Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 160
VAN REFORMATIE DOOR BREUKE MET KET BESTAANDE.
134
Overrompelen baat niet. Er moet geestelijke, zij het ook bij ieder naar zijn mate. Ten tweede, men ga niet zitten, indien dat zittingnemen zelf tegen den eisch van Gods Woord of tegen de souvereiniteit van Koning Jezus indruischt.
zijn
raadslag
in te staan.
helder bewuste overtuiging gewekt
En ten derde, niet
terug
als
het
wie
op
Van
55.
een besluit heeft medegewerkt, trede
aankomt. Wie zijn hand aan de onbekwaam voor het Koningrijk Gods.
uitvoeren
ploeg slaat en achterwaarts
§
tot
;
ziet, is
reformatie door breuke met het bestaande.
Verbondsvernieuwing door geestelijke verwakkering is evenmin als onder reformatie verstaan wordt. In engeren zin toch hecht men aan „reformatie" geen ander begrip dan van de geschiedkundige reformatie der zestiende eeuw, gelijk die onder de bezieling van Luther, Zwingli en Calvijn tot een breuke met de destijds bestaande volkskerken heeft geleid. Ook hierbij intusschen dient ter voorkoming van misverstand, noggeleidelijk kerkherstel hetgeen gemeenlijk
maals scherp tusschen twee zeer uiteenloopende gevallen onderscheiden. inbreuk op het bestaande, die er toe leidt, om de oude kerk, waarin men geboren werd, te hervormen, en iets geheel anders, om uit die oude kerk ganschelijk uit te gaan en zoo naast als tegenover haar een nieuwe kerk te stichten. Beide gevallen kwamen in de reformatie der zestiende eeuw voor.
Iets geheel anders namelijk is een
In
Amsterdam b. men zich
en Londen, evenals
Wittenberg en Genève men geboren was, om een nieuwe kerk op te richten, maar men maakte zijn eigen oude kerk los uit haar correspondentie met andere fcerken, riep een nieuw en beter Kerkverband in het leven, en zuiverde zijn kerk van misbruiken. Daarentegen te Parijs en te Weenen, in Polen en Italië, trad men uit de kerk, waarin men gedoopt was uit, en stichtte tegenover haar een nieuwe kerkformatie. scheidde
Op
niet
aanmerkelijk
dit
namelijk
v.
de fout,
om
in
af van de kerk, waarin
verschil
is
slechts zelden gelet.
Men
beging
enkel de ééne groote, algemeene kerk, gelijk
ze onder het pauselijk gezag tot een eenheid
was saamgesnoerd, als beschouwen, en overmits nu onze vaderen zoowel te Parijs als te Amsterdam met de roomsche hiërarchie braken, beeldde men zich zeer ten onrechte in, dat b. v. ook hier te lande en te Londen nieuwe kerken gesticht werden. )it was intusschen volstrekt niet het geval, en zoodra het tractement in het spel komt, weten zelfs de meest achterlijken van de onzen er nog zeer goed op te wijzen, dat de hervord e kerk
te
1
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's