Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 146
DAT ALLE GOEDE REFORMATIE GOD TOT AUTEUR HEEFT.
120
hadt macht over uw eigen hart (des neen); dan kondt ge toch nog nimmer zaligmakend in anderer ziel indringen, en bleeft ge alzoo nog even diep afhankelijk van de vrijmachtige genade uws Gods. Maar ook die tweede trap van reformatie, die we g e 1 e d e 1 ij k kerk herstel noemden, heeft alleen God tot auteur. Buiten God kunnen menschen misschien beter,^ artikelen van kerkelijk regiment opstellen en aldus de kerk reformeeren op het papier, maar dit doode ding, dat uit den dood gebaard is, zal dan ook volstrekt onmachtig blijken, om ook maar eenigszins aan het lichaam der
ge
i
kerken heur geestelijken welstand te hergeven. Neen, als er kerkherstel komen zal, dan moet de opsteller der betere kerkorde slechts boeken, wat het God beliefd heeft reeds door zijn Woord en Geest in den zin en in de bedoeling der personen te
verwekken.
Voor
kerkherstel zijn gelegenheden noodig, en wie anders beschikt dan de Heere onze God? Voor kerkherstel zijn allerlei personen onmisbaar, en wie anders schept personen dan Hij ? Voor kerkherstel moet overeenstemming van inzichten, moet gelijkmatigheid van bedoeling, moet zin tot saamwerking gewekt, en wie anders leidt de harten als waterbeken dan de Heere? Bovendien in de vergaderingen waarin dat geleidelijke kerkherstel wordt doorgezet, besluit niet slechts de meerderheid van zeker aantal stemmen, maar is de presente koninklijke macht van Christus de eenig dwingende macht, en triumfeert de waarheid nooit dan onder het voorzitterschap van den Heiligen Geest. Zóó was het te Nicaea! Zóó was het te Dordrecht geweest! En dat juist is het wat in onze Haagsche Synode wordt gemist. Ze besloot, o, conclamate vos, ecclesiae! haar gebed in te krimpen tot eenmaal 's weeks. En wat eindelijk het derde stadium van reformatie betreft, t. w. reformatie door verbreking van de bestaande organisatie, gelijk Luther en Calvijn ze doordreven, ook daarvan geldt onvoordie
waardelijk dat ze óf diep zondig was, óf gewekt werd door God.
Diep zondig, want schriklijk is de overmoed van wie het lichaam Heeren verscheurt en de kerke Gods misbruikt als het eerloos lijk, waarop de heelmeester zijn ontleedkundige bekwaamheden oefent. des
Wie waarin dat
hij
dat hij
van
aandurft,
geboren
God
woordelijkheid, die
Zulk een
om de eenheid te verbreken van de kerk, werd, moet wel zeer gewisselijk verzekerd zijn,
hiertoe
gezet
hem den
roekelooze
is,
of
op zich een verantin het geschokte hart. ook alleen de lichtzinnige
hij
laadt
vloek zou indragen
daad
kan dan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's