kerken als zoodanig derwijs geheel en duurzaam van den Heiligen Geest verlaten zijn, dat de Paus de antichrist zou zijn, is een vraag, die wel in. 1603 door de Fransche kerken op haar synode in bevestigenden zin is beantwoord, maar zonder dat de gereformeerde kerken van hier en elders dit artikel, hoezeer er kennisse van dragende, te Dordrecht in haar belijdenis overnamen. Onze vaderen dorsten blijkbaar deze absolute uitspraak, hoezeer er toe overhellende, niet geheel aan, en gingen integendeel voort ook den in Romes kerken toegedienden Doop, als geldend Sacrament te erkennen en overmits nu het Sacrament niets is zonder de werking der genade, zoo beleden ze derhalve, dat ook in deze geheel ontaarde kerken nog genade des Heeren werkende was.
we
Leggen
dat
hieruit,
zooverre kerk,
d.
er
ons
de
dit
oordeel onzer vaderen neder, dan volgt
wel gedeeltelijk vervalschte en in kerken gezien zijn, maar de absoluut-valsche voltooide openbaring van de kerk, waarin Satan
valsche i.
bij
dusver
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's